خمیر بازی در بین کودکان بسیار محبوب است. اگرچه این خاک رس در ابتدا به عنوان پاک کننده کاغذ دیواری در دهه 1930 ساخته شد اما در دهه 1950 به عنوان یک اسباب بازی آموزشی دوباره متولد شد. خمیر بازی یک اسباب بازی مناسب برای بچه ها در هر سنی است زیرا بارها می توان از آن استفاده کرد. ممکن است شما نگران خشک شدن خمیر روی وسایل خانه و کثیف شدن منزل خود باشید اما بهتر است بدانید فواید خمیر بازی برای کودکان بسیار بیشتر از مواردی است که ممکن است دلخواه شما نباشد.

کودکان با خمیربازی چه چیزی می آموزند؟

خمیربازی در خانه یا مدرسه از پیشرفت و یادگیری در بسیاری از زمینه ها پشتیبانی می کند. هنگامی که کودکان از خمیر بازی استفاده می کنند، ایده ها را کاوش کرده و رویکردهای مختلف را امتحان می کنند تا زمانی که یکی از روش های مفید را پیدا کنند. کودکان در خمیربازی، به ایده های خود می رسند، کنجکاوی خود را برآورده کرده و مشکلات را تجزیه تحلیل و حل می کنند. این ها همه مهارت هایی است که به کودکان کمک می کند تا در مدرسه نیز بهتر یاد بگیرند. در ادامه با هم به بررسی برخی از فواید خمیر بازی می پردازیم.

سرگرمی و استفاده مجدد

کودکان شما می توانند بارها و بارها خمیر بازی را به شکل های مختلف تبدیل کنند دوباره آن را خراب کنند و ایده های جدیدتر خود را روی آن پیاده کنند. بنابراین شاید یکی از فواید خمیر بازی برای کودکان را بتوان ایجاد سرگرمی و استفاده های مجدد از آن دانست. از سوی دیگر این خمیرها معمولا قیمت بالایی نیز ندارند و از نظر سلامتی برای بچه ها مشکلی به وجود نمی آورند.

ایجاد مهارت های حرکتی ظریف

هم زمان با این که بچه های شما خمیر بازی را به شکل های مختلف در می آورند، در واقع دستان کوچک آن ها با این بازی ها قدرت می گیرد. انجام دادن کارهایی مثل له کردن، غلتاندن و صاف کردن خمیر و موارد دیگر به کودکان شما کمک می کند تا عضلات مورد استفاده در دستانشان را برای حرکت های خوب و مفید در آینده، مانند نگه داشتن مداد، استقاده درست تر از قاشق و چنگال، رشد دهند. بنابراین ایجاد مهارت های جسمی و حرکتی دست و انگشت های آن یکی از فواید خمیر بازی برای کودکان به شمار می رود.

آرامش بخش بودن برای کودکان

شاید تا به حال از توپ استرس برای کاهش اضطراب و نگرانی های خود و ایجاد احساس آرامش استفاده کرده باشید. فشار دادن این توپ راهی است که از طریق آن می توان استرس را کمی فرونشاند. خمیر بازی نیز دقیقاً مانند توپ استرس برای کودکان عمل می کند. فشردن خمیر بازی برای کمک برای آرامش بچه ها بسیار مناسب است. کاهش تنش، آزاد کردن انرژی اضافی، بهبود تمرکز و بیان احساسات از فواید خمیر بازی برای کودکان است. اگر کودک شما مضطرب است و احساس استرس می کند، او را با ظرفی از خمیر بازی بنشانید و شاهد از بین رفتن نگرانی های او باشید. کوبیدن، صاف کردن و فشردن، خروجی سالم و مطمئنی برای رهایی از انرژی اضافی است. همچنین می تواند به کودک کمک کند تا با احساسات شدید کنار بیاید.

تقویت خلاقیت

یکی دیگر از فواید خمیر بازی برای کودکان، تقویت خلاقیت آنها است. وقتی کودک شما تلاش می کند تا با استفاده از خمیر بازی اشیای مختلف را بسازد در واقع ترغیب می شود که تصورات خود را گسترش داده و به روش های جدید و ابتکاری فکر کند. مهم نیست که خمیر به چند رنگ در دسترس کودکان باشد، بچه ها می توانند خلاقیت نامحدودی در استفاده از خمیر بازی و ساخت اشیا داشته باشند. بنابراین می توان خمیر بازی را به نوعی یک اسباب بازی ساختنی نیز در نظر گرفت. کودکان خردسال با استفاده از خمیر بازی، ایده های خود را از طریق هنر و بازی باورمندانه بیان می کنند. آن ها ممکن است خود را کارگران ساختمانی در حال ساخت بزرگراه یا شیرینی پزی در حال پخت و فروش کلوچه، کیک و دونات در یک قنادی تصور کنند. شما می توانید در بازی تظاهر کننده آنها شرکت کنید!

افزایش هماهنگی چشم و دست

وقتی کودک تلاش می کند تا همزمان چیزی که در جلوی خود می بیند را با خمیر بازی به وجود بیاورد بنابراین در حال تلاش برای ایجاد هماهنگی در چشم و دست خود است. شما می توانید اشیای جذاب با رنگ های شاد را در اختیار کودکان قرار دهید و از آن ها بخواهید تا این اشیا را با خمیر بازی شکل دهند. در واقع با تشویق کودکان به دستکاری مواد متناسب با اشیا واقعی، هماهنگی چشم و دست کودک توسعه پیدا می کند.

بهبود مهارت های اجتماعی کودکان

شما می توانید کودک را تشویق کنید تا خمیربازی را به صورت دو نفره و یا گروهی با کودکان دیگر و یا حتی با افراد بزرگسال انجام دهد. با این کار می توان کمک کرد که ارتباطات اجتماعی کودک نیز در حین بازی با خمیر بهبود داده شود و از دیگر فواید خمیر بازی برای کودکان است. با به اشتراک گذاشتن رنگ ها، ابزارها و مواد مختلف، و همچنین صرف وقت کافی در کنار هم برای بحث و همکاری، فرزندان شما مهارت های اجتماعی را به خوبی تمرین خواهند کرد. از فرزندان خود بخواهید تا هنگام بازی کردن گروهی یا دو نفره با خمیر، روند کار و شکل دادن به اشیا را توصیف کنند این کار سبب می شود تا از منطقه راحتی خود خارج شده و با دیگران تعامل کنند.

تقویت مهارت های کلامی و گفتار

از طریق خمیر بازی در خانه، کودکان گوش دادن و صحبت کردن با دوستان، خواهر و برادر را تمرین می کنند. خمیر بازی به کودکان کمک می کند تا واژگان خود را در توضیح آنچه که انجام می دهند، بسازند. به عنوان مثال، وقتی کودک می گوید “خرد کردم” و با چاقوی پلاستیکی این کار انجام می دهد، او کلمه درست را برای توصیف عمل خود استفاده کرده است. کودکان از زبان برای ابداع داستان هایی در مورد تصورات خود استفاده می کنند. ممکن است متوجه شوید فرزندتان از حقایق یا ایده های کتاب هایی که با هم خوانده اید استفاده می کند. کودکان همچنین به کارهایی که در زندگی روزمره خود انجام داده اند و یا دیده اند اشاره می کنند. هم چنین شما می توانید او را تشویق کنید تا برای شکل دادن حروف از خمیر استفاده کند.

یادگیری شمارش اعداد و اشکال هندسی

علاقه مند كردن بچه ها به یادگیری یکی دیگر از فواید خمیر بازی برای کودکان است. یادگیری خصوصاً در مورد موضوعاتی مانند خواندن یا ریاضیات، ممکن است کمی دشوار باشد. خمیر بازی ابزاری عالی برای آموزش شمارش اعداد و یادگیری اشکال هندسی به کودکان شما است.

یادگیری علوم مختلف

کودکان خردسال با تجربیات عملی، مشاهده، تفکر و گفتگو علم را می آموزند. شما می توانید تفکر علمی را در آن ها افزایش دهید. برای مثال خاک اره یا ماسه تهیه کنید تا به خمیر بازی اضافه شود و سپس در مورد ظاهر و احساس این نوع خمیر جدید صحبت کنید. کلماتی مانند بافت، دانه، و کلوخه را به کودک معرفی کنید. می توانید با ساختن حیوانات مختلف تفاوت های بدنی و زیستی آن ها را برای کودک توضیح دهید. ممکن است فرزند شما بخواهد کمی خمیر خود را نرم کند، او آب را به خمیر اضافه می کند تا انعطاف پذیرتر شود. در این شرایط اگر از او بپرسید، “فکر می کنی اگر آب زیادی اضافه کنیم چه اتفاقی می افتد؟” شما به او کمک می کنید تا مفهوم علمی علت و معلول را درک کند.

افزایش زمان بازی برای کودکان

در دنیای امروز که تکنولوژی و انواع بازی های رایانه ای و انیمیشن های مختلف به سرعت در حال گسترش هستند. بهتر است در برخی زمان ها به جای این که به بچه های خود اجازه دهید کل روز جلوی تلویزیون بنشینند و یا با بازی های رایانه ای مشغول شوند، به آنها خمیر بازی بدهید. خمیر بازی به بچه ها کمک می کند هنگام بازی با به کارگیری حس و مهارت های خود، سرعت بازی را کاهش دهند و تمرکزشان روی بازی بیشتر شود. درست مثل انواع بازی های فکری کودکان که موجب ایجاد تفکر و تمرکز در کودکان می گردند.

پرورش حس توانایی و موفقیت

وقتی کودک تصمیم می گیرد یک شی را با خمیربازی ایجاد کند و این کار انجام می دهد، او احساس های شیرینی مثل توانایی انجام کارها و موفقیت را تجربه می کنند. بدین ترتیب، خمیر بازی به کودکان این امکان را می دهد که احساس صلاحیت کنند ( برای مثال: ” من در صاف کردن خمیر خوب هستم”) و از موفقیت های خود احساس افتخار کنند (“آخ جون، من یک سگ درست کردم”).  این احساس درست مشابه با خرید پازل  و تکمیل آن است. همان حس خوبی که اتمام یک پازل می تواند ایجاد کند.

برای جذابیت بیشتر خمیر بازی برای کودکان چه می توان کرد؟

برای جذابیت بیشتر خمیر بازی برای کودکان بهتر است از وسایل موجود در خانه در اختیار آن ها قرار دهید. برای مثال کودکان می توانند از آن ها به عنوان قالب و یا ابزارهای کمکی استفاده کنند. از جمله این وسایل می توان به شمع های تولد، درب بطری ها، دکمه های بزرگ و اشیای دیگری که می توانند به داخل خمیر بازی فشار داده شوند تا طرحی روی آن ایجاد کنند، چاقو، چنگال و قاشق پلاستیکی و حیوانات اسباب بازی اشاره کرد. بدین ترتیب شما می توانید برای افزایش بسیاری از مهارت های ذهنی و جسمی کودک خود در کنار خریداسباب بازی فکری و آموزشی از خمیرهای بازی نیز استفاده کنید.

خمیر اسلایم

خمیر اسلایم یکی از انواع خمیرهای بازی است که در بین کودکان بسیار پرطرفدار و جذاب است. ساختار این خمیر کمی با خمیر های بازی معمولی متفاوت است. کودک شما می تواند ساخت انواع کاردستی با خمیر اسلایم را امتحان کند.