در این مطالب آموزشی ، قصد داریم  به یکی از بازی های خاطره‌ انگیز کودکانه و تاثیر آن در یادگیری کودک شما اشاره داشته باشیم. «دکتر سلام» یا «دکتر بازی» از جمله بازی های آموزنده‌ای است که کودک می تواند به کمک عروسک و والدین خود چگونگی معاینه پزشک را بدون نگرانی تجربه نماید.

یک بازی جذاب برای کودکانتان…

باید بپذیرید که معاینه فرزند دلبنتان توسط پزشک در دوره‌های زمانی مختلف امری اجتناب ناپذیر است.  اگر چه برخی از کودکان به راحتی با این معاینات کنار می‌آیند ولی این مسئله برای خیلی از کودکان آزار دهنده است. بازی می‌تواند به کودک شما کمک کند که بداند در روز معاینه انتظار چه برخورد یا درخواستی را از پزشک خود داشته باشد تا کمتر احساس اضطراب کند.

*مناسب برای سن ۲۲ ماه (اما بچه‌های بزرگتر و کوچکتر هم ممکن است از آن لذت ببرند!)

*موثر در مهارت تخیل و کاهش اضطراب کودک

*آنچه شما نیاز دارید؛ یک عروسک یا اسباب بازیِ حیوانات، یک کتاب صاف بزرگ(به عنوان ترازوی دکتر)، و یک گوشی پزشکی اسباب بازی

به کودک خود بگویید که هر از چند گاهی باید برای معاینه به پزشک مراجعه کنیم تا مطمئن شویم که سالم هستیم. همچنین ممکن است بخواهید برای او یک کتاب در این مورد بخوانید. سپس گوشی پزشکی را دور گردن خود بگذارید و بگویید « وقت معاینه بچه تونه… چطوره که من دکتر بشم و تو مامان؟»

اگر کودک شما کسی است که در بازی به دکتر مراجعه کرده، عروسک را بردارید و بگویید: «سلام من دکتر هستم. ممنون که امروز اومدید. خب، اولین کار این هست که بری روی ترازو. میتونی اینجا واستی؟»

ترازو را به عروسک نشان دهید و او را روی آن بگذارید. با گفتن چیزهایی مثل «خب، بذار ببینم وزنت چقدره… اممم، مثل اینکه یک کیلویی…» وانمود کنید که در حال گرفتن وزن عروسک هستید.

چند مرحله معاینه دیگر نیز انجام دهید. مثلاً عروسک را برای اندازه گیری قد در مقابل دیوار قرار دهید، یا از گوشی پزشکی استفاده کنید تا ضربان قلب عروسک را بشنوید. همچنین می ‌توانید وانمود کنید که قسمت‌های بدن عروسک را چک می‌‌کنید. برای مثال؛ «بذار ببینم دستات کار میکنن، بله. پاهات چطور؟ بله، خیلی خوب کار میکنند.»

هنگامی که کار شما به پایان رسید، از فرزند خود بپرسید که دوست دارد او دکتر باشد. سپس شما می توانید عروسک را بردارید و بگویید: «سلام دکتر، این بچه ی منه و برای معاینه آمادست میشه لطفاً معاینش کنید؟»

بگذارید که فرزندتان خودش کنترل بازی را به دست گیرد. از بازی لذت ببرید، و نگران نباشید که او این کار را درست انجام می ‌دهد یا نه.  نکته مهم این است که او لذت می برد و با قرار ملاقات با دکتر بیشتر آشنا می شود.