اصول این بازی با پریدن از روی مربع های کشیده شده روی زمین است. هر مربع یک شماره دارد، شرکت کننده اول سنگی را روی یک شماره می اندازد و اگر توانست این کار را به طور دقیق انجام دهد با لی لی کردن همه مربع ها را بجز مربعی که سنگ را در آن انداخته طی می کند و سنگ را در بازگشت می آورد. طرح لی لی را با گچ یا زغال بر زمین می کشند.

اهداف کلی: حفظ تعادل، تقویت عضلات پا، ایجاد هماهنگی بین دست و پا و چشم ها، ایجاد روحیه فداکاری

اهداف جزئی: افزایش ضربان قلب و در نتیجه بهبود جریان خون

تعداد بازیکن: محدودیتی ندارد

سن بازیکنان: برای تمام محدوده های سنی

ابزار لازم: تکه سنگ صاف، مقداری گچ و یک سطح صاف

محوطه بازی: یک مربع ۶ × ۶ متر

شرح بازی:برای شروع با گچ یا زغال، جدول بازی شش خانه را که از هفت خانه ی مربع شکل تشکیل می شود می کشیم. به این شکل: دو مربع به شکل ستون، خانه ی چهار و پنج کنار هم به صورت افقی بالای ستون اول رسم می شود.

سپس خانه ی ششم و هفتم بالای خانه ی پنج کشیده می شود و در پایان یک نیم دایره برای قلعه بکشید. سپس بازیکن اول به قید قرعه انتخاب می شود. بازیکن منتخب پشت خانه شماره یک قرار می گیرد و سنگ را به طرف خانه ی اول پرت می کند. سپس یک پای خود را از زانو خم کرده و بالا می گیرد.

پس از آن به صورت لی لی با نوک پا به سنگ ضربه می زند و آن را به خانه ۲ هدایت می کند. خودش هم به داخل خانه ۲ می پرد. سپس اجازه دارد هر دو پا را زمین بگذارد. مجددا با لی لی از خانه ی ۵ رد می شود و در خانه ی ۶ و ۷ روی دوپا می ایستد.

برگشت

یک حرکت چرخشی انجام داده و به طرف برعکس مجددا در همان خانه ها می ایستد. تمام مراحل قبل را دوباره تکرار می کند تا به خانه ی یک برسد. سپس سنگ را از همان جا با یک ضربه رد کرده و به بیرون جدول می فرستد. خودش از مربع آخر بیرون می پرد.

بازیکن ها بدون این که سنگ از خانه ها خارج شود باید تمام خانه ها را به همین نحو طی کنند. اگر در هر مرحله بازیکن نتواند سنگ را با ضربات پا درست هدایت کند یا سنگ پس از ضربه زدن روی خط قرار گیرد، بازنده می شود و دور بازی در اختیار حریف قرار می گیرد.

با بازی «لی‌لی» رشد حرکتی کودک را بسنجید
رشد از 3 حوزه رشد ‌شناختی-ذهنی، رشد عاطفی-اجتماعی و رشد حرکتی-جسمی تشکیل شده و همه این حوزه‌ها در رشد و تکامل کودکان نقش مهمی ایفا می‌کنند، بنابراین تک‌بعدی‌کردن رشد، کودک را دچار اختلال‌ می‌کند؛ چیزی که متاسفانه امروزه شایع شده.


رشد حرکتی تا چه حد اهمیت دارد؟
متاسفانه یکی از کارهای اشتباهی که امروزه والدین انجام می‌دهند، این ‌است که فقط به پرورش رشد شناختی می‌پردازند و از 2 حوزه دیگر (حرکتی و عاطفی) غافل می‌شوند. اگر محیطی پویا و غنی برای ظهور استعدادهای حرکتی کودک فراهم نشود در 2 حوزه شناختی و عاطفی هم دچار مشکل خواهد شد. مثلا یکی از ابعاد رشد حرکتی، رشد حرکات ظریف است که معمولا ما با دستانمان انجام می‏دهیم.
از مهم‌ترین این حرکات، می‌توان به قلم دست گرفتن برای نوشتن یا نقاشی اشاره کرد. اگر کودکی در 7 سال ابتدای زندگی خود به قدرت و مهارت کافی برای در دست گرفتن قلم نرسد، وقتی وارد مدرسه می‌شود، مهارت نوشتن خوبی نخواهد داشت. حال هر چقدر این کودک باهوش و با سطح یادگیری بالایی باشد، چون نمی‌تواند خوب بنویسد، از سایر دانش‌آموزان عقب خواهد ماند. این اتفاق باعث افت تحصیلی، ضعف اعتماد به‌نفس و در نهایت عزت نفس پایین او خواهدشد.

چه کنیم تا کودکان رشد حرکتی مناسبی داشته باشند؟
در دوران کودکی، رشد حرکات درشت اهمیت زیادی دارد. حرکت‌هایی مانند دویدن، پریدن، جهیدن، لی‌لی، دریافت و پرتاب توپ که به‌عنوان حرکات بنیادی معروف هستند. ظهور این مهارت‏ها به عوامل محیطی مانند فضای بازی، تشویق والدین و همسالان بستگی دارد. متاسفانه برخی والدین فکر می‌کنند همه مهارت‏های مذکور به شکل طبیعی در کودک شکل خواهد گرفت. مثلا خیلی‏ ها بر این باورند مهارت دویدن در کودکان بدون هیچ محدودیتی ظهور پیدا می‏کند.