مرتب کردن اتاق کودک و مخصوصا اتاق کودک‌های بازیگوش یکی از دغدغه‌های همیشگی مادران است که در این پست از توی فورت به آن پرداخته‌ایم. با ما همراه باشید.

اگر شما هم صاحب بچه هستید طبیعی است که اسباب‌بازی‌هایش در جای‌جای منزل پخش‌شده باشد. پیدا کردن راهی برای سر و سامان دادن به اسباب‌بازی‌ها، کتاب‌ها و… که هم از لحاظ زیبایی‌شناختی و هم از لحاظ کاربردی مناسب باشد، آسان نیست. در این مطلب به شما بهترین نکات و ترفندها را در مورد مرتب کردن اتاق کودک آشنا می‌سازیم. ترفندهایی که با استفاده از آن‌ها می‌توانید به کودک خود آموزش دهید که دیگر شلخته نباشد.

سبدهای  قابل حمل

این سبدهای قابل حمل اولین ایده برای نگهداری از اسباب‌بازی‌های کودک شماست. به عنوان مثال می‌توانید از جعبه‌های خالی کادویی برای این منظور استفاده کنید و همواره به مرتب کردن اتاق کودک خود کمک کنید. و یا می‌توانید از سبدهای لباس معمولی که وجود دارد به عنوان سبدهای اسباب بازی استفاده کرده و وسایل بازی کودک خود را در آن‌ها قرار دهید. توجه کنید که این سبدها می‌توانند همانند چیزی که در تصویر مشاهده می‌کنید، از جنس پارچه بوده و سبک باشند و یا اینکه همانند برخی از پاف‌های سرویس خواب‌ها بوده و بتوان از آن‌ها به عنوان قرار دادن وسایل نیز استفاده کرد.

قفسه‌ها و شلف‌های ثابت

راه دیگری برای ایجاد نظم و انضباط در اتاق و مرتب کردن اتاق کودک شما استفاده از قفسه‌هایی ثابت اما کاربردی است. اندازه قفسه‌ها را می‌توان به‌ تناسب وسایل و اسباب‌بازی‌ها انتخاب کرد تا هر وسیله‌ای جای مخصوص خود را در اتاق پیدا کند. می‌توانید همانند چیزی که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید از رنگ‌هایی شاد و دوست داشتنی برای سبدها استفاده کرده و با چیدن آن‌ها در قفسه‌ها یک ترکیب رنگ عالی و فضایی متناسب با روحیه کودک خود بوجود آورید.

تختخواب نیمکتی

شاید به کار بردن اصطلاح نیمکت و استفاده از آن در اتاق کودک کمی عیحب به نظر برسد، اما منظور ما تختخوابی است که می‌تواند چند کاربرد را در اتاق خواب کودکان داشته باشد. چنین تختخوابی در اتاق خواب می‌تواند وسیله‌ای مناسب برای ذخیره‌سازی اسباب‌بازی‌ها را در اختیار شما قرار دهد و همین طور مکانی مناسب برای قرار دادن اسباب‌بازی‌های متوسط تا بزرگ و یا کتاب‌های متعدد می‌باشد. به خاطر داشته باشید که از این نوع تختخواب کشودار می‌توان به عنوان مکانی جهت قرار دادن کفش یا لباس‌های اتوکشیده شده برای استفاده در روزهای آتی نیز استفاده کرد. پس هنگام خرید حتما به ویژگی‌های سرویس خواب کودک و مخصوصا به تخت آن توجه ویژه‌ای داشته باشید.

سازمان‌دهی تمام اسباب‌بازی‌ها در یک مکان

چنانچه شما قصد دارید تمام وسایل و اسباب‌بازی‌های فرزند خود را در یکجا، سازمان‌دهی کرده و مرتب کنید، میز کشوی یا قفسه وسیله‌ای مناسب برای شما است. شما می‌توانید به‌ راحتی وسایل بزرگ را در قفسه‌های بالا و اسباب‌بازی‌ها کوچک و خرده‌ریز را در کشوهای پایین دسته‌بندی کنید.

مبلمان دو منظوره

اگر از شلوغی و به‌ هم‌ریختگی زیاد اتاق کودک خود گریزانید و همواره به فکر استفاده از وسایل چند منظوره به خاطر صرفه‌جویی در فضای اتاق هستید، بهتر است پاف مبل را هم امتحان کنید. این وسیله در عین حال که مکانی مناسب برای نشستن فرزند شماست، وسیله‌ای ایده آل برای ذخیره‌سازی اسباب‌بازی‌های او هم به شمار می‌رود.

بنابراین دیگر نیازی به خرید قفسه‌هایی برای اشغال فضای عمودی اتاق ندارید و به‌ راحتی می‌توانید به مرتب کردن اتاق کودک خود بپردازید. در انتخاب اندازه سازمان دهنده وسایل اتاق کودک خود دقت کنید و سعی کنید اندازه آن برای تمام وسایل اتاقش مناسب باشد.
یک پیشنهاد مناسب هم برای جمع و جور کردن اسباب‌بازی‌ها، قرار دادن وسایل موردعلاقه کودک شما در قفسه‌های پایین است تا او به‌ راحتی بتواند به آن‌ها دسترسی داشته باشد و بعد از پایان بازی‌اش آن‌ها را جمع‌آوری کند و البته موقعی که خواست آن‌ها را بردارد نیز به راحتی بتواند خودش اسباب بازی مورد نظرش را از قفسه بردارد.
بهتر است از کیسه‌هایی با طرح و رنگ یکسان جهت ذخیره استفاده شود تا انضباط خاصی به فضای اتاق ببخشد. این کار موجب می‌شود فضای اتاق به طرز شگفت‌آوری دل‌انگیز و لذت‌بخش شود

در ادامه با چهار روش جهت مدیریت وسایل کودک آشنا می‌شویم:

• شما می‌توانید گنجه‌ای کوچک را تبدیل به دنیایی از اسباب‌بازی‌ها کنید. برای استفاده از اسباب بازی‌ها یک قانون برای خود و کودکتان تعریف کنید. برای مثال به این صورت که اگر کودکتان اسباب بازی جدیدی خواست، بایستی یکی از اسباب بازی‌های قدیمی خود را در آن گنجه قرار دهد.

• شما و کودکتان باید آگاه باشید که نیازی به داشتن اسباب‌بازی برای هر فعالیتی وجود ندارد. به عنوان مثال اگر فرزند شما در پیش‌ دبستانی‌اش نقاشی انجام می‌دهد، نیازی نیست که در محیط خانه هم وسایل نقاشی را برایش فراهم کنید.

• بچه‌ها به ندرت اسباب‌بازی‌هایشان را دور انداخته و یا به کسی هدیه می‌دهند. شما می‌توانید از مناسبت‌های مختلف مانند عید و یا تولد کودک خود برای دور انداختن و یا هدیه دادن اسباب بازی‌های کودک استفاده کنید.

• سعی کنید از شر اسباب‌بازی‌هایی که کودک شما به آن‌ها علاقه ندارد سریع خلاص شوید.

قدم‌های مهم برای مرتب کردن اسباب بازی ها

برای مرتب کردن اسباب بازی های اتاق کودک، قرار نیست همین طور بی گدار به آب بزنیم. باید همه چیز را با برنامه پیش ببریم. با کودکت همراه شو تا این مراحل را با هم مرور کنیم.

برای مرتب کردن اسباب بازی ها اول آن‌ها را جمع کنید

لین قدم برای مرتب کردن اسباب بازی ها جمع‌آوری آن‌ها در یک محل است. این موضوع به این معنی نیست که هرموقع کار شما با اسباب بازی‌ها تمام شد، آن‌ها را در یک اتاق جمع کنید، جمع‌آوری آن‌ها به شما کمک می‌کند که دقیقا بدانید چه اسباب بازی‌هایی در خانه دارید.

اسباب بازی های شکسته را کنار بگذارید

یک جعبه مقوایی بزرگ تهیه کنید و همه اسباب بازی های شکسته، مثل جورچینی که بعضی قطعات آن گم شده یا کنترل اسباب بازی که دیگر کار نمی‌کند را داخل آن بیاندازید و به بازیافت تحویل بدهید. پیش از دور ریختن هر اسباب‌بازی و یا وسیله‌ای که متعلق به کودک است، حتما با او گفت‌وگو کنید و برای تعیین سرونوشت آن، با هم به نتیجه برسید. چنانچه کودک مخالف است، به احساس و فکر او احترام گذاشته و این کار را انجام ندهید.

اسباب بازی هایی قدیمی‌تر به دیگران اهدا کنید

گذشته کودک شما بوده‌اند. این موضوع طبیعی است، شما می‌توانید آن‌ها را به خانواده‌هایی اهدا کنید که توانایی خرید وسایل گوناگون را برای کودک خود ندارند. بعضی از کودکان ممکن است با وسایل قدیمی خود خاطراتی داشته باشند. چنانچه کودک مایل به اهدای اسباب‌بازی بود، می‌توان از آن وسیله، عکسی به یادگار بگذارید و برای کودک توضیح بدهید که قرار است یک کودک دیگر از بازی کردن با آن‌ها لذت ببرد. می‌توانید به همراه همدیگر اسباب‌بازی را در قالب یک هدیه به کودکی دیگر اهدا کنید.

اسباب بازی ها را دسته‌بندی کنید

یک بار که شما اسباب بازی ها را باز کردید تا ببینید کودک شما کدام یک را بیشتر دوست دارد و با آن بازی می‌کند، زمان خوبی است که آن‌ها را دسته‌بندی کنید. وقتی آن‌ها را دسته‌بندی کردید، متوجه می‌شوید که چقدر از هر اسباب بازی دارید. بازی‌های فکری را در یک جعبه یا سطل قرار بدهید، لگوها را در یک جعبه و عروسک‌ها را در جعبه‌ای دیگر بگذارید. این کار باعث می شود که اگر قطعات هر بازی از جعبه‌ی آن خارج شده باشد، سر جای خود قرار بگیرد.

شما می‌توانید یک جعبه را به بازی‌های ساختنی و یک جعبه را به بازی‌هایی که خارج از خانه انجام می‌شوند، اختصاص بدهید.

عادت‌های خوب بازی را به کودکان خود بیاموزید

آموزش جمع کردن اسباب بازی ها و وسایل پس از بازی برای کودکان، مهارتی است که در زندگی بزرگسالی ضروری و کارآمد است. تا زمانی که کودک هستند، جمع آوری وسایل و اسباب بازی ها می‌تواند با نظارت و کمک شما انجام شود. شما با این کار عادت خوبی را در آن‌ها پرورش می دهید که بعد از بازی کردن و استفاده از هر وسیله‌ای، آن‌ها را جمع کنند و به محل اصلی خود برگردانند. استفاده از برچسب‌های اسم یا عکس اسباب بازی روی این محفظه‌ها، می‌تواند در این راه به کودکان کمک کند.

همچنین پنج اشتباهی که اکثر والدین مرتکب می‌شوند عبارتند از:

  • استفاده از برجسب ها. همه ما میدانیم که امروزه با توجه به پیشرفت تکنولوژی استفاده از برچسب‌های چاپی مرسوم شده است. اما بهتر است گاهی از برچسب‌های دست‌نویس برای یادآوری موضوعی استفاده کنید.
  •  جعبه‌های اسباب‌بازی وسیله خوبی برای نگه‌داری از اسباب بازی‌ها نیستند!!
  • از جعبه‌ها و بسته‌های درب دار که کودکان شما نمی‌توانند به‌ راحتی آن‌ها را باز کنند، استفاده نکنید.
  • نگه‌داشتن اسباب‌بازی‌ها روی زمین. فقط از وسایل اسباب‌بازی بزرگ مانند خانه‌های عروسکی بر رو زمین نگه‌داری کنید. سایر اسباب‌بازی‌ها را حتماً در جعبه یا قفسه نگهداری کنید.
  • اسباب‌بازی نخرید که فقط خودتان به آن علاقه‌مند باشید؛ بلکه کودکتان هم باید آن را دوست داشته باشد و درر واقع مهم‌ترین نکته در خرید اسباب بازی نیز همین امر است که کودکتان به اسباب بازی خریداری شده علاقه داشته باشد. بنابراین پول خود را هدر نداده و اتاق را الکی پر نکنید.