سالم ترین غذاها برای کودکان چیست؟
خوردن غذاهای سالم برای بزرگسالان مهم است اما پیدا کردن غذاهای سالم و خوشمزه برای رشد و نمو کودکان امری حیاتی است. درست کردن برنامه غذایی سالم و دلچسب برای کودک می تواند بسیار دشوار باشد چون کودکان درباره آنچه می خورند حساس و انتخاب گر هستند . با این حال نیاز های تغذیه ای مشخصی هستند که باید برآورده شوند بنابراین شناخت فواید بالقوه غذاها برای کودکان اهمیت بالایی دارد .

غذاهای سالم چگونه می توانند برای کودکان مفید واقع شوند ؟
اگر برنامه ای سرشار از غذاهای سالم برای کودک مهیا کنید می توانید با استفاده از آن عادات سالم غذایی را برای کودک پایه ریزی کنید ، رشد صحیحش را تضمین نمایید ، قدرت شناختی اش را بالا ببرید، سالم نگهشان دارید و خطر ابتلا به بیماری های مزمن را در آنها کاهش دهید .

تغذیه سالم برای کودکان چگونه باشد؟

کودکان را به خوردن غذاهای سالم تشویق کنید. کودکان و نوجوانان خوراکی هایی را ترجیح می دهند که از خوردن آن لذت می برند. بنابراین برای تغییر عادات غذایی و تشویق کودکان به خوردن غذاهای سالم، مشکل اصلی انتخاب خوراکی های پرطرفدار است. بجای خوراکی خاص، یک غذای کامل را به کودک بدهید. کودکان باید غذای کمتر فرآوری شده استفاده کنند. والدین باید در مصرف غذای سالم الگوی کودکان باشند زیرا کودکان بشدت تقلید پذیر هستند از همین رو اگر والدین از تنقلاتی مثل چیپس استفاده کنند، نمی توانند کودکان را به خوردن سبزیجات و غذای سالم وادار کنند. در تغییر طعم و مزه غذاها خلاقیت بخرج دهید به عنوان مثال سبزیجات را به گوشت پخته اضافه کنید یا هویج را با سیب زمینی مخلوط کنید یا یک قطره شیرین کننده را به تکه های سیب اضافه کنید. غذا را در خانه تهیه کنید. رستوران و بیرون برها در تهیه غذا از شکر زیاد و چربی های ناسالم استفاده می کنند بنابراین تهیه و پخت غذا در خانه تاثیر بسزایی بر سلامت کودکان دارد. در صورت مشغله کاری می توانید با پخت غذاهای گوناگون، غذای یک هفته را برای اعضای خانواده تان تهیه کنید.
کودکان را به خرید مواد غذایی تشویق کنید و آنها را با غذاهای مختلف و خواندن برچسب غذا آشنا کنید. میان وعده های سالم یک تغذیه سالم برای کودکان است. میوه، سبزیجات و نوشیدنی های سالم مثل آب، شیر، آب میوه طبیعی را در دسترس کودکان بگذارید و از دادن میان وعده های چیپس، کلوچه و بستنی خودداری کنید. لقمه ها را کوچکتر کنید. کودک را وادار نکنید که بشقاب غذایش را به طور کامل تمام کند و هیچگاه از غذا به عنوان جایزه استفاده نکنید.

ده نکته تغذیه‌ای سالم برای کودکان

۱- خوردن صبحانه

خوردن صبحانه حتی به اندازه یک موز و یک لیوان شیر، به آغاز فعالیت بدن کمک می‌کند و حفظ انرژی مداوم را در کل روز آسان می‌سازد. اگر کودکتان عادت خوردن صبحانه را از همان سنین کم‌ ،تجربه کند، این عادت‌ها در دوران بزرگسالی با آنها خواهد ماند.

2- انتخاب میان وعده‌های سالم‌تر

استفاده از چیپس و بیسکویت برای شما و فرزندانتان در زمانی که احساس گرسنگی می‌کنید کار آسانی است، اما این خوراکی‌ها دارای مواد مغذی کم و پرکالری هستند. در عوض، سعی کنید در کمدهای خود خوراکی‌های سالم‌تر، مانند میوه، ذرت بوداده، آجیل‌های بدون نمک و ماست شیرین‎نشده نگه دارید.

3-آب بنوشید.

در وعده‌های غذایی خود، آب را به‌ عنوان نوشیدنی انتخاب کنید. از آبمیوه و نوشیدنی‌های شیرین گهگاه استفاده کنید. درحالی‌که آبمیوه دارای مواد مغذی ارزشمند بوده و به شما انرژی متمرکز برای افزایش فعالیت‌ها و رشد را فراهم می‌آورد، کودکان در زمان تشنگی به جای نوشیدنی‎های شیرین‎شده با شکر، باید آب بنوشند.

4-خودتان پرورش دهید.

پرورش سبزی‌ها و گیاهان در خانه می‌تواند راهی مفرح برای آموزش به کودکان باشد تا بدانند غذاها از کجا آمده‌اند. آنها را تشویق کنید تا رژیم غذایی متنوعی داشته باشند. اگر کودکان، خود هویج و بروکلی را بکارند و بچینند، تمایل بیشتری به خوردن آنها خواهند داشت. اگر باغچه‌ای ندارید، گلدان‌های لب پنجره نیز کفایت می‌کنند.

5- باهم غذا بخورید.

خوردن شام جلوی تلویزیون، خوردن عجولانه ناهار، و خوردن تنقلات، کاری وسوسه‌انگیز است. اگر کودکان خود را تشویق کنید تا وعده‌های غذایی منظم را با شما دور میز بخورند، نه‌تنها منجر به کاهش خوردن تنقلات شده، بلکه مهارت‌های اجتماعی ارزشمندی را به آنها آموزش می‌دهید.

6- در آشپزخانه خوش بگذرانید.

اگر کودکان بدانند که چگونه آشپزی کنند، با اشتیاق بیشتری غذا می‌خورند. این کار را با دادن پیشبند و انجام وظایف کوچک در آشپزخانه به کاری جذاب و جالب تبدیل کنید. با بزرگ‌تر شدن فرزندتان و کسب آمادگی بیشتر، به آنها اجازه دهید یکبار در هفته شام تهیه کنند. اگر فکر می‌کنید تصور حضور کودکان در آشپزخانه مساوی یک فاجعه است، چرا در تابستان آنها را در کلاس‌های آشپزی نمی‌فرستید؟

7-به‌آرامی غذا بخورید.

آرام خوردن غذا، روشی عالی برای کنترل وزن در هر سنی است. به کودکان نشان دهید که حدود 20 دقیقه وقت می‌برد تا پیام، از شکم به مغز برسد. به همان اندازه که دوست داریم فرزندانمان به‎جای ساعت‌ها، در چند دقیقه غذایشان را تمام کنند، مهم است که به آن‌ها بیاموزیم که غذا را به‌ آرامی و به‌ درستی بجوند.

8-خلاق باشید.

تمامی رنگ‌های پرطراوت میوه‌ها و سبزی‌ها برگرفته از حالت‌های شیمیایی طبیعی گیاهان هستند که بر سلامتی بدن ما تأثیر می‌گذارند. رنگ‌های گوناگون تأثیرات متفاوتی دارند، بنابراین خوب است که هرروز رنگ‌های مختلف و متنوعی را در وعده‌های غذایی استفاده کنیم. برای کودکان خود خوراکی‌های رنگی از گیاهان و توت‌ها یا سبزی‌های خردشده به شکل‌های جالب تهیه کنید تا خوشحال‌تر و هیجان‌زده‌تر شوند.

9-بدانید کی از خوردن دست بکشید.

اگرچه کودکان با توانایی دست کشیدن از خوردن در زمان سیری به دنیا می‌آیند، اغلب برای والدین قضاوت در این مورد که آیا کودکانشان غذاهای درست و کافی خورده‌اند، کاری سخت است. به کودکان بیاموزید که به حرف شکمشان گوش دهند و از خود سئوالاتی در خصوص میزان و کیفیت غذا بپرسند، مانند "آیا سیر هستم؟" یا "اگر بیسکویت بیشتری بخورم، حالم به هم می‌خورد؟". این کار به آنها این فرصت را می‌دهد تا توانایی خود را در خصوص حس سیری توسعه دهند.

10- تسلیم نشوید.

تحقیقات به ما نشان داده است که اکثر نوزادان و کودکان باید هر چیزه جدیدی را ۷ تا ۱۰ بار تجربه کنند تا از آن خوششان بیاید. بنابراین از معرفی مزه‌های جدید یا بسیار عجیب و غریب به کودکان نترسید. روش خوب برای اینکه کودکان تنوع زیادی را در غذاهایشان داشته باشند، این است که به آنها بگویید مزه کردن چیزهای جدید علامت بزرگ شدن آنهاست یا آنها را به خرید ببرید و اجازه دهید غذایی جدید و سالم را به همراه چیزهای عادی که دوست دارند، انتخاب کنند تا در خانه میل کنند.

تغذیه سالم برای کودکان بجای تنقلات

فست فود معمولا حاوی قند و کالری زیاد، چربی ناسالم و کمترین مواد مغذی است. تنقلات از جمله خوراکی هایی است که کودکان را به خوردن آنها وسوسه می کند بنابراین بجای حذف کامل آنها، دفعات خوردن فست فودها را کمتر کنید و تا حد امکان از غذاهای سالمتر استفاده نمایید.
جدول میان وعده های جایگزین اسنک و تنقلات:
تنقلات = میان وعده سالم
غذاهای سرخ شده= غذاهای آبپز و کباب شده با کمترین نمک
بستنی = لبنیات،اسموتی با میوه های تازه،بستنی میوه ای
جوجه سرخ شده = جوجه آبپز یا گریل شده
دونات یا شیرینی ها = مافین، نان حلقه ای،غذاهای خانگی با کمترین شکر
کلوچه شکلاتی بیسکویت ترد، ویفر وانیلی، یک تکه کارامل و میوه،یک تکه انجیر
چیپس سیب زمین= سبزیجات پخته شده یا آجیل و مغزها

کودکان را به خوردن غذاهای متنوع تشویق کنید

اکثر کودکان که در مرحله رشد قرار دارند، عاشق تنقلات و اسنک هستند. قبل از آنکه کودکان با غذای جدید آشنا شوند،بهتر است غذای موردنظر به روش های گوناگون به کودک داده شود. کودک را به خوردن یک غذای جدید وادار نکنید. غذای جدید را زمانی به او بدهید که احساس گرسنگی می کند. تنقلات را در طول روز کمتر کنید. غذای جدید را فقط یکبار به او بدهید. غذاخوردن را برای کودک به یک تفریح و بازی تبدیل کنید به عنوان مثال غذا را به اشکال مختلف درآورده و یا آن را با سبزیجات تزئین کنید. غذاهای جدید را با غذاهای مورد علاقه کودک ترکیب کنید به عنوان مثال سبزیجات را به سوپ موردعلاقه او اضافه کنید. از کودکتان بخواهید تا در تهیه غذا به شما کمک کند.اینکار میل او را به خوردن غذایی که خود درست کرده است، افزایش می دهد