والدین باید علاوه بر اینکه به مشخصه‌های سلامت جسمی مثل قد و وزن و تطابق آن با سن و سال کودک اهمیت می‌دهند به میزان رشد ذهنی‌اش نیز توجه ویژه داشته باشند. و در این میان، بازی کردن با کودک به روش‌های مختلف یکی از ساده‌ترین اقداماتی است که می‌توانید انجام دهید تا به این رشد کمک کنید. بازی با توپ در خانه می‌تواند فراتر از یک فعالیت ساده‌ی جسمی باشد. می‌تواند ذهن کودک را حسابی به تکاپو دربیاورد و این مسئله از هر چیز دیگری بیشتر برای کودک فایده دارد.

معرفی انواع بازی با توپ برای کودکان

چه بازی های توپی را می شناسید؟ چه بازی های جذابی را تا به حال با توپ کوچک و بزرگ انجام داده اید؟ وسطی، قل دادن توپ، دست رشته و بسیاری از بازی های دیگر. در این مقاله سعی کردیم انواع بازی های با توپ برای کودکان را بیان کنیم،که هم مادران و هم کودکان بتوانند آن را یاد بگیرند. توپ یکی از ساده ترین و پرکاربردترین ابزار بازی برای کودکان است. انواع فعالیت های حرکتی انجام شده در توپ بازی: پرتاب و گرفتن توپ، شوت زدن و … که همگی کمک به رشد عضلات و هماهنگی بدنی و تقویت تمرکز در کودکان می کند. امروز که بیشتر کودکان در منازل آپارتمانی زندگی می کنند می توان با خرید یک توپ کوچک و انجام بازی های با توپ کودکان در منزل کودکان را سرگرم کرد.

بازی با توپ کوچک برای کودک زیر یک سال

بازی با توپ در خانه وقتی که کودک شما زیر یک سال دارد حسابی راحت است. برای کودک چند ماهه‌تان توپ‌های نرم از جنس پارچه و چرم تهیه کنید. توپ را با دست‌تان حرکت دهید تا او هم از شما تقلید کند.

توپ را پرتاب کنید تا او هم بتواند با باز کردن انگشتان خود توپ را به موقع پرتاب کند. با هر پرتاب اعداد ۱ ۲،۳ را بشمارید تا کودک ترغیب شود و یک عمل هدفمند انجام دهد. با رسیدن به عدد سه همزمان با عقب جلو بردن دست توپ را پرتاب کند.

اگر کودک شما توانایی پرتاب‌کردن ندارد کافی است آن را در مقابل چشم‌های او از دستی به دست دیگر پرتاب کنید و این عمل را مرتبا تکرار کنید. بعضی مواقع در موازای صورت و گاهی هم از روبرو. کودک با دنبال کردن حرکت توپ عضلات چشم‌ش را تقویت می‌کند.

توپ بازی با کودک دو ساله

کودک بعد از این که سال اول تولد خود را سپری کرد و اولین قدم‌های خود را برداشت دوست دارد دنبال توپ بدود. شوت زدن به توپ برای او جالب است. در این سن او نمی‌تواند توپ را به وسیله دست‌ها یا پاهایش طوری پرتاب کند که سر و صدا ایجاد کند یا وسایل خانه را خراب کند.

پس نگران این موضوع نباشید و او را در شوت کردن آزاد بگذارید. روبروی او بایستید و توپی را که شوت کرده، به سمت او شوت کنید. از او بخواهید که این کار را تکرار کند و فرایند پرتاپ توپ با پا را هدفمند انجام دهد.

چند نکته مهم برای بازی با توپ

  • هماهنگی چشم و دست ، مدیریت زمان توانایی دیگری است که با توپ بازی بچه ایجاد و تقویت می شود.
  •  یادگیری این مهارت ها به فرزند کمک می کند تا با کودکان دیگر درگیر فعالیت های رقابتی و مشارکتی شود.
  • وقتی کودک با شخص دیگری توپ بازی می کند ، حرکت دادن توپ به عقب و جلو و مبادله آن بین دو نفر به طور غیر مستقیم نوعی روابط اجتماعی را ایجاد و تقویت می کند.
  • هنگامی که کودک فضای باز و مناسب این بازی را می بیند ، با آن خلاق می شود و موارد جدیدی را کشف می کند.
  • نکته دیگر این است که کودک خود را از بازی در خانه منع نکنید و او را محدود نکنید. با تهیه توپهای نرم و سبک می توانید از خطرات احتمالی جلوگیری کنید.

دلایل اهمیت بازی کردن با انواع توپ برای کودکان

بازی کردن با توپ از اولین بازی هایی است که هر کودکی که توانایی کنترل اشیا را به دست آورده است به آن علاقه نشان میدهد.در این حین والدین نیز باید درباره این سرگرمی که از ابتدا برایفرزندانشان هیجان انگیز است بیشتر بدانند و نحوه درست بازی کردن با آن را یاد بگیرند تا تاثیرگذاری بیشتری روی فرزندشان داشته باشد.

  • تکامل مهارت های حرکتی کودکان با توپ بازی
  •   افزایش درک محیطی کودکان با توپ
  • افزایش تمرکز کودکان با بازی با توپ
  • افزایش روابط اجتماعی کودکان
  • توپ بازی ضامن سلامتی و تقویت سیستم ایمنی بدن کودکان
  • ایجاد هماهنگی میان چشم و دست هنگام بازی کردن با توپ

انواع بازی با توپ برای کودکان در منزل

  • سیب‌ زمینی داغ

برای ایجاد یک بازی گروهی هیجان انگیز ، می توانید از بچه ها بخواهید که در یک دایره کنار هم بنشینند و سپس به آنها یک توپ یا یک سیب زمینی بدهید و از آنها بخواهید که قبل از پایان آهنگ توپ را به سرعت بین دوستانشان دست به دست کنند.
در پایان بازنده شخصی است که وقتی آهنگ تمام می شود توپ را در دست دارد. این بازی با یک توپ کوچک در خانه می تواند گزینه خوبی برای سرگرمی کودکان باشد.

  • طراحی مسیر مانع

بازی مسیر با مانع، یکی از انواع بازی با توپ برای کودکان و بازی های خلاقانه برای کودکان است که به فضای کافی نیاز دارد. اگر خانه بزرگی دارید که فضاهای مطمئنی برای کودکان در نظر گرفته است ، این بازی را در روزهای بارانی و برفی در خانه انجام دهید. در روزهای آفتابی حیاط خلوت را برای این بازی در نظر بگیرید.

  • بازی توپ های همرنگ

یکی از بهترین روش های آموزش رنگ به کودکان بازی با کودکان در خانه است. یکی از انواع بازی با توپ با کودک در خانه بدین صورت است که ما شما نیاز به تعدادی سبد ، کاغذ رنگی و تعدادی توپ با رنگ های مختلف دارید.

استخر توپی

می توانید استخر توپی بسازید. روش کار به این ترتیب است که یک لگن بزرگ از توپ پر کنید. از کودک بخواهید به داخل آب بپرد و در استخر توپ شنا کند.

انواع بازی با توپ برای کودکان بالای 4 سال

در سنین بالاتر از 4 سال بازی با توپ دو نفره آن هم در خانه مصادف است با شوت زدن های بی مهابا. سعی کنید برای کودکان از توپ های سبک استفاده کنید که احتمال خطر و ایجاد سر و صدا را به حداقل برسانید. به او توضیح دهید که بازی با توپ در منزل قوانین مخصوص به خودش را دارد. می‌توانید او را از یک سری بازی‌ها محروم کنید و برای انجام آنها او را به فضای باز ببرید.
در این سنین کودک نسبت به زمانبندی احساس مسئولیت بیشتری می‌کند و انجام بازی‌های همراه با محدودیت زمان برایش هیجان انگیز است.

 کودک 5 ساله: یک سبد روبروی کودک 5 ساله خود قرار بدهید. زمان در نظر بگیرید و از او بخواهید با رعایت فاصله تلاش کند توپ‌ها را داخل سبد بیاندازد.

 

 کودک 6 ساله: یک صفحه بسازید در حالی که حفره‌هایی به اندازه توپ‌هایش در آن ایجاد کرده‌اید. از کودک 5 یا 6 ساله‌تان بخواهید صفحه را حرکت دهد و توپ را داخل یکی از سوراخ ها بیاندازد.