امروزه با گسترش یافتن شبکه‌های مجازی تبلیغات گسترده‌ای در زمینه نیازهای کودکان انجام می‌شود. در این میان بسیاری از والدین از قرار گرفتن در معرض انبوهی از اطلاعات و توصیه‌ها احساس سردرگمی کرده و نمی‌دانند که باید دقیقاً به کدام یک از این موارد بپردازند. توجه به این نیازها و ضرورت پرداخت به آن باعث می‌شود کودک در تمام مراحل رشدی از کودکی تا بزرگسالی دچار مشکل نشود و خلاء در زندگی خود احساس نکند. بنابراین باید بتوانید نیازهای آنان را اولویت‌بندی کرده و به رفع آنان بپردازید. در ادامه مقاله به بررسی بیشتر این موضوع خواهیم پرداخت پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

نیازهای جسمانی از نیازهای اولیه و اساسی کودکان

نیازهای اولیه کودکان هم در سطح جسمانی و هم در سطح روانی باید مورد توجه قرار بگیرد. نادیده گرفتن هرکدام از این نیازها به خصوص در سال‌های اولیه زندگی می‌تواند منجر به آسیب‌های جدی در آینده شود. ما در ادامه ابتدا به انواع نیازهای جسمانی در کودکان پرداخته‌ایم.

نیاز به غذا و سرپناه

نیاز به غذا و سرپناه یکی از اولیه‌ترین نیازهای هر انسان است. با توجه به اینکه کودکان قادر به رفع این نیازها در خود نیستند اولین و مهم‌ترین مسئولیت هر والد یا مراقبی این است که بتواند کودک را سیر نگه دارد و در مکانی امن از او مراقبت کند. کیفیت غذایی که فرزند شما در سال‌های اولیه زندگی دریافت می‌کند می‌تواند در سلامت بزرگسالی او نقش تعیین کننده‌ای داشته باشد. به طوری که تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که در نوزادی از شیر مادر تغذیه می‌کنند نسبت به سایر افراد سیستم ایمنی قوی‌تری را شکل می‌دهند و همچنین کمتر به بیماری‌هایی نظیر سرطان مبتلا می‌شوند.

نیاز به امنیت جسمانی

تأمین کردن امنیت جسمانی کودک پس از غذا و سرپناه یکی از اولیه‌ترین نیازهای او را تشکیل می‌دهد و جزء اصلی‌ترین وظایف هر مراقبی از جمله والدین محسوب می‌شود. کودکان به خصوص در سنین پایین‌تر قادر به دفاع کردن از خود نیستند. در نتیجه این شما هستید که مسئولیت حفاظت از آن‌ها در برابر هرگونه تهدید را به عهده دارید. قرار گرفتن در معرض تهدیدهای جسمانی خطرناک در سنین پایین می‌تواند تا بزرگسالی در خاطره کودک زنده بماند و زمینه بروز برخی اختلال‌های روانی نظیر اختلال استرس پس از سانحه را فراهم کند.

نیازهای روانی و هیجانی از نیازهای اولیه و اساسی کودکان

خانواده‌ها اغلب برای رفع نیازهای جسمانی اهمیت بیشتری قائل هستند و بیماری‌های جسمانی را نیز به دلیل دیده شدن بیشتر جدی می‌گیرند. در حالی که امروزه روانشناسان بر اهمیت بهداشت روان کودکان تأکید بسیاری می‌کنند تا جایی که آن‌ها دریافته‌اند اگر کودکان در سال‌های اولیه عمر خود محرومیت عاطفی را تجربه کنند این امر می‌تواند در آن‌ها به انواع تأخیرهای رشدی بیانجامد و عقب‌ماندگی‌های خفیف تا شدید را رقم بزند. این وضعیتی است که امروزه متخصصین آن را ناکامی در رشد غیر ارگانیک می‌نامند.

نیاز به عشق و محبت

اولین و مهم‌ترین نیاز روانی هر کودک دوست داشته شدن بی‌قید و شرط است. در نتیجه تلاش کنید حتی زمانی که از فرزندتان عصبانی و ناراحت هستید به او نشان دهید که با این وجود همچنان دوستش دارید. یکی از اشتباهاتی که بسیاری از والدین مرتکب می‌شوند این است که در مورد بدرفتاری‌های فرزندشان او را تهدید به دوست نداشتن می‌کنند و یا از جملاتی نظیر اینکه من دیگر مادر تو نیستم استفاده می‌کنند. این مسئله به دلبستگی کودک آسیب می‌رساند و او را با اضطراب‌های مختلف و ترس از دست دادن مواجه می‌کند که می‌تواند تا بزرگسالی همراه کودک باقی بماند

نیاز به یادگیری مهارت‌های اجتماعی

کودکان شما قرار هستند که در آینده در جامعه حضور داشته باشند و در کنار دیگران کار و فعالیت کنند. آن‌ها برای موفقیت در این امر نیاز دارند تا بتوانند قوانین جامعه را بیاموزند، با آداب معاشرت آشنا شده و برای احساسات و عقاید سایر افراد ارزش قائل شوند. در نتیجه لازم است که شما به عنوان والدین در جهت آموزش مهارت‌های اجتماعی از همان سال‌های اولیه کودکی فرزندتان تلاش کنید.

ساختارمندی از نیازهای اولیه و اساسی کودکان

یکی دیگر از نیازهای اصلی هر کودکی این است که بتواند ساختارمندی را تمرین کند و با قوانین و محدودیت‌های زندگی آشنا شود. این در حالی است که بسیاری از والدین این اشتباه را مرتکب می‌شوند که فکر می‌کنند کودکان در سنین پایین نیاز به هیچ قید و بندی ندارند و نباید آن‌ها را محدود کرد. افرادی که با تربیت این والدین به صورت سهل گیرانه بزرگ می‌شوند اغلب در آینده در جامعه برای رعایت کردن حد و مرزها با مشکلات بیشتری مواجه می‌شوند و همواره همانند یک کودک خردسال انتظار دارند که دنیا تمام انتظارات آن‌ها را برآورده کند.

دلایل اهمیت و توجه به نیازهای اولیه کودکان

در این بخش به این سؤال پاسخ خواهیم داد که شناخت و برطرف کردن نیازهای کودکان چه اهمیتی دارد و چرا باید به آن توجه داشته باشیم؟

پیشگیری از بروز بیماری‌های جسمی و روحی

یکی از اولین و مهم‌ترین پیامدهای منفی بی‌توجهی به نیازهای کودک این است که آن‌ها در معرض ابتلا به بیماری‌های جسمی و روحی مختلف قرار می‌گیرند. برای مثال چنانچه شما نسبت به پرورش اعتمادبه‌نفس در کودک خود بی‌توجه باشید او در آینده با مشکلات بسیاری در ارتباط با ابراز خواسته‌ها و بیان نظراتش مواجه خواهد شد و یا بی‌توجهی به بهداشت کودک می‌تواند باعث بروز بیماری‌های جسمی مختلف در کودک شود.

کمک به رشد بهتر و باکیفیت‌تر

بی‌توجهی به برخی از نیازهای کودک اگرچه باعث بروز مشکلات و بیماری‌های خاصی در کودک نمی‌شود اما امکان رشد بهتر و بیشتر در کودک را از بین خواهد برد. برای مثال بی‌توجهی به پرورش توانایی‌های ذهنی مثل تمرکز شاید مشکل جدی را برای کودک ایجاد نکند اما درصورتی‌که به رشد این توانایی توجه داشته باشید فرزند شما در آینده عملکرد تحصیلی مناسب‌تری خواهد داشت

چطور با نیازهای اولیه و اساسی کودکان آشنا شویم؟

روانشناسان معتقدند نیازها و توانایی‌های کودکان در هر دوره سنی با یکدیگر تفاوت دارد و برای تربیت هرچه بهتر می‌بایست به گروه سنی که کودک در آن قرار گرفته توجه داشته باشید و متناسب با توانایی‌های آن دوره سنی اقدام کنید. برای آشنایی با نیازهای کودک در هر بازه سنی بهتر است با مطالعه کتاب‌ها و مشورت با افراد دارای صلاحیت اطلاعات خود را در این حوزه افزایش دهید. علاوه بر این شما می‌توانید در هر سنی با کمک گرفتن از مشاورین کودک نیازها و استعدادهای کودک خود را به‌صورت انحصاری بررسی کرده و برای تقویت آن‌ها برنامه‌ریزی کنید