چگونه مستقل بازی کردن، به رشد فرزند شما کمک می‌کند؟

بازی کردن فقط جنبه سرگرم کردن کودکان را ندارد، بلکه برای آموزش آنها هم مهم است. وقتی کودک شما یک ترانه کودکانه را حفظ می‌کند، درواقع در حال تقویت مهارت‌های زبانی خود می‌باشد. آیا کودک شما عاشق پرتاب توپ به هوا و گرفتن آن روی هواست؟ با این کار مهارت‌های مهم حرکتی و همچنین مهارت هماهنگی دست و چشم خود را تقویت می‌کند.

چرا بازی کردن برای کودکان مفید است؟

 «بازی کردن هسته اصلی رشد کودک است». کودکان دنیای خود را از طریق بازی تجربه می‌کنند و یاد می‌گیرند؛ آنها محیط پیرامون خود را کشف می‌کنند و دامنه واژگان خود را در زمان بازی می‌سازند. بازی کردن برای کودکان در سراسر دنیا امری طبیعی است. بازی در واقع ابزار مهمی برای رشد شناختی، جسمانی، اجتماعی و عاطفی کودکان و همچنین تخیل و خلاقیت آنهاست.»

بازی آزاد چیست؟

بازی آزاد به معنای این است که کودکان آزادی کامل در انتخاب بازی به هر روشی که دوست دارند داشته باشند. زمان در مورد بازی آزاد اینگونه ست که «کودکان آزاد خواهند بود تا وسایل بازی، حیطه مورد علاقه خود، حتی موضوع بازی را انتخاب کنند.» هنگام بازی آزاد، کودکان می‌توانند بسته به روز، زمان و شرایطی که دارند انتخاب کنند و احساسات خود را بیان کنند. «این گونه فرصت‌ها برای کودکان بسیار مهم است.»  

هر کودک منحصر به فرد است و راه‌های متفاوتی برای ابراز احساسات خود دارد.

بازی آزاد چطور برای کودکان مفید است؟

 «گاهی اوقات برای کودکان خوب است که تنهایی بازی کنند، چون به این ترتیب خلاقیت‌شان بیشتر می شود. ‍وقتی کودک تنهایی بازی می‌کند، قدرت تخیل خود را به کار می‌گیرد، و از همان ابتدای کودکی یاد می‌گیرد که مستقل عمل کند و این تمرین استقلال در سنین پایین، در بزرگسالی مفید خواهد بود.»            

بازی آزاد همچنین برای یادگیری مهارت‌های حل مسئله مهم است. «کودکان می‌توانند حین بازی به حل مسئله بپردازند یا به تنهایی راه حلی پیدا کنند. کودکان باید یاد بگیرند بتوانند طرز تفکر خود را بیان کنند. چنین مهارت‌هایی وقتی کودک به تنهایی بازی می‌کند شکل می‌گیرد.»

از چه سنی والدین می توانند فرزند خود را به بازی آزاد تشویق کنند؟

بازی آزاد به کودکان این فرصت را می‌دهد تا دنیای خود را به صورت دلخواه خود کشف کنند و با استفاده از قدرت تخیل، خلاقیت خود را پرورش دهند، فرزند خود را از سنین پایین به بازی آزاد تشویق کنید. والدین بایستی کودکان نوپا و کودکان پیش‌دبستانی را تشویق کنند تا به طور منظم و به صورت مستقل خودشان در تنهایی بازی کنند،  ولی با نظارت می‌توان حتی نوزادان شش ماهه را نیز آزاد گذاشت تا از فعالیت‌های بازی‌گونه خود لذت ببرند.

والدین چطور می‌توانند فرزندان خود را به بازی آزاد در منزل تشویق کنند؟

  • مطمئن شوید که فرزندتان در محل امنی درحال بازی کردن است.
  • به حرف‌های فرزندتان گوش کنید.
  • فقط راهنمایی کنید و بگذارید خودش راه‌حل مشکلات را پیدا کند
  • بازی را به فعالیتی تعاملی تبدیل کنید