«بسیاری پدر و مادرها متوّجه نمی شوند وقت گذاشتن برای فرزند واقعا یعنی چه. آنهابه اشتباه فکر می کنند بعضی فعّالّیت ها جزء وقت گذاشتن برای او به شمار می آیند و بعضی دیگر نه.

در حالی که اکثر پدر و مادرها عقیده دارند فعّالیّت هایی مثل بازی کردن با یک اسباب بازی آموزشی یا چیز جدیدی به او یاد دادن باعث رشد فرزندشان می شود.

سری به مادربزرگ و پدربزرگ بزنید
از همین حالا یک برنامه‌ریزی برای دیدن مادربزرگ و پدربزرگ داشته باشید. حتی می‌توانید از فرزندتان بخواهید با آنها تماس بگیرد  و یک روز را با هماهنگی شما به دیدن آنها اختصاص دهید. اگر می‌خواهید حسابی خوش بگذرد می‌توانید یک برنامه تفریحی خارج از خانه ترتیب بدهید به این ترتیب هم به مادربزرگ و پدربزرگ خوش می‌گذرد و هم به بچه‌ها. قصه‌گویی پدربزرگ و مادربزرگ هم هیجان خاص خودش را دارد.

با هم کتاب بخوانید
در 100 ساعت آینده یک شب فرزندان‌تان وکوچولوهای اقوام را دور هم جمع کنید و به اتفاق همسرتان شروع به خواندن یک کتاب کنید. سعی کنید حین کتاب خواندن نقش شخصیت‌های داستان را بین خود و همسرتان تقسیم کنید و با این کار آنها را به هیجان بیاورید.حتی می‌توانید ادامه داستان را از آنها سوال کنید و به این ترتیب قوه تخیل‌شان را به کار بگیرید.

فرصت با هم درست  کردن ها را از دست ندهید:

هیچ وقت درست کردن شیر آبی که چکّه می‌کند، تعویض لاستیکی که پنچر شده است یا رنگ کردن نرده‌ها را به تنهایی انجام ندهید. اصلاح مشکلات خانه یکی از بهترین راه‌ها برای وقت گذراندن با فرزندتان و آموزش کار کردن با وسایل خانه و تعمیرات به آنهاست. کافی است به آنها یک چراغ‌قوّه دهید و درمورد کارهایی که قرار است با هم انجام دهید برایشان توضیح دهید. هرچه بزرگ تر می‌شوند مطمئن باشید که دیگر این شما هستید که چراغ‌قوّه را دستتان می‌گیرید و آنها هستند که کار را انجام می‌دهند.

با فرزندان بدوید
بگذارید فرض کنیم! فقط فرض کنیم که همه اعضای خانواده تناسب‌ اندام لازم را دارند. در این صورت می‌توانید همین پنجشنبه به اتفاق هم به پارک بروید و فقط کمی بدوید یا در خانه حرکات کششی پرهیجان و جدید برای بچه‌ها انجام دهید. حتی دوچرخه‌سواری هم در این روزها گزینه‌های مناسبی هستند. گاهی اوقات یک بازی پرهیجان و فیزیکی هم می‌تواند حسابی بچه‌ها  را سر ذوق آورد.

بازی کردن یادتان نرود
در 100 ساعت آینده با همسرتان وقتی را مشخص کنید که هر دوی شما با هم با کودک‌تان بازی کنید. در این مورد خستگی و مشغله کاری قابل قبول نیست. کافی است همبازی خاله بازی دخترتان یا همکار پسرتان در دستگیری دزدها باشید. هیچ‌چیز آنها را اینقدر خوشحال نمی‌کند که والدین‌شان را همبازی خود ببینند.

چند راهکار برای ایجاد خانواده شاد برای همسر و کودکانمان :

  • در زمان های مفید خانواده مشارکت کنیم
  • بچه را در انجام کارهای خانه شرکت دهیم
  •  زمانی را برای صحبت با فرزنذ، در نظر بگیریم
  • اوقات فراغت مان را باهم بگذرانیم
  • در مورد وقایع روز خودمان به صورت بازی با فرزند صحبت کنیم :