انگیزه چیست ؟

انگیزه در کودکان موتور محرکی است که باعث می شود از عهده فعالیت های مختلف برآید و به سوی موفقیت و هدفش در زندگی پیش برود. اگر بتوانیم در کودکی انگیزه تحصیلی ، انگیزه ورزشی و یا انگیزه های فعالیت های دیگر را بوجود بیاوریم دیگر نیازی نیست تا دائما حرص و جوش بخوریم که چرا بچه ما این کار را می کند یا نمی کند ؟

 رفتار یک کودک بی انگیزه چگونه است؟

  • کودک بی انگیزه ترجیح می‌دهد تا به‌جای انجام تکالیفش، بازی کامپیوتری کند.
  • او به‌ندرت کاری را تا رسیدن به موفقیت ادامه می‌دهد.
  • یک کودک بی انگیزه، فعالیت‌هایی را ترجیح می‌دهد که نیاز به تلاش زیادی ندارند.
  • به نظر می‌رسد که کودک بی انگیزه به آنچه در مدرسه یاد می‌گیرد (و فعالیت‌های بسیار زیاد دیگر)، اهمیت نمی‌دهد.
  • چنین کودکی مکرراً به‌عنوان “بچه تنبل” شناخته می‌شود.
  • همه چیز برای کودک بی انگیزه، بی‌معنی و یا نامرتبط است.
  • کودک بی انگیزه هیچ‌گونه ابتکار عملی ندارد و به نظر می‌رسد که دل به هیچ کاری نمی‌دهد.
  • کودک بی انگیزه، همه را به‌خاطر عملکرد یا رفتار خودش، سرزنش می‌کند.
  • به نظر نمی‌رسید که چنین کودکی برای چیزی اهمیت قائل شود.
  • کودکانی که بی انگیزه بودن را تجربه می‌کنند، تلاش کمی را صرف هر کاری که به عهده می‌گیرند، می‌کنند.
  • یک کودک بی انگیزه، اعتماد به نفس پایینی دارد.
  • شما همیشه با چنین کودکی درگیر هستید و اغلب مجبور به تکرار دستورالعمل‌ها هنگام مواجه با کودک بی انگیزه می‌باشید.

بهترین روش های انگیزه دادن به کودکان

1. مشخص کردن اهداف

از کودک خود بخواهید تا اهداف کوتاه و بلند مدت خود را بنویسد. از قابل دستیابی بودن آن ها مطمئن شوید و او را به تلاش وادار کنید.

2. دستاورد ها ی کودک را جشن بگیرید

هنگامی که فرزندتان اهدافش را به ثمر رساند به او بگویید که به داشتن چنین فرزندی افتخار می کنید، سعی کنید نقطه عطف موفقیت او را جشن بگیرید. در بعضی موارد که کودک سخت کوشی کرده است به او پاداش دهید.ارایه پاداش وتقویت مثبت در جهت افزایش انگیزه همیشه موثر بوده است.

3. همه چیز را رقابتی کنید

کودک را به رقابتی سالم تشویق کنید، با توجه به نکات مثبت و قدرتی او رقابتی ایجاد کنید و هرگز نکات منفی و ضعف او را بیان نکنید..

4.علاقه مندی ایجاد کنید

علاقه مندی های فرزند خود را بشناسید و در مورد آن ها با او صحبت کنید یا به آن ها گوش دهید. این امر سبب می شود تا کودک متوجه اهمیت خودش نسبت به شما شود و آزادانه در مورد علایقش با شما صحبت کند.او باید ارزش خود را بداند. به او تمرین کردن را بیاموزید زیرا تمرین بخش مهم و ضروری برای دستیابی به آن است.

6.شور و شوق واشتیاق ایجاد کنید.

فرزندان خود را تشویق کنید تا به آن چه علاقه مند هستند برسند. ممکن است در طی این مسیر تلاش های زیادی لازم باشد، با شور و شوق کودک خود را حمایت کنید تا ذهنیتی رشد در آن ها ایجاد شود.

7.ایجاد یک برنامه

برای رسیدن به اهداف کودک نیاز به یک برنامه است. به فرزندان خود کمک کنید تا یک استراتژی برای رسیدن به اهدافشان ایجاد کند.

8.آن ها را هیجان زده کنید

در مورد اهداف و آرزوهای فرزند خود هیجان ایجاد کنید. همچنین نشان دهید که شما نیز در قبال آن ها هیجان زده هستید. انرژی مثبت و ترشح آدرنالین باعث می شود تا آن ها به راه سخت خود ادامه دهند و از تلاش های خود احساس رضایت داشته باشند.

9.به آن ها کمک کنید تا تصمیم بگیرند و با نتیجه آن روبرو شوند مهارت تصمیم گیری رو به آنها آموزش دهید.. بسیاری از والدین می ترسند تا به کودک خود اجازه تصمیم دهی دهند زیرا ترس از شکست را دارند. اگر تصمیم کودک مربوط به سلامتی و ایمنی خود نباشد اجازه دهید تا با راهنمایی شما تصمیم بگیرند و با نتیجه طبیعی آن روبرو شوند.

10.مثبت بمانید.

نگاه مثبت و خوش بینانه ای را برای فرزند خود حفظ کنید. اگر آن ها ترس یا شکی در چشمان شما مشاهده کنند مطمئنا اعتماد به نفس خود را ازدست می دهند. رویکرد مثبت شما باعث می شود دیدگاه آن ها نسبت به یک وضعیت روشن شود. هنگامی که کودک گرفتار مشکلی شد از او انتقاد نکنید بلکه به آن ها کمک کنید.راهنمایی کنید

چگونه به کودک خود انگیزه دهید:

  • او را زیر نظر بگیرید تا متوجه علایق کودک شوید.
  • به علایق او علاقه نشان دهید، حتی اگر این علایق با آنچه شما دوست دارید متفاوت است.
  • راه‌هایی برای مرتبط کردن علایق کودک با مهارت‌هایی که می‌خواهید فرزندتان کسب کند، پیدا کنید. به‌عنوان‌مثال، کتاب‌های طنز می‌تواند روش خوبی برای بهبود مهارت های خواندن در کودک و به‌دست‌آوردن دانش جدید باشد، یا تشویق کودک برای تمرین دروس موسیقی با یک دوست می‌تواند روش خوبی برای ایجاد انگیزه در کودک باشد.

فعالیت‌های زیر می‌تواند به شما در ایجاد یک جو خانوادگی مثبت و مطلوب و در نتیجه ایجاد انگیزه در کودکانتان کمک کند:

تنظیم فعالیت‌های خانوادگی: مانند دور هم شام خوردن، داستانی را بلند برای بچه‌ها خواندن، تفریحات و سرگرمی‌های مشترک بوجود آوردن...

شوخی کردن: مانند جک تعریف کردن، خود را به حماقت زدن، با بچه‌ها بازی کردن...

موسیقی: به موسیقی‌های مورد علاقه همدیگر گوش کردن، آواز خواندن...

تغییر محیط: پیاده روی و حرف زدن با یکدیگر، بیرون رفتن برای صرف شام و ناهار...