گوش دادن به موسیقی به رشد و پیشرفت کودک در جنبه‌های مختلف کمک می‌کند. اگر در محیطی که کودک در آن قرار دارد موسیقی‌های جذاب و احساسی پخش شود، روند رشد شناختی و حسی کودک سریع‌تر می‌شود. در ادامه اطلاعات جامعی درباره‌ی تأثیر موسیقی بر رشد کودک در جنبه‌های مختلف در اختیار شما قرار می‌دهیم، پس با توی فورت همراه باشید.

کودک و موسیقی

نوزادان عاشق موسیقی و ریتم آن هستند و دقیقا مانند بزرگسالان، از حال و هوای آن تأثیر می‌پذیرند. دانشمندان در تحقیقات مختلف به شواهدی دست پیدا کرده‌اند که نشان می‌دهد اثر موسیقی بر ذهن نورسته‌ی نوزادان، بیشتر از آن چیزی است که ما تصور می‌کنیم. موسیقی بر رشد جسمی، عاطفی و فکری نوزادان و کودکان تأثیر می‌گذارد و حتی رشد شناختی و حسی آن‌ها را هم تقویت می‌کند.

شروع زودهنگام؛ موسیقی در دوران جنینی

تأثیر شگفت‌انگیز موسیقی بر کودک، قبل از تولد و در دوران جنینی آغاز می‌شود. مطالعات اخیر نشان می‌دهد کودکانی که در دوران جنینی در معرض موسیقی کلاسیک بوده‌اند، پس از تولد تغییرات مثبت و متفاوتی در رشد جسمی و روحی، نسبت به دیگر کودکان داشته‌اند.

در آزمایشی که به‌تازگی انجام شده است، جنین‌ها در هفته‌های آخر بارداری در معرض ۷۰ ساعت موسیقی کلاسیک قرار داده شدند. همان کودکان پس از به دنیا آمدن، در ۶ ماهگی از نظر مهارت‌های حرکتی، رشد زبانی و رشد فکری جلوتر از نوزادانی بودند که در معرض این نوع از موسیقی‌ها قرار نگرفته‌اند.

نوزادان با ۱۰۰ میلیارد سلول عصبی متصل به هم متولد می‌شوند و تجربه‌های شناختی و ذهنی مختلف، به آن‌ها در ایجاد و تقویت اتصالات بین سلولی در مغزشان کمک می‌کند. امروزه دانشمندان بر این باورند که گوش دادن به موسیقی از اصلی‌ترین عوامل ساخت و توسعه‌ی مغز در کودک است.

تأثیراتی که موسیقی، بر روند رشد کودک دارد

تأثیر موسیقی بر رشد کودک و نوزاد متنوع است و رشد آن‌ها را در دو زمینه‌ی ذهنی و جسمی سرعت می‌بخشد. اگر برای کودکتان موسیقی پخش کنید، مسیرهای عصبی که در او مسؤول مهارت‌هایی مثل خلاقیت، هوش مکانی و مهارت‌های عمومی هستند را تقویت کرده‌اید.

  • خلاقیت: در مطالعه‌ای که در مجارستان انجام شد مشخص شد کودکان ۳ تا ۴ ساله‌ای که در زمان آموزش در معرض موسیقی قرار داشتند، امتیازهای بالاتری نسبت به هم سن و سال‌های خود که در معرض موسیقی نبوده‌اند، کسب کرده‌اند.
  • حافظه: نوزادان سه ماهه می‌توانند از موسیقی برای به یاد آوردن کارهایی که یاد گرفته‌اند، کمک بگیرند. دانشمندان معتقدند موسیقی بر فرآیند یادگیری مؤثر است و به خاطر سپردن موضوعات مختلف را آسان می‌کند.
  • هوش مکانی: به توانایی درک روابط در فضا و درک دنیای بصری «هوش مکانی» گفته می‌شود. مطالعه‌ای که بر روی کودکان یک مهدکودک در کالیفرنیا انجام شده است نشان می‌دهد کودکانی که آموزش پیانو دیده‌اند، در سر هم کردن یک اره مویی ۳۴٪ موفق‌تر از کودکانی بوده‌اند که که آموزش کامپیوتر دیده‌اند.
  • ریاضیات: یک مطالعه نشان می‌دهد دانش آموزان کلاس اولی که موسیقی را به شکل فشرده آموخته بودند، نسبت به دیگر همکلاسی‌های خود در درس ریاضی پیشرفت بیشتری داشته‌اند. دانشمندان معتقدند ارتباط مستقیمی بین موسیقی و ریاضی وجود دارد و یادگیری موسیقی، توان درک مفاهیم ریاضی را افزایش می‌دهد.
  • زبان: ارتباط تنگاتنگی بین رشد زبانی و موسیقی وجود دارد. هر دو مهارت نیاز به توانایی تشخیص تفاوت‌های ظریف شنوایی بین صداهای مشابه دارند؛ مثلا تفاوت صدایی بین حروف «ب» و «پ». گوش دادن به موسیقی به رشد مهارت‌های زبانی، پرورش قدرت شنوایی و رمزگشایی داده‌های شنوایی کمک می‌کند. این توانایی‌ها برای درک زبان، اساسی و مهم هستند.
  • هوش هیجانی : موسیقی باعث ایجاد احساسات شدید می‌شود و نوزادان با گوش دادن به موسیقی کلاسیک، می‌توانند توانایی خود را در تشخیص خلق‌وخو و احساسات دیگران افزایش دهند. این رشد حاصل درک تفاوت‌های ظریف بین احساسات ناشی از موسیقی و همچنین آگاهی از روندهای داخلی آن‌ها پس از شنیدن است.