کودکان چه شخصیتهای رنگارنگی دارند؟

هر والدینی دوست دارد  کودکی بااستعدادهای درخشان ، مستقل و درعین حال انعطاف پذیر داشته باشد و ازاینکه مدل تربیت آنان نتواند درشکل دهی مۆثّر و مفید به شخصیّت این کودکان اثرگذار باشد، ابراز دلواپسی می کند . برخی از روانپزشکان معتقدند که اگر چه ویژگیهای زیستی افراد نقش بسزایی درشکل دهی شخصیّت آنان ایفا می کند ، لیکن بسیاری از والدین قادرند با درک نوع شخصیّت آنان طبیعت آنان را تربیت نمایند. لذا بر این باورند که والدین قادرند ازهمان ابتدا نوع شخصیّت فرزندان خود را تشخیص دهند و ازاین شناخت بعنوان وسیله ای در راستای کمک به آنان استفاده نموده ، این کودکان را بعنوان افرادی خلّاق و یا بعبارتی به نمونه ای سالم در نوع شخصیّتی خود مبدّل سازند .

شیـوه تربیـتی والدین نیـز در شخصیت کودکان موثر اســت:

هدف والدین از تربیـت کودک، آماده سازی او برای زندگی در آینده  پذیرفتـن مسئولیتها و نقش های متعدد در جامعه اســت. شیـوه های تربیـتی کودکان در طی چند دهه گذشته دگرگون شده اســت. در گذشته انضباط سختی برای کودکان در نظر گرفتـه می شد، اما اکنون محور اصلی تربیـت فرزندان توجه بـه نیـازهای آنها ست و باور بزرگسالان تغییر یافتـه اســت کـه نیـاز کودک باید برآورده شود.

در هر حال، چه والد امروزی و چه والد دیروزی، زمانی کـه پای تربیـت فرزندش بـه میان می آید ، از همان شیـوه تربیـتی اســتفاده می کند کـه در مورد خودش اعمال شده اســت. چنانچه پدر و مادر بـه یک شیـوه تربیـتی، پرورش یافتـه باشند در انتخاب سبک تربیـتی فرزند خود دچار مشکل نخواهند شد اما اگر هریک از آنها با سبک های تربیـتی متفاوتی پرورش یافتـه باشند، در انتخاب شیـوه تربیـتی فرزند خود دچار اختلاف می شوند و ناچار خواهند شد کـه نظرات خود را در مورد تربیـت فرزندشان تعدیل کنند. علم روانشناسی نیـز در این میان بر شیـوه تربیـتی کـه والدین انتخاب می کنند اثر می گذارد و خود باعث دگرگونی در تربیـت فرزندان شده اســت.

کودکان و ابعاد شخصیتی آنها

کودکان نیز از این تقسیم بندی جدا نیستند، همانطور که بزرگسالان بر اساس علاقه خود و بعد شخصیت رفتار میکنند، کودک هم بر اساس شخصیت خود یادگیری را بهتر انجام میدهد پس باید با توجه و نگاه دقیق تر به رفتار و پاسخ کودکان متوجه شویم که کودک از چه راهی بهتر پاسخ داده و یادگیری برایش بهتر انجام میشود، اینکه توقع داشته باشیم همه از راه شنیدن و داستان یا همه از راه دیدن و یا بازی آموزش یکسان ببینند و بازده و یادگیری هم یکسان باشد صرفا یک توقع نابجاست،کودک با تمام وجودش حس میکند و میبیند و تحلیل میکند و نمیتوان برای کودک نقش بازی کرد و خود نظم نداشته باشی از فرزندت بخواهی نظم داشته باشد، قطعا او دچار مشکل و تردید میشود که با منطق و دید خود شلوغی را میبیند اما توقع نظم دارد و دائما می شنود نظم داشته باش.

کودک شما چه نوع شخصیتی دارد؟

شاید بتوان اخلاق انسان ها را از همان رفتـارهای دوران کودکی تشخیص داد. کودکان همیشه رفتـارهای متفاوت از هم دارند و با توجه بـه واکنش های آنها بـه محیط اطراف می توان تعیین کرد چه نوع شخصیتی دارند.

انـواع شخصیّت:

حسّاس

 این نوزادان ، کودکان ویا حتّی بزرگسالان بسیار حسّاسی هستند و فطرتا گرایش زیادی به ترسو یا مضطرب بودن دارند . این افراد مصداق کاملی ازانسانهای ترسو ، و خجالتی نیستند ،چرا که درخانه بر خلاف محیط های اجتماعی از رفتار خوبی برخوردارند . به بیانی دیگر ظرفیّت آنان محدود است.

گیرا و خوش برخورد
کودکی که هرگز دست از خندیدن بر نمی‌دارد و باعث خنده و انرژی مثبت در دیگران می‌شود، شخصیت گیرا و جذابی دارد و همه جذب برخورد او می‌شوند.
 خجالتی
کودکان در مقاطع زمانی مختلف دچار خجالت می‌شوند اما ما به کودکی خجالتی بودن را نسبت می‌دهیم که همیشه دوست دارد با افراد محدودی که اصولا پدر، مادر و خواهر و برادرانش هستند در ارتباط باشد. این کودکان همیشه دوست دارند در آغوش یا کنار والدین خود باشند.

بی دقت

 این کودکان بسیار حواس پرت هستند بطوری که حتّی در بعضی موارد راه همیشگی خود را هم گم می کنند، ازطرفی بسیاری از آنان به عنوان فردی با اختلال کمبود توجّه و تمرکز شناخته می شوند. این گروه از کودکان در توانایی هایی همچون طرح ریزی و انجام فعّالیّت های متوالی مانند به خاطر آوردن محلّ قرار گرفتن اشیا مشکل دارند و در سنین بزرگسالی هم هیچگاه نمی توان روی آنها به عنوان یک دستیار یا همکار خوب و دقیق حساب کرد ، چرا که مسیرهای رسیدن به یک هدف را به خوبی دنبال نمی کنند. برای رفع مشکل این افراد، برخی از متخصّصین امر توصیه می کنند که : «ما می توانیم با افزایش توانایی انجام فعّالیّت های متوالی ازطریق اجرای یک سری تمرینهای ویژه و بدون مصرف دارو، به آنها کمک کنیم و در نهایت چنانچه احساس نیاز همچنان وجود داشت می توان درکودکان بزرگتر از دارو درمانی تحت نظارت متخصّص مربوطه ، استفاده نمود ».

 حساس و زودرنجاین کودکان همیشه از دیگران تاثیر می‌گیرند و با کوچک‌ ترین صدایی از جا می‌پرند و تعجب می‌کنند. این کودکان از ته دل دوست دارند ثابت و بی‌تغییر باشند.
 کنجکاو
صفت اخلاقی این کودکان در نام آن‌ها مشخص است. این کودکان همیشه با کنجکاوی و تعجب محیط اطراف را نظاره می‌کنند و بقیه چیزها را از دست می‌دهند. این کودکان به کمی سرگرمی، اسباب بازی یا حواس پرتی‌های دیگر در جمع نیاز دارند.
 خونسرد
کودکان خونسرد در هر موقعیت، شرایط و پیشامدی خونسرد و بی تفاوت هستند. اگر با خود تصور می‌کنید: «چقدر خوب من فرزند آرامی دارم»، باید بدانید یک کودک خونسرد و بی تفاوت دارید.
 پرهیجان و پرشور
این نوع کودکان همیشه سرشار از احساسات، تمرکز و توجه هستند. شاید گاهی نگهداری و مراقبت از این کودکان دشوار باشد اما هنگامی که بزرگ شدند، ذهن خلاق و پیچیده‌ای خواهند داشت و می‌توانند به راحتی برای هر مشکلی راه‌حل مناسبی بیابند.

ابعاد شخصیت چگونه است

افراد بصری افراد دیداری هستند که با دیدار مثلا هدیه گرفتن آموزش های تصویری و نگاه کردن میتوان با آنها ارتباط بهتری برقرار کرد.
افراد شنیداری از راه شنیدن و گوش کردن بیشتر لذت برده و نتیجه بهتری به ما میدهند.
افراد لمسی افرادی هستند که با نوازش و احساسات بیشتر میتوان آنها را تحت تاثیر قرار داد و یادگیری و رفتار را در آنها تقویت کرد.
افراد جنبشی افرادی هستند که بیشتر با بازی و حرکت میتوان آنها را خوشنود کرد و نتیجه بهتری گرفت.
پس قبل از هر کار بهتر است ما با شناخت دقیق تر به ابعاد شخصیت اطرافیان و کودکانمان راه درست را انتخاب کنیم.

انسانها از نظر ابعاد شخصیت به شنیداری و لمسی و دیداری و جنبشی تقسیم میشوند که هر انسان ممکن هست هر چهارتا بعد را با هم داشته باشد اما معمولا یکی از آنها پررنگ تر و قابل تامل تر است، برای رفتار با هر انسانی اگر دوست داریم که بیشتر پاسخ دریافت شود و موفق تر باشیم باید بدانیم از کدام بعد بیشتر لذت برده و برایش موثر تر است.