تربیت فرزندان با روحیه ی شاد یکی از اولین خواسته های والدین است. یافتن دید مثبت، هنری است که والدین، باید آن را در خود پرورش دهند و سپس به فرزند خود بیاموزند. کودک آن‌چه را می‌بیند، انجام می‌دهد؛ نه آن‌چه را می‌شنود. توجه داشته باشید که بچه‌های شاد و خوش‌بین، صرف‌نظر از ساختار ژنتیکی، محصول خانواده‌ای شاد می باشد. تحقیقات نشان می‌دهد که اگرچه گاهی افسردگی و بدبینی می‌تواند نوعی گرایش ژنتیکی باشد، اما ژن‌ها انعطاف‌پذیرند. در نتیجه نحوه بینش و رفتار و الدین می‌تواند چنین گرایشی را مهار کند.

یکی از بهترین هدایایی که پدر و مادر می توانند به فرزندانشان دهند، امکان شاد زیستن و شاد بودن آن هاست. برای شاد بودن، به ثروت و دارایی فراوان نیازی نیست، بلکه می توان با ساده ترین و پیش پا افتاده ترین وسایل و امکانات نیز کودکان را شاد کرد. در واقع کودکانی که بتوانند احساسات و عواطف شاد درونشان را بشناسند، می توانند آن را در سراسر زندگی خود حفظ کنند. شادی کودکان موجب تقویت روحیه، انگیزه، عزت نفس و پایداری در او می شود.

ممکن است دانستن اینکه چه چیزی کودکان را شاد و خوشحال می کند شما را شگفت زده کند. تحقیقات متخصصان کودک در این رابطه: شادی را نمی توان مانند یک کادو در نظر گرفت و به او هدیه داد. یک روانشناس می گوید: در واقع والدین کودکانی که در به دست آوردن دل آنها بیش از حد افراط کرده باشند به احتمال زیاد در دوران نوجوانی خسته، عیبجو و غمگین خواهند بود. وی با تاکید بر اینکه «باید به کودکان کمک کرد تا برخی ابزارهای روحی و درونی را در خود ایجاد کنند که بتوانند در تمام طول عمر به آنها اعتماد کرده و از آنها استفاده کنند» می گوید: بهترین عواملی که می توانند نشانه شاد بودن فرد باشند درونی هستند نه بیرونی.

در اینجا می خواهیم با متذکر شدن تعدادی از مهم ترین عوامل شادی در کودکان به بالا رفتن جمعیت کودکان شاد کمک کنیم.

10 راهکار برای تربیت کودکانی شاد:

  1. با فرزندان به بازی بپردازید:
    با کودکان خود بازی های کودکانه کنید. شاید نتوانید هم پای کودک خود بدوید و تحرک داشته باشید ولی حضور شما، نیروی پایداری را در کودکتان افزایش می دهد و دلیلی برای خنده و شادی هر دوی شما خواهد بود. کودکان از این که می توانند بیشتر بپرند و سریع تر بدوند، احساس غرور می کنند و با آزاد کردن انرژی درونشان، احساس شادی و نشاط می کنند.
  2. به کودکتان عشق بورزید:
    اولین راز پرورش کودکی شاد، تمجید از اوست. وقتی کودکان بزرگ می شوند دانستن اینکه علایق، عقاید، خصوصیات و استعداد هایشان با ارزش تلقی می شود پایه گذار شادی سالهای بعدی زندگی شان خواهد بود. البته پذیرش کودک به معنای چشم پوشی همیشگی از خطاهایش نیست. یاد بگیرد که عملکرد کودک را نقد کنید نه شخصیت اورا، این مهترین نکته در عشق ورزیدن است.
  3. به کودک کمک کنید تا استعداد خود را پرورش دهد:
    نسخه ای که برای ایجاد شادی مادام العمر تجویز می شود یک نکته حیرت آور دارد: افراد شاد کسانی هستند که یک مهارتی را به خوبی فرا گرفته اند. به عنوان مثال هنگامی که کودک در حال تمرین پرتاب توپ به سمت شما است از خطاهایش یاد می گیرد، نظم و تداوم و سماجت را و در نهایت از موفقیتی که ناشی از تلاش خودش است لذت می برد. همچنین اطرافیان نیز موفقیت او را تشویق و تائید می کنند؛ که این نیز دستاورد دیگری برای کودک است. مهمتر از همه اینکه کودک فرا می گیرد که تا برای کارهای خود تلاش کند تا کاری را انجام دهد، می فهمد که نهایتا با اصرار و تداوم می تواند موفق شود و این موفقیت رضایتمندی را برای او به ارمغان می آورد.
  4. اجازه دهید با مشکلاتشان بجنگند:
    در این مورد شاید شما بفرمایید: «من وظیفه دارم که کودکم را شاد کنم. آیا نباید سعی کنم که همه شرایط را به بهترین نحو برای او فراهم کنم؟». در واقع این حرف یک اشتباه بزرگ از سوی والدینی است که به کودک خود علاقه داشته و نیت خیر دارند. والدین دائما سعی می کنند تا شرایط بهتری را برای کودک خود فراهم کنند و او را دائما شاد نگه دارند. ولی در واقع کودکان باید یاد بگیرند که برخی مشکلات یا ناراحتی ها را تحمل کنند. بگذارید با مشکلاتش بجنگد و خودش چیزهای مختلف را کشف کند زیرا این کار موجب می شود کودکان نحوه برخورد با مشکلات را یاد بگیرند. بطور مثال یکی از راههایی که می توانید با آن به کودک خود کمک کنید تا استقلال و اعتماد به نفس به دست بیاورد این است که او را وادار کنید چند بار در روز و هر بار به مدت 10 تا 15 دقیقه به صورت تنهایی بازی کند.
  5. اجازه دهید بعضی وقت ها ناراحت یا عصبانی باشند:
    هنگامی که در یک جشن تولد کودک شما یک گوشه می ایستد و کز می کند ممکن است واکنش طبیعی شما این باشد که او را به پیوستن به جمع شاد مهمانها ترغیب یا وادار کنید. اما مهم است که به او اجازه دهید تا بعضی وقتها ناراحت باشد. برخی از والدین فورا نگران می شوند و سعی می کنند با اقدامی عجولانه مشکل کودکشان را بسرعت برطرف کنند. اما کودکان باید بدانند که اگر بعضی وقتها ناراحت یا عصبانی باشند احساسشان کاملا طبیعی است؛ در واقع ناراحتی و عصبانیت هم بخشی از زندگی است. شما می توانید به کودک خود کمک کنید تا برای هر یک از احساساتش یک اسم مناسب انتخاب کند تا بتواند در مورد احساسات مختلف صحبت کند. حتی شما می تواند چند عکس از صورتهای افراد مختلف به او نشان داده و از او بپرسید که کدام عکس احساسی مشابه با او را نمایش می دهد. کودکان کلمات عاطفی مانند "خوشحال" یا "عصبانی" را به سرعت یاد می گیرند. هنگامی که آنها بتوانند بین این کلمات و احساسات خودشان ارتباط برقرار کنند توانایی بسیاری زیادی برای درک و مدیریت احساسات خود پیدا خواهند کرد.
  6. باهم تجربه کسب کنید:
    هر هفته برای یادگیری یک مورد جدید با فرزندان خود  زمان بگذارید. این موضوع به کودک ما نشان می دهد که ما برای حس کنجکاوی و یادگیری او ارزش قائلیم. با کودکان خود به یک کلاس ورزش، کلاس ستاره شنارسی و یا یک کارگاه باغبانی شرکت کنید و با هم رشد کنید. این تجربیات است که شما را در هر جای دنیا که باشید، در کنار هم قرار میدهد.
  7. انتخاب های فرزندتان را تأیید کنید:
    فرزند شما در حال تلاش برای پیدا کردن جای خود در این جهان آشفته است. این کار آسانی نیست. با تایید و تشویق انتخاب های کودکتان، به او کمک کنید تا این فرآیند رو کامل کند. به او افتخار کنید و نشان دهید که اون ستاره زندگی شماست. پذیرای همه ایده هاش باشید و اجازه دهید با صدای بلند فکر کند. اینگونه میشه که با حمایت و اعتقاد بی نظیر شما مسیر زندگی خود را مشخص می کند.
  8. در تشویق فرزندان خود خلاق باشید:
    وقتی فرزندتان در انجام کاری موفق شده و توانسته است به هدف خود برسد، با گفتن جمله هایی که شادی شما را از این پیروزی نشان دهد، یا با تهیه هدیه ای کوچک او را تشویق کنید.
  9. ابعاد مثبت را برجسته کنید :
    به کودک خود بفهمانید که هیچ مشکلی وجود ندارد، که به اتفاق هم نتوانیدآن را حل کنید. همچنین به او بیاموزید که خوشبین باشد. اگر اتفاق بدی افتاد، با صدای بلند فکر کنید و بگذارید او افکار شما را بشنود (وای نه باورم نمی شود که این اتفاق افتاده، اما درستش می کنم، چیز مهمی نیست) یادگیری خوشبینی مهم است زیرا کودک مشتاق و آرزومند در بزرگسالی شاد خواهد بود. افراد ناراضی و ناخشنود بر حوادث منفی زندگی متمرکز می شوند، درحالی که افراد شاد به وقایعی می اندیشند که چشم انداز بهتری از آینده به آنها می دهد.
  10. شادی را در جعبه یادگاری ها ذخیره کنید:اشیای مورد علاقه کودکتان، عکس ها، کارت پستال ها، یادگاری ها، کاردستی هایی را که یاد آورد خاطرات شاد برای کودک هستند داخل جعبه ای قرار دهید. هرگاه کودکتان بیمار است یا غمگین، و لبخندی ساده نیاز دارد، آنها را از جعبه بیرون آورید و به او نشان دهید.

این ده مورد می تواند با خلاقیت های شما به تعداد بیشتری ارتقا یابد در اینجا ما به برخی از نکات اشاره کردیم.