ژیمناستیک نه تنها یک ورزش بلکه نوعی سبک زندگی محسوب می شود. این ورزش شامل سرعت، استقامت، انعطاف پذیری، هماهنگی، قدرت و تعادل است که نیاز به تمرین و مهارت بسیار زیادی دارد. کشش و انعطاف پذیری که ژیمناستیک نیاز دارد، آن را به ورزشی عالی برای کودکان تبدیل می کند. ورزش ژیمناستیک کودکان برای هر دو گروه دختران و پسران فعالیت بسیار خوبی محسوب می شود. این ورزش برای ایجاد تعادل، مهارت های اساسی حرکتی و هماهنگی کودک مناسب است.

سن مناسب برای شروع ژیمناستیک

سن مناسب شروع ژیمناستیک 5 سال به بالا است و در این دوره تا سن 9 سالگی ژیمناستیک فقط باید جنبه بازی و تفریح برای کودک شما داشته باشد.

کودک شما نباید تمام روزهای هفته به تمرین بالای 2 ساعت بپردازد. این امر موجب خستگی بیش از حد و فشار بر صفحات رشد استخوان میشود هررشته ورزشی غیر از ژیمناستیک از این الگو پیروی میکند و نباید بیش از اندازه و حرفه  ای در سنین پایین به آن پرداخته شود.

آیا انجام حرکات ژیمناستیک کودکان ژیمناست را تهدید می کند؟

وقتی به این سوال بر می خوریم والدین باید این را بدانند که کودکانی که در سنین پایین ژیمناستیک را به صورت جدی دنبال می کنند، در مقایسه با کودکانی که ژیمناستیک را دیرتر شروع می کنند، معمولا، زودتر رشد کرده و خطرات و صدمات را زودتر رد می کنند؛ این بدین معناست که بچه های بزرگتری که آموزش ژیمناستیک را دیرتر شروع می کنند، در مقایسه با کودکانی که زودتر این آموزش های پایه ای و مرحله رشد را گذرانده اند، ممکن است بیشتر آسیب ببینند. پس شروع ژینماستیک در سنین پایین تر بهتر است.

خطر بی رمقی و خستگی بیشتر برای بچه های 11 و 12 ساله ای است که حرکات ژیمناستیک را دیر تر شروع کرده اند. (بچه هایی که آموزش ژیمناستیک را از 11 سالگی و یا بیشتر شروع کرده اند نسبت به آنهایی که از 9 سالگی و یا زودتر شروع کرده اند، بیشتر محتمل این هستند که زودتر بی رمق و دلزده شوند). آموزش های جدی ژیمناستیک بعضی از مشکلات و نارسایی های سلامتی را در سنین جوانی متوقف می کند، به همین دلیل است که کلاس آگاهی علمی پس رها قبل از انجام تمرینات سخت و جدی شروع می شود.

حتی جنسیت نیز می تواند یکی از عوامل آسیب پذیر در تمرینات جدی ژیمناستیک باشد. دخترانی که تمرینات سختی را در دوره  کوتاه قبل از بلوغ انجام میدهند اغلب دچار مشکلات قاعدگی و عادت ماهانه می شوند، اگرچه دختران در سنین پایین تر که اشتیاق بیشتری برای ژیمناستیک دارند خطرات کمتری در رابطه با مشکلات قاعدگی دارند.

ضرورت ورزش ژیمناستیک برای کودکان

ورزش ژیمناستیک نقش و جایگاه ویژه ای در ورزش های استرالیایی دارد. این ورزش می تواند مهارت های پایه و اصلی مربوط به تحرک و انعطاف پذیری، اعتماد به نفس، تسلط را پایه گذاری کند.

همچنین این ورزش می تواند پایه و سرآغازی برای موفقیت های آینده در ورزش و علاقه به آن تا انتهای عمر باشد و منجر به شرکت همیشگی، فعال و سالم در ورزش ها شود. ژیمناستیک بدن شما را روی فرم نگه می دارد و مهارت های اساسی و مهمی نظیر کنترل، انعطاف پذیری و قدرت را برایتان به ارمغان می آورد؛

بدان معنا که شما می توانید کار هایی مثل پریدن و جهش کردن را متفاوت تر از افراد عادی انجام دهید.

آیا ژیمناستیک قد را کوتاه میکند؟

ژیمناستیک به صورت ورزش تفریحی و افزایش انعطاف پذیری بسیار مورد توجه است اما چرا این تفکر وجود دارد که ژیمناستیک از افزایش قد جلوگیری میکند؟

دلیل آن اینست که شما با دیدن ورزشکاران موفق در تلویزیون و دنبال کردن مسابقات المپیک متوجه قد متوسط یا نسبتا کوتاه آنان میشوید و این موضوع برداشت میشود که ژیمناستیک قد را کوتاه میکند ! اما حقیقت این است که افراد کوتاه قد شانس موفقیت بیشتری دارند همانطور که قد بلندها در والیبال و بسکتبال موفق ترند .

ورزشکاران کوتاه قد بهتر و راحت تر حرکات مختلف این ورزش را انجام میدهند این ورزش نیازمند سرعت عمل و انعطاف پذیری و چابکی ورزشکار است .

مزیت ورزش ژیمناستیک برای کودکان

برخی از مزایای حضور و مشارکت کودک پیش دبستانی در کلاسهای ژیمناستیک برای کودکان مهد کودک به قرار زیرند:
۱- ارتقای زمان پیوند بین کودک و والدین.
۲- رشد و توسعه با تمرکز بر الگوهای اساسی تحرک.
۳- رشد مهارت های حرکتی ضروری.
۴- ایجاد اعتماد به نفس، عزت نفس و آمادگی جسمانی.
۵- انجام بازیهای تعاملی و بهبود هوش هیجانی.
۶- ارتقای قابلیت تطابق، قدرت، انعطاف پذیری و هماهنگی دست و چشم.
۷- تحریک و رشد مسولیت اجتماعی.
۸- ژیمناستیک تفریحی یک پایه عالی برای تناسب اندام بوده و حاوی آموزش های متقابل برای فعالیت های ورزشی و تفریحی مختلف لازم برای دورانی است که آنها بزرگتر می شوند.

یک کودک بر اساس چه فاکتورهای می تواند یک ژیمناست موفق شود؟

در کشورهای پیشرفته روش استعداد یابی و فاکتورهای آن سیستمایک است ولی در کشور ما این استعدادیابی تجربی است، یعنی یک مربی بر اساس تجربه ای که دارد می تواند تشخیص دهد این کودک می تواند موفق شود یا نه؟ ولی در مجموع می توان گفت ما در ابتدا به این موارد توجه می کنیم که کودک سر (جمجمه) کوچکی داشته باشد، مچ دست و پای کودک ضخیم نباشد. دارای قدرت، هماهنگی عصب و عضله و انعطاف پذیری مناسبی باشد همچنین والدین قد بلندی نداشته باشد.

عوارض ژیمناستیک کودکان

از عوارض ژیمناستیک می توان به موارد زیر اشاره کرد:

تأثیر منفی بر رشد

تمرین مداوم، افزایش توده عضلانی، افزایش بار روی ستون فقرات کودک می تواند تأثیر بر رشد کودک بگذارد. اگر کودکان این ورزش را از سن کم و برای رسیدن به قهرمانی انجام دهند ممکن است این ورزش بر روی مفاصل آن ها تاثیر گذاشته و باعث کاهش رشد قد شود.

اما مربیان این مسئله را با خصوصیات ژنتیک توضیح می دهند و می گویند که کودکان با قد کوتاه برای ورزش های حرفه ای ژیمناستیک انتخاب می شوند زیرا انجام حرکات حرفه ای ژیمناستیک برای افرادی که قد کوتاه تری دارند زیباتر است و آن ها می توانند در آینده در مسابقات بین المللی موفقیت کسب کنند و مورد توجه داوران قرار گیرند، به همین علت است که در بین عموم مردم این جمله که: ژیمناستیک قد را می سوزاند شایع شده است، ولی می توان گفت که این گونه نیست.

خطر جراحات

پرش، تمرینات روی چوب موازنه و پارالل با فردی که آمادگی کامل ندارد، خطرناک به نظر می رسد و ممکن است سلامت قهرمان آینده را تهدید می کند.

در حقیقت، تا سن 7 سالگی، کودک مشغول تقویت عضلات بدن است، و پس از 7 سالگی کلاس ها به سمت قهرمانی حرکت می کند و هر فرد باید رشته ی خود را در ژیمناستیک مشخص کند و به تدریج تمرینات شروع می شود، اما متاسفانه درصد صدمه در حین اجرای حرکت به صفر نمی رسد ولی مربیان با رعایت موارد آموزشی و کمک به ورزشکار در حین انجام حرکت، و استفاده از ابر ها و تشک های نرم، می توانند ژیمناست های خود را از هر گونه صدمه مصون بدارند.

مزیت ژیمناستیک برای دختران

ژیمناستیک در بین دختران بسیار محبوب است و تعداد زیادِ زنان شرکت کننده در المپیک و سایر رویدادهای جهانی، شاهد این واقعیت است. والدینی که مطمئن نیستند آیا ثبت نام دخترشان در ژیمناستیک ایده خوبی است یا خیر، باید از مزایای زیر آگاه باشند:

  • به دختر کوچک شما کمک می کند تا از کودکی به خود متکی باشد (مستقل باشد).
  • به رهایی از این ایده متعارف که پسرها در ورزش بهتر از دختران هستند، کمک می کند.
  • به خاطر ماهیت اجتماعی خود، به آنها در ایجاد شخصیتی گرم و جذاب کمک می کند.
  • به آنها در ایجاد مقاومت و استقامت کمک می کند.
  • اهمیت مبارزه و ادامه دادن رقابت را به آنها می آموزد.