در حقیقت بازی کردن راهی است که بچه‌ها با آن می‌توانند امور را بشناسند و واقعیت‌های خارجی را کشف کنند. فلسفه‌ی بازی‌های کودکان، آمادگی جسمی و روحی آن‌ها برای مواجهه با مشکلات است و به همین سبب هرچه گسترده‌تر و پیچیده‌تر و اجتماعی‌تر باشد، به آن‌ها نیرو و آمادگی بیشتر می‌دهد و آن‌ها را از وجود روانی هرچه مصونیت یافته‌تر برخوردار می‌سازد.

بعضی از بازی‌ها هستند که باعث تقویت حافظه کودک و افزایش تمرکز آن‌ها می‌شود. در این مطلب می‌خواهیم ببینیم چه بازی‌هایی تمرکز کودکان را افزایش می‌دهد.

تمرکز در کودکان

گاهی ممکن است کودک مدام جست و خیز کند، به حرف‌های والدین گوش ندهد، تکالیف مدرسه اش را به طور کامل انجام ندهد و اگر قرار است در بازی نوبت را تحمل کند، صبر نمی‌کند؛ همچنین قبل از اینکه فکر کند کاری را شروع می‌کند و نصفه آن را رها می‌کند، این‌ها همه نشان از این است که کودک شما در کارهایش تمرکز ندارد

مثلا یک کودک چهار پنج ساله کمتر می‌تواند بشیند یا راه برود، دوست دارد که جست و خیز کند و بالا و پایین بپرد. اگر این بالاو پایین پریدن‌ها نباشد، مغز کودک کامل نمی‌شودبچه‌ها حتما باید بازی کنند. چون بازی هم انرژی شان را تخلیه می‌کند و هم باعث تکامل مغزشان می‌شود.

توجه، تمرکز و دقت

بازی‌هایی وجود داند که اگر کودک روزی یک ربع تا بیست دقیقه آن‌ها را انجام دهد، مغز او فعال می‌شود، دقتش بالا می‌رود و تمرکز او افزایش می‌یابد.
برای اینکه دقت و تمرکز کودکان زیاد شود، والدین باید با واژه‌های " توجه" "تمرکز" و "دقت" آشنا شوند.

توجه: یعنی پاسخ دادن به محرک خاص و نادیده گرفتن سایر محرک‌ها؛ محرک می‌توانند دیداری باشد یا شنیداری. به عبارت دیگر، اگر محرکی پیش بیاید و کودک نتواند به این محرک خاص به درستی پاسخ بدهد، او در حوزه توجه مشکل دارد.


تمرکز: به نگه داشتن توجه، «تمرکز» می‌گویند. یعنی کودک در موقع تدریس و یا در زمان پاسخ به محرک به وجود آمده بتواند توجه خود را نگه دارد. کودکی که تمرکز ندارد وسط کلاس بلند می­شود، راه می­رود، وسط درس حواسش پرت میشود، حرف می­زند، زود خسته می­شود، در زمان انجام تکلیف، نمی‌تواند یک جا بنشیند و تکالیفش را به اتمام برساند. این کودک تمرکز کافی ندارد، چون نتوانسته توجهش را روی کاری که انجام می‌دهد حفظ کند.


دقت: معنای دقت، در نظر گرفتن جزئیات برای خوب فهمیدن است. پس اگر کودک نتواند به جزئیات مسائل خوب توجه کند و به آن‌ها اهمیت بدهد یعنی دقت کافی ندارد.

 بازی های تمرکزی تا چه اندازه بر افزایش دقت ما تاثیر دارند؟

قبل از اینکه به سراغ معرفی این بازی‌ها برویم اجازه دهید کمی در مورد تاثیر آن‌ها صحبت کنیم. بازی‌های فکری فارغ از هر سنی برای تقویت و بهبود عملکرد ما مفیدند. اما تحقیقات نشان می‌دهند افرادی که پیش از سنین میانسالی و پیری بازی های تمرکزی انجام می‌دهند، کمتر ز سایرین در سنین پیری با اختلالات حافظه و عدم تمرکز دست و پنجه نرم می‌کنند. در واقع به طور کلی انجام دادن تمریناتی که موجب افزایش تمرکز ما می‌شوند برای ما دو فایده دارند. نخست اینکه در هر سنی که باشیم، این تمرینات به افزایش تمرکز و دقت ما کمک می‌کنند. دومین فایده آن‌ها اما بلند مدت است. همانطور که گفتیم تمریناتی که موجب افزایش تمرکز ما می‌شوند، در آینده و سنین پیری نیز موجب عملکرد بهتر مغز و حافظه ما خواهند شد.

بازی‌هایی که تمرکز کودکان را افزایش می‌دهد

هدایت توپ با فوت کردن

یکی از بازی‌هایی که تمرکز کودکان را بالا میبرد، هدایت توپ با فوت کردن می‌باشد. در این بازی توپ سبکی را روی میز بگذارید. یک طرف میز کودک باشد و طرف دیگر میز، فردی سبدی را نگه دارد و کودک باید با فوت کردن این توپ را به داخل سبد هدایت کند.

بازی با اعداد

 یکی از بازی‌هایی که باعث افزایش تمرکز کودکان می‌شود بازی با اعداد است که جزء بازی‌های سنتی به شمار می‌آید. این بازی را به چند شکل می‌توان انجام داد:اول اینکه یک عدد را انتخاب می‌کنیم تا افراد از آن شروع کرده و تا ۱ بشمارند یا یک عدد را انتخاب می‌کنیم و افراد از یک به‌نوبت شروع به شمارش می‌کنند؛ اما باید هر وقت به مضارب عدد تعیین‌شده رسیدند به‌جای آن عدد بگویند:هپ.

راه رفتن با یک لیوان آب

یکی دیگر از بازی‌هایی که تمرکز کودک را بالا می‌برد، راه رفتن با یک لیوان آب است. در این بازی یک لیوان پلاستیکی را آب کنید و روی کف دست کودک بگذارید و از او بخواهید طول مسیر اتاق را طی کند، بدون اینکه حتی قطره‌ای از آب لیوان بریزد. در مرحله بعدی میتوانید دو دست کودک را درگیر کنید. به این ترتیب که کودک دو لیوان را روی دست‌هایش بگذارد و هر دو دستش را باز کند و راه برود.


دوز بازی

دوز بازی هم یکی از بازی‌هایی است که بچه‌ها از قدیم آن را انجام می‌دادند. این بازی هم در افزایش تمرکز کودکان نقش مهمی دارد. برای انجام این بازی می‌توانید یک مربع رسم کنید وقطر‌ها را بکشید و وسط ضلع‌ها را به هم وصل کنید و برای هر بازیکن سه مهره که می‌تواند از کاغذ دکمه یا هر چیز دیگری تهیه شود، آماده کنید.

بازی‌های ساختی- چیدنی

بازی‌های ساختنی و چیدنی مانند لگو یا برج هیجان از بازی‌هایی هستند که باعث افزایش تمرکز کودکان می‌شود. در این نوع بازی‌ها بازیکنان باید از خلاقیت و تمرکز خود برای تکمیل یک پازل یا ساخت یک سازه مثل خانه استفاده کنند.

بازی هدف گیری :

یکی از فعالیت های حرکتی که توصیه میکنم بازی کنید بازی های هدف گیری است.
هر نوع بازی که توش هدف گیری وجود داشته باشه مثل دارت،مینی بسکتبال های تو خونه ای ، یا بازی بولینگ و غیره.

بازی کتاب روی سر :

بازی دیگری که می توانید انجام بدید اینه که روی سر فرزندتان کتاب بگذارید و یک مسیر مشخص را تعیین کنید و بگید حرکت کن بدون اینکه این کتاب ها بیفتند.