ساخت اسباب‌بازی برای کودکان

استفاده از اسباب‌بازی برای رشد و پرورش کودک بسیار مهم است، والدین باید در زمینه شناخت اسباب‌بازی مطابق با نیازهای کودکان خود حتما مطالعه نمایند. اسباب‌بازی‌ها عامل مهمی در رشد توانایی‌های جسمی و فکری کودک است که اگر به موقع در اختیار کودکان قرار نگیرد ممکن است در آینده کودک تاثیرات سویی باقی گذارد. برخی از والدین تصور می کنند اسباب‌بازی را فقط باید خرید، در حالی که اسباب‌بازی‌های زیادی می‌توانند توسط خود کودک یا والدین او ساخته شوند.

بازی کردن با اسباب بازی‌ها برای بچه‌ها، تنها یک سرگرمی برای وقت‌گذرانی نیست. این بازی‌ها، باعث رشد و افزایش خلاقیت و تخیل آن‌ها می‌شوند.

پرورش مهارت های فردی در کودکان

مهم‌ترین برهه زمانی برای شکل‌گیری شخصیت فرد دوران کودکی است، والدین در این دوره باید به جنبه‌های مختلف رشد کودک توجه داشته باشند، زیرا بی‌توجهی و کوتاهی در این امر ممکن است صدمات جبران ناپذیری در شخصیت و آینده کودک ایجاد کند.

کودکان از زمانی که توانایی سرهم کردن قطعات را به دست می‌آورند، علاقه زیادی به ایجاد اشکال جدید دارند. آنها حتی علاقمندند که برای خود اسباب بازی جدید بسازند. شاید تا به حال بارها دیده‌اید که کودکتان سر قابلمه یا کفگیر را بیشتر از اسباب‌بازی خودش دوست دارد حتی برخی از کودکان به وسایل سشوار و جاروبرقی علاقه نشان می‌دهند. کودکان دوست دارند با وسایلی که در آشپزخانه می‌بینند یا سایر وسایلی که بزرگترها از آنها استفاده می‌کنند سرگرم شوند. این کودکان ایده‌های زیادی برای بازی با این وسایل دارند.

ساخت اسباب‌بازی توسط کودک

ساخت اسباب‌بازی توسط کودک نه تنها سرگرم کننده است بلکه می‌تواند بسیار مهیج  نیز باشد. اسباب‌بازی‌هایی که توسط خود کودک ساخته می شود معمولا تبدیل به هم بازی همیشگی کودک می‌شوند و گاها به عنوان یادگاری برای بزرگسالی او حفظ می‌شود.
ساخت دست سازه برای بازی و آموزش با اقبال بسیاری روبه رو شده است و طرفداران بیشماری بین فرزندان و والدین پیدا کرده است. مخصوصا دست سازه هایی آموزشی که در حین بازی، اطلاعاتی را به دانش بازیکن می افزاید. یا دست سازه هایی که با چاشنی خلاقیت با وسایل دور ریختنی ساخته می شود.

یکی از مهمترین کارها که موجب تقویت حافظه، مهارت های جسمی، ذهنی و حرکتی کودکان می شود درست کردن انواع کاردستی توسط کودکان است

تاثیر ساختن اسباب‌بازی در توانایی‌های کودک

هر چند داشتن اسباب بازی های متنوع و گرانقیمت، فخر بسیاری از پدر و مادرها شده است، اما ساختن اسباب بازی، هم به اقتصاد خانواده کمک میکند و هم مهارت ها و خلاقیت های فرزندان را افزایش می دهد.

ایجاد شرایطی برای استفاده کودک از وسایل دور ریز و کمک به او در ساخت اسباب‌بازی جدید کمک زیادی در رشد و پرورش خلاقیت کودک می‌کند. اینکه برای کودک امکان ساخت اسباب‌بازی دلخواهش را فراهم نمایید به جای اینکه آن اسباب‌بازی را برایش بخرید، یکی از جنبه‌های تربیتی برای پرورش توانایی‌های فکری کودک است.

سعی کنید با استفاده از وسایل دور ریز مانند تکه‌های پارچه، کاغذ، چوب، میله های فلزی، ظرف‌های کهنه، جعبه‌های وسایل، قرقره‌های نخ، بطری‌های پلاستیکی و ... به کودکانتان کمک کنید تا وسایل مورد نیاز یا اسباب‌بازی جدیدی برای خود بسازند.

فواید ساختن اسباب بازی توسط کودک

 -وقتی کودک چیزی می سازد، در او اعتماد و اطمینان به خود افزایش پیدا کرده و موجب رشد اعتماد به نفس کودک می گردد.

-کشف و پرورش استعداد هنری کودک

ـ ذوق و استعداد هنری کودک پرورش می یابد.

-رشد و پرورش خلاقیت، سازندگی و ایده‌پردازی کودک

-هماهنگی فکر و چشم و دست، تقویت و پرورش می یابد.

-آشنایی هر چه بهتر با مفاهیم و قوانین از طریق تجربیات دیداری

-افزایش توانایی کودک در هماهنگ کردن توانایی‌های خود جسمی و فکری