برخی از دلایل احتمالی کشیدن گوش در نوزادان، عبارتند از:

بازی و خود آرامش بخشی

اکثر نوزادان ممکن است هنگام بازی یا هنگام کشف اعضای بدن شان، گوش خود را بکشند. به عنوان مثال، کودک ممکن است گوش های خودش و در عین حال هم بینی یا انگشتان پاهای خودش را نیز بکشد، زیرا می خواهد این اعضای بدن و دامنه حرکات آنها را کشف کند. این کشیدن گوش و سایر اعضاء بدن، یکی از بازی خود کودک در ماه های اولیه است.

برخی از نوزادان برای تسکین خود ممکن است گوش های خودشان را بکشند. در چنین مواردی، ممکن است کودک را ببینید که هنگام ناراحتی، بد قلقی یا هنگام خوابیدن گوش های خود را می کشد. کشیدن گوش در کودکان برای بازی و خود آرامش بخش بعد از چهار ماهگی شروع و تا یک سالگی متوقف می شود.

عفونت و تحریک گوش

عفونت گوش باعث بروز علائمی مانند گوش درد، خارش داخل مجرای گوش و احساس پری در داخل گوش می شود. در این شرایط ممکن است کودک گوش های خود را بکشد.

انواع عفونت گوش در نوزادان :

برخی از عفونت های شایع گوش که می تواند باعث کشیدن گوش کودک توسط کودک شود، عبارتند از:

اوتیت میانی: اوتیت میانی یک عفونت شایع گوش در بچه ها است. نزدیک به 80٪ از نوزادان تجربه حداقل یک عفونت گوش میانی در سن سه سالگی را دارند. انواع مختلفی از عفونت های اوتیت میانی وجود دارد که منجر به بروز علائم مختلف می شود که همگی منجر به رفتار کشیدن گوش می شوند. علل شایع عفونت های باکتریایی و ویروسی گوش میانی است که پشت پرده گوش قرار دارد.

عفونت های قارچی: انواع مختلفی از عفونت های قارچی می توانند روی گوش کودکان تأثیر بگذارند. اوتیت خارجی که به عنوان گوش شناگر نیز شناخته می شود، یک عفونت قارچی رایج است که می تواند گوش خارجی را تحت تأثیر قرار دهد. حتی ممکن است از خارج به دلیل قرمزی پوست اطراف دهانه گوش قابل تشخیص باشد. در موارد شدید، احتمال دارد لکه های سفید و مایعی را که از مجرای گوش در حال خارج شدن هستند را نیز مشاهده کنید. خیس بودن گوش پس از حمام یا افزایش حساسیت به عفونت های قارچی می تواند از عواملی باشد که منجر به اوتیت خارجی می شود.

عفونت گوش با عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی: نوزادان مبتلا به عفونت های تنفسی، مانند سرماخوردگی، ممکن است در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به عفونت گوش باشند. خلط از نازوفارنکس ممکن است از طریق لوله استاش به گوش میانی منتقل شود. نوزادان مبتلا به عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی است ممکن است به طور همزمان با عفونت گوش روبرو شود. این وضعیت می تواند باعث شود تا کودک شما اغلب گوش هایش بکشند.

عوامل خطر کشیدن گوش توسط کودکان

علاوه بر عفونت های گوش، برخی عواملی که ممکن است منجر به بروز شرایطی شوند که کودک شما را مجبور کند تا گوشهای خودش را بکشد، عبارتند از:

  • جسم خارجی: در موارد نادر، ممکن است جسم خارجی درون گوش کودک قرار گیرد.
  • آب: نوزاد احتمال دارد به دلیل وجود آب در مجاری گوش، گوش های خود را پس از استحمام بکشد.
  • سفر هوایی: تغییر فشار داخل هواپیما می تواند باعث تغییر فشار در گوش میانی و خارجی شود. این وضعیت می تواند منجر به ناراحتی موقتی گوش شود و کودک را مجبور به کشیدن گوش های خودش کند.
  • آلرژی: در نوزادان مبتلا به آلرژی، به ویژه آلرژی تنفسی، ممکن است خلط بیش از حدی از لوله استاش به گوش میانی تخلیه و منجر به تحریک شود. در بعضی موارد، التهاب بافت ها، مانند آدنوئیدها، از تخلیه مایعات از گوش میانی به نازوفارنکس جلوگیری کرده و باعث ایجاد احساس پری در گوش می شود.

شرایط پوستی

نوزادانی که مشکلات پوستی مانند اگزما یا پسوریازیس دارند ممکن است گوش های خود را بکشند تا خارش و ناراحتی ناشی از این شرایط را تسکین دهند. در برخی موارد، پوست داخل مجرای گوش ممکن است تحت تأثیر قرار گیرد و باعث شود کودک گوش های خود را بکشد. اگر کودک شما گوش های خود را به دلیل مشکلات پوستی بکشد، احتمالاً علائمی از آن در سایر قسمت های بدن وجود دارد.

دندان درآوردن

دندان درآوردن نوزادان به دلیل تشعشع لثه که از طریق فک پایین تابیده می شود. معمولاً می تواند منجر به کشیده شدن گوش در کودکان شود. همچنین ممکن است علائم دیگری از جمله التهاب لثه ها، میل به گاز گرفتن و تحریک عمومی نیز در آنها مشاهده شود

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

همچنین اگر کودک علائم و نشانه های زیر را همراه با کشیدن گوش های خود نشان داد، باید به پزشک مراجعه کنید.

  • خارج شدن مایع از گوش
  • قرمزی یا تورم در گوش خارجی
  • مخاط بیش از حد بینی یا خلط
  • قرمزی پوست اطراف گوش خارجی
  • وجود جسم خارجی در داخل مجرای گوش
  • قرمزی یا لکه های سفید در امتداد مجرای گوش
  • تب با دمای بالاتر از 100.4 درجه فارنهایت (38 درجه سانتیگراد)
  • علائم عفونت مانند استفراغ، اسهال، اشتهای کم و بی خواب