بهترین زمان برای آموزش و تقویت مهارت های ارتباطی فرزندان سال‌های اول زندگی است. در واقع با آموزش و تقویت مهارت های ارتباطی فرزندان در ابتدای مسیر زندگی می‌توانیم به حضور موثر در اجتماع و برقراری روابط اجتماعی فرزند در آینده کمک کنیم. در این مقاله از  توی فورت  قصد داریم به چند فعالیت و بازی های تقویت مهارت های اجتماعی فرزندان اشاره کنیم.

رساندن پیام

رساندن پیام یک بازی محبوب و سرگرم کننده است که می‌تواند مهارت گوش دادن را در فرزندان تقویت کند. و شامل همه گروه‌های سنی می‌شود. نحوه انجام این بازی به این ترتیب است که همه بچه‌ها یا اعضای خانواده به صورت یک دایره کنار هم می‌نشینند و یک جمله به صورت آرام در گوش نفر اول گفته می‌شود. نفر اول باید پیام را در گوش به نفر سمت راست بگوید و همینطور انتقال پیام ادامه پیدا کند تا نفر آخر. شما می‌توانید ابتدا از پیام‌های ساده‌تر شروع کنید و به تدریج پیام‌ها را پیچیده‌تر کنید.

نشان دادن جهت‌ ها

یکی از بازی های تقویت مهارت های اجتماعی فرزندان در واقع یک فعالیت غیر کلامی است. برای مثال از فرزند خود بخواهید تا جهت‌های مسیر رسیدن به فروشگاه یا پارک مورد علاقه اش را روی کاغذ بکشد. سپس با بچه  خود از روی جهت‌ها حرکت کنید تا به محل مورد نظر برسید. در طول مسیر می‌توانید به او نشان دهید چگونه می‌تواند در صورت گم شدن با کمک گرفتن از دیگران مسیر خود را پیدا کند.

قصه گویی با تصاویر

قصه گویی با استفاده از تصاویر یکی از جالب‌ترین فعالیت‌هایی است که فرزندان را عاشق تعریف کردن داستان می‌کند. برای انجام این بازی باید چند تصویر در اختیار کودک قرار دهید. از او بخواهید به کمک این عکس‌ها و تصاویری که در دست دارد یک داستان بسازد. همچنین اگر مشاهده کردید این کار برای فرزند شما دشوار است، می‌توانید تصاویر را به صورت جدا و تک تک در اختیار کودک قرار دهید. از او بخواهید در مورد تصاویر توضیح دهد و چیزهایی که در عکس می‌بیند مانند، منظره‌ها، افراد، رنگ‌ها و دیگر جزئیات عکس را بگوید.

۲۰ سوالی

۲۰ سوالی نه تنها برای بچه‌ها بلکه یک بازی جذاب و محبوب برای بزرگترها هم محسوب می‌شود. ۲۰ سوالی یک بازی فوق‌العاده است که به توانایی فرزندان در تجزیه و تحلیل موقعیت و یافتن پاسخ مستقیم کمک می‌کند. احتمالا نحوه این بازی را به خوبی بلد هستید. به یک چیزی مانند یک مکان معروف یا یک شخصیت مشهور فکر کنید. دیگران باید با پرسیدن فقط ۲۰ سوال به پاسخ درست دست پیدا کنند. این ۲۰ سوال باید به صورتی پرسیده شود که جواب آن‌ها تنها بله یا خیر باشد. اگر بقیه نتوانند به درستی حدس بزنند که شما به چه چیزی فکر می‌کنید شما برنده بازی می‌شوید.

بداهه گویی

مهارت در بداهه گویی یا صحبت کردن بدون آمادگی قبلی بخش مهمی از ارتباطات شفاهی است و می‌تواند به تقویت مهارت ها ارتباطی و کلامی کودک کمک کند. بداهه گویی در کودکان می‌تواند به استقلال فکری و بیان درست و شفاف ایده‌ها و نظرات آن‌ها منجر شود. همچنین تمرین در فعالیت بداهه گویی می‌تواند کودکان را برای موفقیت در شغل آینده هم کمک کند. می‌توانید برای انجام این فعالیت چند موضوع جذاب انتخاب کنید و از فرزند بخواهید یکی را به صورت قرعه بر دارد و چند دقیقه در مورد آن صحبت کند.

روش تقویت مهارت های ارتباطی کودکان

مهارت های ارتباطی فرزندان یکی از مهم ترین مهارت هایی است که تاثیر به سزایی در موفقیت و آینده فرزندان دارد و لازم است والدین این مهارت ها را به فرزند خود آموزش دهند. اما سوال این است که چگونه می توانیم مهارت های ارتباطی فرزند خود را پرورش دهیم و مهارت های کلامی او را تقویت نماییم.

  • به طور منظم با فرزند خود صحبت کنید.
  • از او بخواهید تا روز خود را توصیف کند.
  • از گفتگوی انعکاسی استفاده کنید.
  • با فرزند  خود گفتگو کردن را تمرین کنید.
  • با فرزند  خود مکالمات سرگرم کننده را شروع کنید.
  • با فرزند خود کتاب بخوانید.

بازی هایی برای تقویت مهارت های شناختی در کودکان

مهارت شناختی مسئول یادگیری اطلاعات و مهارت‌های جدید در فرزندان است. با پرورش این مهارت می‌توان فرزند را برای آینده مهیا کرد. از بین روش‌ها و فعالیت‌های شناختی، انتخاب بازی برای تقویت مهارت های شناختی در  فرزندان یکی از بهترین گزینه‌ها است. بهترین بازی‌ها در این زمینه بازی‌های فکری هستند. بازی‌هایی که تمرکز، توجه و درک فرزند را بالا می‌برند.

بازی مارپله

مفهوم یادگیری از طریق بازی تاثیر مثبتی بر رشد مهارت‌های شناختی فرزندان دارد. هر بازی مزیت‌های مخصوص به خودش را دارد و یک بخش از مهارت‌های شناختی را پرورش می‌دهد. به‌طور مثال، بازی مارپله در دسته بازی‌های برد گیمز قرار می‌گیرد که درک، تسلط بر مفاهیم اساسی و توالی اعداد را در فرزند  تقویت می‌کند.

پازل

مهارت‌های شناختی یعنی درک، سازماندهی عقاید و استفاده از دانش، که از طریق انتخاب و ارزیابی حاصل می‌شود. هنگامی که فرزند  با پازل یا بازی‌های فکری بازی می‌کند،
حافظه‌اش تقویت می‌شود. با تشخیص و تفکر درباره چگونگی قرار گرفتن قطعات در کنار هم و ساختن یک تصویر کامل، قدرت انتخاب و استراتژی را می‌آموزد.

بعضی از بازی‌ها مهارت تصمیم‌گیری و بعضی دیگر کار گروهی، مهارت حرکتی و همدلی را به فرزند می‌آموزند. برای آشنایی بیشتر می‌توانید به مقاله‌های بازی هایی برای آموزش کار گروهی به فرزندان و بازی هایی برای پرورش مهارت تصمیم گیری در فرزندان مراجعه کنید. پازل نیز یک بازی خوب است که این مهارت‌ها را به‌طور نهفته در خودش جای داده است.

 آواز خواندن با موسیقی

موسیقی به رشد فرزندان کمک شایانی می‌کند. اجازه دهید فرزند با موسیقی در حال پخش همراهی کند. همراهی با موسیقی قدرت تشخیص کلمات و مهارت حافظه را تقویت می‌کند، سرگرم کننده است و استرس فرزند را کاهش می‌دهد.

موسیقی فعالیتی است که مورد علاقه فرزندان است و مهارت‌های شناختی آن‌ها را تقویت می‌کند. سعی کنید موسیقی‌هایی را برای فرزندانتان انتخاب کنید که ترکیبی از خواندن و رقصیدن باشد.

  بازی تشخیص صدا

تشخیص صدا در دسته بازی‌هایی قرار می‌گیرد که حافظه و توانایی تشخیص و تمایز بین صداها را در فرزند تقویت می‌کند. اسباب‌بازی‌های مخصوصی برای آموزش تشخیص صدا وجود دارند که کودک خودش به‌طور مستقل می‌تواند با آن‌ها بازی کند.

اگر این اسباب‌بازی در دسترس شما نیست می‌توانید خودتان فرزند را با صدای حیوانات مختلف آشنا کنید. این بازی فعالیت مناسبی برای تقویت مهارت‌های شناختی محسوب می‌شود.

 آشنایی با اعداد و حروف

یکی از راه‌های تقویت حافظه فرزندان ، به ذهن سپردن حروف، اعداد یا کلمات است. می‌توانید از کتاب‌های آموزشی یا فلش کارت‌های حاوی حروف، اعداد یا کلمات استفاده کنید و حافظه کودک را تقویت کنید. تقویت حافظه به کمک این کارت‌ها یک راه برای تقویت مهارت های شناختی فرزندان است.

 جورچین اشکال هندسی

شناخت ابعداد و اشکال مختلف در رشد کودکان بسیار موثر است. می‌توانید از جورچین‌های چوبی یا پلاستیکی استفاده کنید. در این بازی فرزند  با اشکال مختلف آشنا می‌شود. می‌تواند تشخیص بدهد که هر شکل، مرتبط با کدام فضای خالی است که باید در آن قسمت قرار بگیرد.

 آموزش رنگ‌ها

یادگرفتن و آشنایی با رنگ‌ها برای رشد و تقویت مهارت‌های شناختی کودکان نوپا مهم است. می‌توانید برای آموزش رنگ‌ها به کودکان از «اسباب‌بازی مرتب کردن رنگ‌ها» استفاده کنید.

  آشپزی با فرزند

آشپزیفرزند  را به تفکر، حل مسئله و خلاقیت تشویق می‌کند. اطلاعات زیادی مانند شمارش، اندازه‌گیری، پیروی از دستورالعمل‌ها و درک علل و معلول کارها را به فرزند می‌‌آموزد. همینطور فرزند را با نام مواد غذایی سالم آشنا می‌کند. به همراه فرزند آشپزی کنید و به او اجازه دهید در کارهایی که خطرناک نیست شما را همراهی کند.

 بازی در فضای باز

بازی در فضای باز برای فرزندان  بسیار خاطره انگیز و لذت‌بخش است، به آن‌ها حس آزادی می‌دهد و قدرت تجسم و سطح توانایی جسمانی فرزند  او را افزایش می‌دهد.