کودکان و نوجوانان زمان زیادی را به بازی با گوشی یا کنسول ها اختصاص می دهند، در حالیکه می توانند این زمان را به بودن در کنار خانواده، ورزش کردن و یادگیری مهارت های مختلف اختصاص دهند.

آیا بازی‌های آنلاین واقعا اعتیادآور هستند؟

بازی کردن یکی از تفریحات مهمی است که در سنین مختلف صورت می‌گیرد. فقط بچه‌ها نیستند که بازی می‌کنند، حتی بزرگسالان و میان‌سالان نیز بازی‌های متناسب با سن و شرایط فیزیکی خود را انجام می‌دهند؛ بنابراین بازی در ذات و هویت خود یک سرگرمی آموزنده‌ای است که می‌تواند به خلاقیت و بهبود سیستم مغزی کودکان و بزرگسالان کمک کند.

با روی کار آمدن بازی‌های آنلاین بین پژوهشگران اختلاف‌های زیادی به وجود آمد که آیا واقعا یک بازی آنلاین می‌تواند باعث اعتیاد کودکان شود؟ باید بدانید که بیشتر کودکان بازی‌های آنلاین انجام می‌دهند و بزرگ‌ترها به دلیل مشاغل کاری مختلف معمولا به سمت این بازی‌ها کشیده نمی‌شوند مگر اینکه شغلشان «گیمر» باشد و بخواهند از این طریق کسب درآمد کنند.

عوارض اعتیاد به موبایل در کودک

با وجود اینکه مطالعات نشان داده اند بازی کردن بیش از حد با موبایل و کامپیوتر با اختلالاتی مثل افسردگی، اضطراب و فوبیای اجتماعی در ارتباط است، با یک حساب کتاب ساده نیز می توان نتیجه گرفت اعتیاد به اینگونه بازی ها سلامت روانی را به خطر می اندازد.


اعتیاد به بازی آنلاین چه مشکلاتی را برای کودک ایجاد می‌کند؟

هر نوع اعتیادی و در هر سنی علائم، ویژگی‌ها و مشکلات خاص خود را دارد. برای کودکانی که به این‌گونه از بازی‌ها اعتیاد دارند نیز مشکلات روحی، ذهنی و رفتاری زیادی رخ می‌دهد. والدین باید با مشاهده این علائم نسبت به روش درمان اعتیاد کودک به بازی های آنلاین اقداماتی انجام دهند.

حل مشکل اعتیاد به بازی های رایانه ای با خارج کردن وسایل بازی از اتاق

اگر یک کنسول بازی، رایانه یا دستگاه بازی دیگری در اتاق خود دارید ممکن است به جای خوابیدن وسوسه شوید که تمام شب بازی کنید. اتاق خود را به یک منطقه بدون بازی تبدیل کنید تا در اعتیادهای اواخر شب گرفتار نشوید.

اگر در تلفن خود بازی دارید آن را شب ها خاموش کنید یا آن را جایی قرار دهید تا در زمان خواب به راحتی نتوانید به آن برسید. بازی کردن قبل از خواب می تواند کیفیت خواب شما را کاهش دهد.

چگونه بچه را از گوشی دور کنیم ؟

عجیب است که بسیاری از مقالات در مورد بازی های موبایل، روش هایی مثل برداشتن کامپیوتر از اتاق کودک، گرفتن موبایل، نرم افزارهای محدودیت دسترسی یا از برق کشیدن کامپیوتر را پیشنهاد می دهند.

این روش ها نیازمند مواجهه مستقیم هستند، و این پیام را می رسانند که کودک فاقد خود کنترلی است.

از برق کشیدن کامپیوتر تنها کودک را عصبی می کند، یا اینکه باعث می شود به خانه دوستش برود و یا یواشکی بازی کند.

روش درمان اعتیاد به بازی های رایانه ای با وسایل دیگر

حواس خود را با سایر فعالیت های سرگرم کننده در طول روز پرت کنید. از این فرصت استفاده کنید تا فعالیت هایی را که قبلاً از آنها لذت می بردید کشف کنید یا چیزی جالب و جدید را امتحان کنید! زمانی را برای انجام کارهای دیگری که دوست دارید اختصاص دهید.

روش درمان اعتیاد کودک به بازی های آنلاین از طریق توپ بازی

وقتی کودک شما اعتیاد شدیدی به بازی‌های آنلاین دارد، باید سعی کنید که او را به پارک ببرید. منظور پارک‌های بازی نیست، همین پارک‌های معمولی که فضای سبز و مکان‌هایی برای بازی فوتبال و بسکتبال دارند، مناسب است. برای بازی‌های فیزیکی می‌توانید از قدیمی‌ترین اسباب بازی دنیا که همان «توپ» است استفاده کنید.

در همه دوره‌ها توپ بازی برای همه بچه‌ها چه دختر و چه پسر، بازی جذابی بوده است. به عنوان پدر و مادر ساعت‌هایی را با فرزند خود توپ بازی کنید و حسابی خوش بگذرانید. کودک وقتی می‌بیند که در این نوع از بازی به او خوش می‌گذرد و والدین نیز همراهی‌اش می‌کنند، به زودی خودش به شما پیشنهاد می‌دهد که او را به پارک ببرید و توپ بازی کنید.

نقش بازی، بهترین راه برای ترک اعتیاد کودک به بازی‌های آنلاین

در بررسی روش درمان اعتیاد کودک به بازی های آنلاین نباید از نقش بازی غافل شویم. همان‌طور که گفتیم بچه ها به دلیل اینکه غرق نقش شخصیت مورد نظر در بازی آنلاین می‌شوند، دوست دارند که هر کاری برای موفق شدن آن شخصیت انجام دهند. خودشان را همان شخصیت می‌بینند و به همین دلیل هزاران بار یک بازی را انجام می‌دهند تا در نهایت پیروز شوند.

چرا این نقش بازی را در دنیای واقعی پیاده نمی‌کنید؟ نقش‌های زیادی در دنیای واقعی وجود دارند که کودک می‌تواند آن‌ها را بازی کند. نقش یک دکتر، پرستار، پلیس، معمار، یک خانم خانه‌دار، یک فروشنده یا یک آشپز حرفه‌ای از جمله نقش‌هایی است که باعث می‎شود کودک خودش را جای شخصیت‌های اصلی آن‌ها قرار دهد. کودک می‌تواند این بازی را با دوستان یا پدر و مادر خود انجام دهد.

رفع اعتیاد به بازی کامپیوتری با ایجاد گروه

در صورت احساس انزوا به گروه هایی از افرادی که قصد ترک اعتیاد به بازی دارند، بپیوندید. گروه درمانی می تواند یک راه عالی برای دیدار با افرادی باشد که با اعتیاد مشابه سر و کار دارند. اعضای دیگر گروه می توانند به شما توصیه و پشتیبانی دهند و به شما کمک کنند احساس تنهایی نکنید. از پزشک یا مشاور خود بخواهید یک گروه از افراد را به شما پیشنهاد دهد.