تربیت سازنده، روشی است که در آن رشد کودکان تقویت و رفتار آنان به گونه ای سازنده و بی ضرر مدیریت می شود. این شیوه براساس ارتباط خوب و توجه مثبت به کودکان، برای کمک به رشد آنان پایه ریزی شده است. کودکانی که با شیوه تربیت سازنده پرورش می یابند احتمال رشد مهارت ها و ایجاد احساس خوب نسبت به خود در آنها بیشتر و احتمال بروز مشکلات رفتاری در آنها کمتر است.

تربیت فرزند یعنی چه ؟

اگر با کمی چشم پوشی، تربیت را (همان که معنای دقیق آن رشد دادن انسان است) بدانیم. تربیت با توجه به اراده، آزادی، آگاهی و استقلال فرد، کمک کننده به رشد اوست. این را می توانیم برای معنای تربیت در نظر بگیریم. از این به بعد هر موقع خواستیم از این کلمه استفاده بکنیم با هوشیاری از آن استفاده کنیم، به خاطر اینکه غلط رایج غلط نیست.
از تربیت یک جورهایی معنای هدایت فهمیده بشود کفایت می کند و ما استفاده می کنیم. ولی وقتی تربیت در علوم تربیتی می رود گاهی اوقات آزادی و استقلال و این شان انسانی در برنامه های تربیتی ملاحظه نمی شود.

 بهترین روش ها برای تربیت فرزندان :

درک شخصیت و خلق و خوی کودک یکی از اصلی ترین شیوه های تربیتی مناسب فرزندان است که سبب شناسایی بهتر استعدادها و تمایلات فرزندان نیز می شود.روش های متفاوتی برای تربیت فرزند  وجود دارد که والدین می توانند با آگاهی از آن ها فرزندان خود را تربیت کنند و یک روش قطعی و صحیح برای تربیت فرزندان  وجود ندارد.

4 شیوه تربیت برای فرزندان :

  1. محبت کم، محدودیت کم فرزند
  2. محبت زیاد، محدودیت کم فرزند
  3. محبت کم، محدودیت زیاد فرزند
  4. محبت زیاد، محدودیت زیاد فرزند

هدف از تربیت فرزند چیست؟

هدف شما از تربیت فرزندتان چیست؟ آیا فکر میکنید باید روی تک تک اعمال و رفتار او‌ کنترل داشته باشید؟ بسیاری از افراد گمان می کنند تربیت یعنی کاری کنند که فرزندشان آن طور که آن ها می خواهند رفتار کند.

تربیت طنابی نیست که به دور فرزندتان بیندازید و به وسیله آن او را در محدودیت هایی که خودتان می پسندید بزرگ کنید. تربیت نردبانی است که فرزندتان خود را به وسیله آن بالا می برد. هوش اجتماعی و خلاقیتش افزایش می یابد و می آموزد به شخصیت خود کنترل داشته باشد.

تربیت همراهی و همکاری با فرزندتان است در حالی که کمترین آسیب ممکن به روح او وارد شود. کتک زدن، داد زدن و تنبیه نا متعارف تنها کودکان شما را دچار آسیب روحی می کند و آن ها را به انسان های منزوی با عقده های بزرگ و کوچک تبدیل می کند‌.

 اصول تربیت کودک:

به کودک خود عشق بدهید

از نظر روانی کودک به چهل بار آغوش در روز نیاز دارد. به فرزند خود عشق بی قید و شرط دهید چرا که موجب عزت نفس و اعتماد به نفس او می‌شود. عشق بی قید و شرط، احساس خود ارزشمندی و خود باوری را در کودک ایجاد می‌کند و کودکانی که محبت واقعی را می‌بینند احساس امنیت می کنند و به محبت محتاج نیستند.

آماده کردن یک محیط امن و مورد علاقه

به علت اینکه حوادث خانگی یکی از علل آسیب در کودکان خردسال است، داشتن محیطی امن که کودک بتواند ضمن جست و جو، بازی و سرگرمی از آسیب دیدگی مصون باشد، ضروری به نظر می رسد.

خانه ای پر از اشیاء جالب برای کودک مانند وسایل آشپزخانه، کنجکاوی کودک و رشد زبانی و قوای هوش او را تحریک خواهدکرد و او را سرگرم و فعال نگه داشته و احتمال بدرفتاری او را کاهش می دهد. کودکان نیاز به نظارت مناسب دارند بدین معنی که بدانید کودک کجاست و چه کاری انجام می دهد (نظارت غیرمستقیم).

ایجاد محیط یادگیری

والدین لازم است در دسترس کودکان باشند. این بدان معنی نیست که همیشه با کودک خود باشید بلکه منظور آن است که در هنگامی که کودک به کمک یا مراقبتنیاز دارد در دسترس او باشید. در حقیقت کیفیت زمان مهم است نه کمیت بودن با کودک.

انضباط

انضباط به معنی ثبات در رفتار با کودک است. یعنی به یک رفتار کودک در زمان و مکان های مختلف واکنش یکسان نشان دهیم. هنگام بدرفتاری کودک و آموزش به کودکان برای ارایه رفتار قابل قبول، وقتی والدین از انضباط قاطعانه استفاده کنند، کودکان می آموزند مسئولیت رفتار خود را بپذیرند، از نیازهای دیگران آگاه شوند و کنترل بر خویش را افزایش دهند.

پدر و مادر شادی باشید
وقتی نیازهای شخصی شما مانند ارتباط صمیمانه، همراهی، تفریح و... برآورده شود پدر یا ماردبودن آسانتر می شود. این به این معنی نیست که کودک بر زندگی شما تسلط داشته باشد. اگر نیازهای شخصی شما به عنوان یک بزرگسال برآورده شود جسور بودن، ثبات داشتن و در دسترس کودکان بودن برای شما آسانتر می شود.

نکاتی حساس برای تربیت فرزندان

  •  برای فرزند خود منبع امنیت و اطمینان باشید
  • به کودک احترام بگذارید
  • به علایق کودک توجه کنید
  • اخلاقیات را متناسب با سطح رشدی کودک آموزش دهید
  •  برای تربیت فرزند خود از تشویق بیشتر از تنبیه استفاده نمایید
  •  به کودک نشان دهید که شکست بخشی از زندگی است
  •  برای بزرگ شدن کودک عجله نکنید
  • در تربیت فرزند محبت نامشروط را فراموش نکنید
  • اجازه دهید کودک ناکامی را نیز تجربه کند

روش های تربیتی فرزند :

  • بگذارید کودک خودش نتیجه طبیعی رفتارهای بدش را ببیند
  • تشویق رفتارهای مثبت
  • شیوه تربیتی خود را با خلق و خوی کودک مطابقت دهید
  • به دنبال ریشه بعضی رفتارها باشید