نحوه برخورد با خواسته های کودک چگونه باید باشد؟

کودکان دائم تقاضاهای مختلف دارند، " می توانم با تبلتم بازی کنم؟می توانم کیک بپزم و خواسته هایی مانند این که برخی از آنها را می توان به راحتی پذیرفت. اما بعضی از خواسته های کودک غیرقابل قبول هستند، مثلاً وقتی می خواهد کیک بپزد، رعایت نکات ایمنی و تمیزکاری موجب می شود که از پذیرش خواسته او امتناع کنیم. وقتی فرزندتان چیزی از شما می خواهد، مهم نیست که چه جوابی به او می دهید، بلکه فرصتی فراهم می آید تا برقراری ارتباط موثر و مدیریت احساسات را بیاموزد. در ادامه این مطلب همه چیز را درمورد نحوه برخورد با خواسته های کودکان برای شما شرح خواهیم داد.

دلیل خواسته های نامطلوب در کودک

کودکان به دلایلی خواسته های نامطلوبی دارند که در زیر برخی از این دلایل را مورد بررسی قرار می دهیم.

1-پرتوقع بودن پدر و مادر

کودکان از والدین تقلید می کنند به همین دلیل بعضی از رفتارهای آن ها به خاطر رفتار مادر و پدر می باشد، چون کودک محصول خانواده می باشد و پرتوقع بودن والدین بر روی کودک تاثیر می گذارد.

یکی از دلایل در خواست زیاد کودکان پرتوقع بودن پدر و مادر می باشد، کودک با مشاهده و الگو گرفتن از پدر و مادرش این رفتارها رایاد می گیرد.

2-خواسته های کودکان، محبت بیش از حد والدین به کودک

والدینی که محبت زیادی به کودکشان می کنند باعث می شوند تا کودک فکر کند به خاطر محبت و حمایت زیاد پدر و مادرش می تواند به خواسته هایش برسد.

محبت زیاد باعث می شود تا کودک لوس شود و درخواست های نا به جا داشته باشد و والدین به خواسته های کودک جواب مثبت نمی دهند

3-تشویق و پاداش زیاد

والدین نباید به کودک خود پاداش های بیجا دهند چون در این صورت کودک توقع دارد والدین به همه درخواست هایش توجه کند و در خواست های زیادی از والدینش خواهد داشت.

والدین به کودک پاداش و هدیه بدهند خوب است اما باید هدیه و پاداش متناسب با سطح عملکرد و رفتار کودک باشد تا کودک پرتوقع نشود.

آیا باید به همه درخواست‌های کودک توجه کرد؟

به عنوان والدین باید همیشه حواستان به کودکتان باشد و به نیازهای کودکتان توجه داشته باشید. اما این مسئله نشان دهنده آن نیست که باید همه درخواست‌های کودک را انجام دهید. والدین باید بتوانند شیوه صحیح برخورد با درخواست‌های کودک را یادبگیرند. اگر در رابطه با شیوه صحیح برخورد با درخواست‌های کودک خود مشکل دارید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که به یک روانشناس کودک مراجعه نمایید.

چگونه به خواسته های کودک مان پاسخ دهیم تا لوس نشود؟

نیازهای کودک را بشناسیم

وقتی یک کودک شش هفت ماهه گریه می کند، این کار او برای بیان نیاز است و ما حتما باید به این نیاز پاسخ بدهیم.

این باور که ما بچه های شیرخوار را بغل نکنیم چون بغلی می شوند یا مثلا به آنها محل نگذاریم که عادت نکنند، باور بسیار نادرستی است و باعث می شود که سیستم دلبستگی از نوع ناایمن در آن ها شکل بگیرد و اتفاقا باعث می شود بعدا بیشتر به مادر بچسبد و استقلال کمتری داشته باشند؛ چرا که احساس امنیت در آن ها شکل نگرفته است.

اما بعد از یک و نیم تا دو سالگی وقتی که کودک مرزهای رفتاری خودش را می شناسد و باید و نبایدها را می فهمند، باید یاد بگیریم کم کم در برابر خواسته های غیرمنطقی بچه ها مقاومت کنیم. اگر گریه و داد و بیداد می کنند، عیبی ندارد که نادیده بگیریم، اما به شرطی که از دو سالگی گذشته باشد و خواسته اش غیرمنطقی باشد.

بنابراین، این مرز سنی بسیار مهم است. باید یاد بگیریم چگونه به خواسته های کودکمان پاسخ دهیم تا لوس نشود. پس تا یک و نیم الی دو سالگی لوس کردن معنا ندارد و اگر به خواسته های کودک بی توجهی بکنیم، جز آسیب به کودک نتیجه ای نخواهد داشت اما به یک کودک سه چهار ساله که با گریه و داد و بیداد خواسته غیرمنطقی ای دارد باید گفت تا زمانی که داد می زنی من با تو حرف نمی زنم و بهت نگاه نمی کنم!

سعی کنیم که تسلیم نشویم زیرا باید به کودک صبر کردن را یاد دهیم و کودک باید بیاموزد که همه خواسته هایش همیشه برآورده نخواهد شد که به اصطلاح به آن توانایی به تاخیر  انداختن رضایت گفته می شود.

نحوه برخورد با خواسته های نامطلوب

والدین باید از همان ابتدا شیوه های برخورد با کودک را یاد بگیرند و به خوبی با آن ها برخورد کنند زیرا واکنش و برخورد والدین با در خواست های کودکان می تواند مشخص کند که خواسته کودکشان چه می باشد و آیا خواسته آن ها مطلوب است یا خواسته غیر مطلوبی دارند.

1-توضیح و آموزش به کودک

والدین باید مورد پاسخ های خود با کودک صحبت کنند و بدانند که صحبت کردن و آموزش دادن به کودک می تواند برایش مفید باشد و بسیار کمکش می کند.

والدین باید دلیل نه گفتن و رد کردن در خواست کودک را به خوبی برایش توضیح دهند بسیاری از کودکان منظور والدین را درک نمی کنند و برای رسیدن به خواسته خود پافشاری می کنند و لجبازی را ادامه می دهند.

2-خواسته های کودکان، رفتار و سبک فرزند پروری مقتدرانه

والدین اگر سبک درستی برای تربیت کودک انتخاب کنند می توانند با کودک خود روابط خوبی داشته باشند.

والدینی که سبک فرزندپروری آن ها مقتدرانه است در حین اینکه با کودک خود مهربان هستند و رابطه صمیمی دارند می توانند حد و مرزهایی را برای کودک خود مشخص کنند تا کودک به خوبی به حرف های پدر و مادرش گوش دهد.

3-حق انتخاب به کودک

بعضی اوقات کودک برای اینکه بتواند دیده شود و دیگران به او توجه کنند و ابراز وجود کند درخواست های زیادی را انجام می دهد والدین باید به کودک خود توجه داشته باشند و به او حق انتخاب دهند.

هنگامی که کودک شما درخواستی منطقی و معقول و مطلوب دارد گزینه های مختلفی به او پیشنهاد دهید تا حق انتخاب داشته باشد و خودش یک گزینه را انتخاب کند.

این رفتار باعث می شود تا کودک احساس کند که می تواند شرایط زندگی خود را کنترل کند و اعتماد به نفس او افزایش می یابد.