برخورد با اشتباهات کودکان و عکس العمل مناسب در این مواقع

زمانی که فرزند شما مرتکب خطا می شود چگونه با او رفتار می کنید؟ مثلاً زمانی که در یک مسابقه فوتبال می باشد یا اینکه نمره بدی می گیرد یا هرگونه شکست در زندگی او را چگونه پاسخ می دهید و برخورد شما معمولاً چگونه است؟

بسته به نوع موقعیت و اتفاقی که رخ داده است، والدین در برابر فرزندان عکس العمل های متفاوتی نشان می دهند و بعضی از آن ها ممکن است روی این تمرکز کنند که چرا کودک کار خطایی را انجام داده یا گاهی اوقات والدین بدون هیچ فکری از دست او عصبانی می شوند، بدون اینکه حرف هایش را بشنوند و بیشتر خانواده ها در این موارد قضاوت ناعادلانه خواهند داشت.

راه های موثر محبت با کودکان وقتی کار غیر منطقی و اشتباه انجام می دهند

شما با اشتباه کودک تان چطور برخورد می کنید ؟ آیا می دانستید فریاد زدن سر کودکان همانند کتک زدن مخرب است ؟ بسیاری از والدین هنگام انتقال پیام به کودکان صدای خود را بالا می برند و فریاد می زنند در حالی که می دانند نتیجه معکوس می دهد اما همچنان به کار خود ادامه می دهند و والدینی که بیشتر اوقات با صدای بلند صحبت می کنند متوجه شده اند که تاکتیک فریاد زدن ناکار آمده است و تاثیر چندانی در تغیر رفتار آنها ندارد ، والدین دانا از شیوه ای استفاده می کنند که زود تر نتیجه بدهد.

چگونه عکس العمل ما روی فرزندانمان تاثیر گذار است؟

ما خودمان این موضوع را تشخیص نمی دهیم اما عکس العمل های ما در مورد شکست کودکان تاثیر های ابدی روی آن ها خواهد گذاشت و این رفتارها مستقیم بر روی اعتماد به نفس فرزندان و چگونگی مواجهه آنها با مشکلات تأثیرگذار خواهد بود و عکس العمل والدین در برابر شکست آن ها می تواند در هوش کودکانشان نیز تاثیر گذار باشد.

اگر والدین اشتباه فرزندشان را به فال نیک بگیرند، باعث می شود که کودک خودباوری خود را افزایش دهد و هوش او ارتقاء پیدا کند و باور کودکان در مورد هوش خودشان نیز تاثیر زیادی روی عملکرد آنها خواهد داشت.

والدین دانا با اشتباه کودک خود چطور برخورد می کنند؟

والدینی که مقاوم تر هستند در صورت دیدن رفتار نادرست از کودکان به آنها تذکر می دهند این رفتار باعث نتیجه موثر و سریع نمی شود چون فریاد زدن در دراز مدت دیگر موثر واقع نمی شود هر چند که جز عادات والدین بشمار می آید و باید سعی کنند خود را تغیر دهند.

1-وقتی کودکان کار اشتباهی انجام می دهند :

مثلا اگر کودکتان روی تخت بالا و پایین می کند باید بگوید با 3 شماره این کار را انجام ندهد چون نمی خواهیم بیفتد روی تخت و آسیب ببیند ، اگر نپذیرفت با صدای محکم به آن هشدار دهید و 5 دقیقه مهلت تا دست از کار بکشید.

2-از کودکان بخاطر گوش کردنشان تشکر کنید و اگر گوش نمی کنند هشداری های متعدد به آنها ندهید :

اگر کودکان حرف های شما را گوش  کردند و رفتار خود را ترک کردند از آنها تقدیر کنید اگر نه هشدارهای متعدد دیگر به آنها ندهید چون ممکن است چندی بعد نتیجه دلخواه برسید.

3- با کودکان به اندازه جرمشان صحبت کنید :

سطح کاری که کودکان انجام داده سطح گفت و گو را تعیین می کند اگر مثل پریدن روی تخت است می توانید براحتی ابراز ناراحتی کنید و بگویید که ممکن است آسیب ببیند و این قانون ها برای محافظت شماست چون عاشق تان هستیم.

4- هم سطح آنها باشید :

اگر قصد دارید کودکانتان را موعظه کنید بنابراین با صدای بلند و تکان دادن انگشت و ... باشد.

نحوه صحیح برخورد با اشتباهات کودک:

داد نزدن:

بهتر است که قدرت خود را از طریق تحکم صدایتان به کودک نشان دهید و از فریاد کشیدن خودداری کنید چرا که فریاد کشیدن علاوه بر تاثیرات منفی باعث بی توجهی کودک نیز می‌شود. محکم و با قدرت صحبت کنید اما هرگز فریاد نکشید. همچنین در هنگام برخورد با اشتباه، بهتر است که خم شوید تا به قد کودک برسید. بالای سر کودک نایستید چرا که ترکیب بلندی قد و محکمی صدایتان برای او ترسناک است.

برخورد با کودک به اندازه اشتباهش

دقت داشته باشید که متناسب با اشتباه کودک به او پاسخ دهید. مثلا اگر اشتباه کودک این است که روی تخت می‌پرد، نیازی نیست که به سختی با او دعوا کنید. تنها یک تذکر کوچک برای این اشتباه کافی است. برخوردهای بزرگ و جدی باعث می‌شود که کودک در مقابل آن‌ها مقاوم شود و زمانی که لازم است تا با جدیدت با او برخورد شود، فایده‌ای نداشته باشد.

خودداری از هشدارهای متعدد

اگر کودک به حرف شما گوش نداد و کار خود را تکرار کرد، هشدارهای خود را تکرار نکنید چرا که بسیاری از کودکان دوست ندارند مورد امر و نهی واقع شود و پس از مدت کوتاهی از شنیدن هشدار، کار خود را متوقف می‌کنند. در صورتی که شما هشدار خود را ادامه دهید، کودک نیز از انجام کار خود دست نمی‌کشد و شما نیز لحظه به لحظه عصبی تر می‌شوید.

پذیرفتن عذرخواهی کودک

زمانی که کودک پس از کار اشتباه خود از شما عذرخواهی کرد، عذرخواهی او را بپذیرید و موضوع را تمام کنید. ممکن است فکر کنید که با نبخشیدن، او را بیشتر تنبیه می‌کنید و باعث می‌شود که از کار اشتباه خود بیشتر عبرت بگیرد. اما این کار به غرور کودک لطمه می‌زد و به تدریج باعث فراری شدن کودک از عذرخواهی می‌شود و احساس می‌کند که عذرخواهی کردن هیچ فایده ای نخواهد داشت.

خوب مرحله بعد از این برخوردها با اشتباهات کودکان چه؟

به او بگویید که لازم نیست برای این خطاها خودش را سرزنش کند یا از آن ها احساس شرمندگی داشته باشد و می تواند به جای آن یک کار ارزشمند دیگر را در پیش بگیرد و همچنین یادآوری کنید که نباید بیش از حد ایده آل گرا باشد اما باید تلاش خود را به حداکثر برساند.

اگر ما اشتباه خود را بپذیریم و آن را به فال نیک بگیریم، کودک نیز این کار را از ما یاد می گیرد و متوجه این حقیقت می شود که ما انسان ها با ارزش هستیم، حتی اگر دچار اشتباه شویم و این کار باعث می شود که در تمام مراحل زندگی اعتماد به نفس داشته باشد.

حقیقت اینجاست که کودکان به اشتباه کردن نیاز دارند تا بتوانند زندگی کردن را یاد بگیرند پس به کودک خود یاد دهید که چگونه راه برود و او قطعاً در وهله اول به دفعات زمین می خورد.