اسباب بازی های مبارزه ای مانند تفنگ ها و انواع شمشیر ها از‌جمله اسباب بازی های چالش برانگیزی است‌که همواره این سوال را در‌پی‌ دارد که آیا خرید آنها کار درستی است؟ در این مقاله با توی فورت همراه باشید تا از بعد های مختلف به این سری از اسباب بازی های محبوب نگاهی بیندازیم.

ما به عنوان والدین مسئول نحوه‌ی رفتار کودکان و سازگاری با آن‌ها هستیم. از طرفی ما مسئول انتخاب آنها نیز هستیم تا زمانی که به سنی برسند که قادر به درک و قضاوت برای خود باشند. نوعی از اسباب بازی‌ها، بازی‌ها و رسانه‌ها که فرزندان خود را در معرض آن‌ها قرار می‌دهیم، با رشد آن‌ها اثری در رفتارشان خواهد داشت. چنین موضوعی بسیار مهم است و پدر و مادر باید به آن توجه داشته باشند. برای راهنمایی بیشتر می‌خواهیم بدانیم چه چیزهایی شامل این اسباب بازی های خشن می‌شود، آیا خرید اسباب بازی های جنگی کار درستی است و تأثیر این نوع اسباب بازی ها بر روی کودکان چیست؟

اسباب بازی های مبارزه ای و تاثیر آن در کودکان

به طور قطع نمی‌توان گفت اسباب بازی های مبارزه ای می تواند برای کودکان مضر و یا مفید باشد آنچه که هنگام استفاده از این اسباب بازی حائز اهمیت است نحوه درک و طرز تفکر  کودک از این اسباب بازی ها است. به عنوان نمونه هنگامی که کودک با یک اسباب بازی مثل شمشیر و سپر سرگرم می شود حتماً در ذهن خود در حال خلق یک سناریو است. چنانچه سناریو وی مبارزه و اعمال خشونت باشد میتوان متذکر شد که استفاده از این اسباب بازی برای کودک مفید نخواهد بود. چرا که احتمال دارد و در آینده نیز این خشونت را بر دیگران اعمال کند.

اما چنانچه به هنگام بازی با این وسیله تصور یک قهرمان داشته باشد که  در حال محافظت کردن از دیگران است و یا خود را شخصی تصور کند که بر روی تشک مسابقه در حال شمشیر زنی با دیگری است، استفاده از این اسباب بازی هرگز برای  برای کودک مضر نخواهد بود.

کدام اسباب بازی‌ها و بازی ها خشن محسوب می‌شوند؟

کودکان با اسباب بازی‌ها به عنوان وسیله‌ای برای بیان احساسات و حرف‌های خود برخورد می‌کنند. بنابراین، آنچه را که شما به عنوان اسباب بازی در اختیارشان می‌گذارید، باید با تأمل و تفکر مناسب ارائه شود. ویژگی‌های زیر جزء اسباب بازی‌های خشن محسوب می‌شوند:

  1. اسباب بازی‌هایی که خشونت را سرگرم کننده یا جالب نشان می‌دهند.
  2. اسباب بازی‌ها یا بازی‌هایی که باعث کشته شدن یا آزار دادن می‌شوند.
  3. بازی هایی که نبردها یا جنگ‌ها را ایده آل و هیجان‌انگیز جلوه می‌دهند.
  4. بازی‌ها و اسباب بازی‌هایی که سلطه‌ی مردانه را تأیید می‌کنند.
  5. هر چیزی که مادی گرایی را تبلیغ کند.
  6. اسباب بازی‌هایی که رقابت خصمانه و مخرب را پرورش می‌دهند.
  7. اسباب بازی‌ها یا بازی‌هایی که زمینه‌ساز رفتارهای شرورانه اجتماعی می‌شوند.

اسلحه‌های اسباب بازی، ست‌های تیراندازی با کمان، شخصیت‌های اکشن، اسباب بازی‌های جنگی، بازی های ویدیویی و بسیاری دیگر از این اسباب بازی های می‌توانند برای کودک خطرناک باشند.

  فواید اسباب بازی های جنگی

حقیقت آن است که کودکان در مورد اسباب بازی های جنگی آن گونه که ما فکر می کنیم تصور نمی کنند. کودکان افرادی قدرتمند نیستند و داشتن این اسباب بازی ها به آنها حس قدرت، مهم بودن و قهرمان بودن می دهد. پس علاقه به بازی کردن با این اسباب بازی ها به این معنی نیست که کودک ما تمایل به خشونت دارد. بلکه برای او بدین معنی است که او در مبارزه با آدم بدها پیروز می شود و در نهایت قهرمان بازی و و نجات دهنده انسان های ضعیف است.

اگر کودک شما در بازی خود نقش یک دزد دریایی را دارد آیا به این معنی نیست که او وقتی بزرگ شود دوست دارد که یک دزد دریایی شود؟ دزد دریایی در زندگی واقعی یک جنایتکار است، اما برای کودکان صرفاً نقشی برای سرگرم شدن و بستری برای ماجراجویی و اکتشاف است.

مطالعات نشان داده است که بازی های جنگی مانند همه اشکال بازی منبع مهمی برای یادگیری کودکان به حساب می آیند از جمله مواردی که آنها هنگام استفاده از اسباب بازی های جنگی می آموزند عبارت است از:

  • کنترل کودکان بر روی تکانه ها و عضلات خود
  • شناسایی میزان قدرت خود
  • کنترل میزان ضربه یا فشار وارده به اجسام و یا دیگران
  • شناخت تفاوت بین رفتار های قابل قبول و غیر قابل قبول
  • آنها یاد می گیرند که قوانین ایجاد کنند و طبق قوانین بازی کنند
  • آنها یاد می گیرند که از حرکات آسیب رسان به دیگران خودداری کنند.

آیا استفاده از اسباب بازی های مبارزه ای کودک را خشن می کند؟

کودکان به ویژه پسران ۳ تا ۸ ساله عاشق بازی کردن با اسباب بازی های مبارزه ای هستند چرا که این بازی‌ها هم به اندازه کافی جذاب هستند و هم  از تحرک فیزیکی کافی که اقتضای سن آنها است، برخوردار می باشند. اما در این میان آنچه که والدین را نگران می‌کند تاثیر منفی و خشونت آمیز این‌گونه اسباب بازی هاست .این امر در حالی رخ می‌دهد که بسیاری از کارشناسان روانشناسی‌ کودک معتقدند کودکان  مضامین خشونت آمیز را از مشاهدات خود دریافت می کنند نه صرفاً اسباب بازی های مبارزه ای.

انتقال این مفاهیم معمولا از طریق  رسانه های دیداری انجام می گیرد. آنها با دیدن فیلم کارتون و یا انجام بازی‌های رایانه ‌ای خشن این مفاهیم را دریافت کرده و از خود بروز می دهند.

والدین چه کاری می‌توانند انجام دهند؟

شما به عنوان والدین باید کنترل آنچه فرزندتان با آن بازی می‌کند یا آنچه در تلویزیون و اینترنت تماشا می‌کند را بدست بگیرید. در اینجا لیستی از اقدامات شما که می‌توانید برای کمک به فرزند خود انجام دهید را آورده‌ایم:

  1. اجازه ندهید که عصبانیت کودک باعث شود که آن‌ها با این اسباب بازی‌ها بازی کنند. اگر اسباب بازی خطرناک است جلوی او را بگیرید.
  2. با کودک خود در مورد اسباب بازی‌های خشن صحبت کنید و مطمئن شوید که او درک کرده که باید از استفاده از این وسایل در مکان‌های عمومی یا در خانه‌ی دوست خود خودداری کند.
  3. در صورت مشاهده رفتار پرخاشگرانه در کودک، با او صحبت کنید. برای او توضیح دهید که چرا این نوع رفتار نامناسب است.
  4. حتی اگر به چنین اسباب بازی‌هایی علاقه‌مند است برای او امن‌ترین و ساده‌ترین اسباب بازی جنگی مانند لگوهای کوچک و بی خطر را خریداری کنید.
  5. به کودک خود اسباب بازی هایی بدهید که خلاقیت را افزایش دهند. او را به مشارکت و همکاری تشویق کنید و  اسباب بازی‌هایی را پیدا کنید که از تعصبات جنسی یا نژادی نیز به دور باشند.

ممنوع کردن اسباب بازی های مبارزه ای و تاثیرات آن بر کودکان

تحقیقات نشان داده است که آموزش و توسعه بهینه کودکان به ویژه پسران در گرو ممنوع شدن مضامین پرخاشگرانه در اطراف آنها نیست! طبق تحقیقی که در دانشگاه نیویورک انجام گرفت حذف اسباب بازی های مبارزه ‌ای در برنامه های کودکان فرصت های رشد اجتماعی، عاطفی، جسمی، شناختی و ارتباطی  آنها را محدود کرده و امکان  کسب مهارت های ضروری را از آنها سلب می کند، مهارت هایی که وجود آنها برای زندگی آینده کودکان مهم و ضروری است مهارت هایی همچون؛ توانایی های حرکتی لازم ،اعتماد به نفس، قدرت دفاع از خویشتن، تشخیص خیر از شر، حس همدردی، حس کمک به دیگران و غیره.

ورای نگرانی های پدران و مادران در بازی های مبارزه ای برای کودکان

بازی های مبارزه ای سبب تقویت مهارت های اجتماعی کودکان می شوند!

همان طور که گفته شد، بازی های مبارزه ای سبب تقویت مهارت های اجتماعی کودکان و برقراری ارتباط اجتماعی در آنان می شود. شاید این مسئله دور از ذهن به نظر برسد اما بازی های جنگی و مبارزه ای به کودکان تعامل را می آموزد. شاید توجه کرده باشید که زمانی که کودکان برای توضیح بازی و گذاشتن قوانین و قواعد آن برای یکدیگر خرج می کنند تقریبا دو برابر زمانی است که برای بازی کردن خود آن صرف می کنند. همین مسئله در بازی های جنگی و مبارزه ای که نیازمند توصبف صحنه ها و شخصیت پردازی های بسیار است، به طور چشمگیری مشاهده می شود. در واقع روانشناسان کودک آن را بازی آزاد می نامند که کودکان با هم و با تعامل با یکدیگر، نقشه می ریزند، نقش تعیین می کنند و قانون مشخص می کنند و به آن پایبند می شوند.