سرگرمی راهی را برای خود بیانگری و  وسیله ای برای کمال در اختیار بچه قرار میدهد. آنها اصولی اساسی همچون تمرین موجب پیشرفت میشود را وقتی یاد خواهند گرفت که پی میبرند که هرچه زمان بیشتری برای سرگرمی خود صرف میکنند، در انجام آن بهتر میشوند. این امر میتواند موجب افزایش عزت نفس شود. حتی ممکن است بعضی کودکان سرگرمی های خود را به عنوان شغل خود انتخاب کنند.

بعنوان والدین بچه، شما می خواهید فرزندتان را به سوی سرگرمی هایی هدایت کنید که سالم، مفید و آموزش دهنده هستند. به مطالعه ادامه دهید تا یاد بگیرید که شما چگونه میتوانید از فرزند خود در پیدا کردن سرگرمی ای که دوستش دارد، حمایت کنید.

ورزش برای بچه ها در تمام سنین و با هر توانایی، تجربه های مثبت را ترویج میکند

بسیاری از انواع مختلف سرگرمی مناسب برای همه ی بچه ها وجود دارد. آیا کوچولوی شما هنگامی که درحال آشپزی هستید، دوست دارد در آشپزخانه پرسه بزند؟ پختن غذا و کیک را یادشان دهید(البته با نظارت والدین). غذا پختن به بچه ها مفاهیم پایه ی ریاضی را آموزش می دهد، مهارت های زبانی را افزایش می دهد و میتواند پایه و اساسی برای داشتن عادات غذایی سالم ایجاد کند.

اگر کودک شما عاشق موسیقی است، سرگرمی ای پیدا کنید که آنها را از شنوندگان منفعل به سازنده ای فعال تبدیل کند.  تجربه های موسیقیایی میتواند موجب تقویت رشد مثبت مغز در کودکان شود. بازی های ساده ی شمارش و آواز خواندن ، ساده اند اما درعین حال نقطه ی شروعی برای آموزش هستند. آواز خواندن را با رقصیدن همراه کنید و به این ترتیب کودکتان کمی هم ورزش میکند.

بازی هایی مثل شطرنج سرگرمی عالی ای هستند… و تا همیشه میتوان آنرا دنبال کرد

ایده های مختلف را امتحان کنید. تا زمانی که آنچه مطلوب است را بیابید، ادامه دهید.

 نقاشی‌کشیدن بدون داشتن طرح یا هدفی خاص در ذهن

منظور از این نوع نقاشی‌کشیدن این است که مثلا بچه‌ها، بدون درنظرداشتن طرح یا هدف خاصی  در دفتر یا کتابشان طرحی می‌کشند؛ اگر در خانه بگردید، احتمالا کاغذ و دفتر بی‌استفاده زیاد پیدا خواهید کرد. چه کاربردی بهتر از نقاشی برای کاغذهای بی‌استفاده می‌توانید پیدا کنید؟ هم سر کودکتان گرم می‌شود و هم این فرصت را پیدا می‌کند تا افکار و ایده‌هایش را روی کاغذ بیاورد.

انجام‌دادن آزمایش‌های علمی؛ یکی از روش های سرگرمی کودکان در خانه

انجام‌دادن آزمایش‌های علمیِ ساده و بی‌خطر انتخاب مناسب دیگری است برای سرگرمی کودکان در خانه؛ به‌ویژه کودکانی که علاقه‌مند به چنین آزمایش‌هایی هستند. با کمی جست‌وجو می‌توانید آزمایش‌های علمی بسیاری پیدا کنید که بیشترشان با مواد و اقلامی که در آشپزخانه دارید، به‌سادگی انجام‌دادنی خواهند بود

 انجام‌دادن تمرین‌های یوگا

حرکات یوگا علاوه بر فعالیت‌های جسمانی، به افزایش ذهن آگاهی بچه ها هم کمک می‌کند. البته تشویق کودکان کم‌سن‌وسال به نشستن و تمرین یوگا، حتی برای مدت‌زمانی کوتاه، شاید به نظر دشوار برسد؛ اما با فراهم‌کردن کلیپ‌هایی که مخصوص آموزش یوگا به کودکان و حاوی داستان و شخصیت‌های مختلف و… هستند، می‌توانید این مشکل را از سر راه بردارید.

خمیربازی؛ از روش های سرگرمی کودکان در خانه

با خمیربازی هم می‌توانید اسباب سرگرمی کودکان را در خانه فراهم کنید.

 آموزش گل‌دوزی به کودکان

آموزش گل‌دوزی هم راهکار مناسب دیگری است برای سرگرمی کودکان در خانه؛ به‌علاوه که نوعی هنر دستی و مهارت هم حساب می‌شود و بعدها شاید به کارشان بیاید. بسته‌های گل‌دوزی مخصوص کودکان هم در دسترس هستند که می‌توانید استفاده کنید

مسابقه موشک‌های کاغذی

مسابقه موشک‌های کاغذی یکی از آن سرگرمی‌هایی است که که زمان و مکان نمی‌شناسد و از نسلی به نسل دیگر به ارث می‌رسد. جالب است که هر کودکی با تکنیک خودش یک موشک می‌تواند بسازد. اجازه بدهید هر کودک موشک خود را بسازد سپس طرح‌های مختلف را امتحان کنید و ببینید کدام یک بهتر پرواز می‌کند. نتایج می‌تواند شگفت‌انگیز باشند.

 نوشتن داستان؛ از جمله سرگرمی های کودکان در خانه

همراه با کودکتان و با همفکری یکدیگر، از قدرت تخیل خود استفاده کنید و داستانی بنویسید. داستانتان الزاما نباید تازه و بدیع باشد؛ مثلا کودکتان می‌تواند داستان موردعلاقه‌اش را بنویسد و فقط پایان ماجرا را با خلاقیت خودش عوض کند.

جست‌وجو برای اشیای مخفی‌شده

می‌توانید فهرستی تهیه کنید از اشیایی که پیداکردن آنها برای کودکتان جالب و هیجان‌انگیز باشد؛ از سکه‌ها و عکس‌های قدیمی گرفته تا چیزهای ساده‌ای مثل نوارهای لاستیکی و خلال‌دندان. اینها را در خانه، حیاط یا باغ مخفی کنید و از کودکتان بخواهید پیدایشان کند.

کارت‌‌های دست‌ساز درست کنید

اگر تولد یا جشن خاصی در منزل شما نزدیک است از شرایط روزهای خانه‌نشینی استفاده کنید و با بچه‌ها کارت پستال یا کارت دعوت‌های دست‌ساز برای دایی، عمو، خاله و پدر بزرگ و مادربزرگ درست کنید. از اکلیل، استیکر و برچسب، نقاشی و سایر خلاقیت‌های هنری برای تزیین این کارت پستال و کارت دعوت‌ها استفاده کنید و اجازه دهید قوه تخیل کودک حسابی به کار بیفتد. انجام دادن کارهای هنری از جمله بازی‌ های جالب برای کودکان در روزهای بارانی و برفی است.

 اوریگامی بازی کنید

«اوریگامی» هنر پیچاندن کاغذ به شکل‌های مختلف و البته یک بازی بسیار سرگرم کننده است. خیلی عجیب است که چگونه پیچاندن یک برگ کاغذ به اشکال مختلف می‌تواند سرگرم کننده باشد، اما واقعا هست!

مسابقه خواندن یک شعر و ترانه

اعضای خانواده شما هم از هر فرصتی برای آواز خواندن استفاده می‌کنند؟ مثلا زیر دوش حمام یا در اتومبیل یا حتی جمع‌های خانوادگی؟ یک مسابقه ترتیب بدهید. قسمتی از یک ترانه یا شعر کودکانه را پخش کنید یا خودتان بخوانید و از اعضای خانواده بخواهید بخش‌های دیگر ترانه را بخوانند. هول نشوید و استرس نداشته باشید. قرار است فقط با بچه‌ها تفریح کنید.

بازی‌های فکری انجام دهید

یکی سرگرمی جالب برای کودکان که اتفاقا بزرگ‌ترها هم عاشقش هستند انجام بازی‌های فکری است. از منچ و مارپله گرفته تا شطرنج و پانتومیم و انواع بازی‌های فکری با کارت. اسم و فامیل بازی کنید. خط و نقطه هم انتخاب هیجان‌انگیزی است.