اسباب بازی در زندگی کودکان نقش بسیار مهمی دارد و در فرایند رشد کودک در همه ابعاد ( شناختی، جسمی و حرکتی، اجتماعی، خلاقیت) بسیار تأثیرگذار و تعیین کننده است

رفتار با کودکی که اسباب بازی هایش را میشکند

در همه ی ابعاد زندگی کودکان (شناختی، جسمی و حرکتی، اجتماعی، خلاقیت)، اسباب بازی نقش خیلی مهمی دارد. بسیاری از کودکان را مشاهده کرده ایم که اسباب بازی هایشان را خراب می کنند و یا آن ها را می شکنند که این رفتارها علت های گوناگونی دارند که به آن ها اشاره می کنیم.

بچه ها چیزها را نابود می کنند. نه لزوماً عمداً، بلکه چون آنها در حال یادگیری کنترل مهارت های حرکتی ناخوشایند و خوب خود هستند، آنها در حال یادگیری موارد مناسب و نامناسب هستند و ...

دلایل خراب کردن و شکستن اسباب بازی توسط کودکان:

حس کنجکاوی
یکی از مهم‌ترین دلایل شکستن اسباب بازی توسط بچه، حس کنجکاوی او‌ست.بچه که اسباب بازی‌هایش را خراب می‌کند، غالبا می‌خواهد بداند اسباب بازی‌ها از چه ساخته شده‌اند و چه چیزهایی در درونشان دارند. کودک می‌خواهد از اسرار درون اسباب بازی‌ها آگاه شود. بنابراین به بررسی چگونگی کار اسباب بازی‌ها بویژه اسباب بازی‌های صوتی، تصویری و حرکتی می‌پردازد و در پی آن شروع به باز یا خراب کردن آنها می‌کند.

پرخاشگری
معمولا بچه ها پرخاشگر، اسباب‌ بازی‌هایشان را می‌شکنند تا شاید به آرامش برسند. این بچه ها، عروسک‌های به شکل انسان و حیوانات را به طور کلی خراب می‌کنند، بویژه اسباب بازی‌های قرمز رنگ را بیش از سایر رنگ‌ها مورد صدمه خود قرار می‌دهند.

اگر اسباب بازی به صورت مشترک دو یا چند فرزند خریداری شود. علاوه بر بحث و دعوا بین کودکان، اسباب بازی را یا خراب می کنند و یا آن ها را می شکنند.
بیش فعالی
بچه ها بیش فعال از بازی کردن با اسباب بازی‌ها زود خسته می‌شوند. بنابراین، به خراب کردن اسباب بازی‌هایشان می‌پردازند، زیرا با این کار احساس لذت بیشتری می‌کنند.
جلب توجه
گاهی کودکان به‌دلیل کمبود محبت و فقدان توجه کافی به آنها، وسایل خود را خراب می‌کنند، زیرا با این روش می‌خواهند خلأ عاطفی خود را پر کنند. در این صورت ما به‌عنوان یک پدر و مادر آگاه باید توجه واقعی و صادقانه خود را به کودک دلبندمان بیشتر از قبل نشان دهیم.

تقلید

گاهی یادگیری و تقلید رفتارهای نامناسب والدین می‌تواند علت خراب کردن اسباب‌بازی‌های کودک باشد. والدینی که در جر و بحث کردن‌های خود به جای دفاع، به شکستن وسایل منزل می‌پردازند، فرزندان‌شان نیز این کار را یاد گرفته و در بازی خود، اسباب بازی‌هایشان را می‌شکنند.
تبعیض
تبعیض میان بچه‌ها باعث می‌شود کودکان به سراغ اسباب بازی‌هایشان رفته و آنها را خراب کنند تا با این کار، تشنگی محبت و خستگی تبعیض را جبران کنند.
حسادت
یکی دیگر از دلایل خراب کردن اسباب بازی، حسادت است. وقتی کودک می‌بیند به خواهر یا برادرش محبت بیشتری می‌شود حسادت خود را این گونه بروز می‌دهد. به این ترتیب، باید کودک را از علاقه‌مان به او مطمئن سازیم و برایش امنیت خاطر ایجاد کنیم.

 بعضی از والدین به کودکشان یاد نمی دهند که باید از اسباب بازی خود مراقبت کنند و همین باعث خرابی و شکستن اسباب بازی توسط کودک می شود. بنابراین باید آموزش های لازم برای نگهداری از وسایل و اسباب بازی ها به آن آموزش داده شود.

انتخاب مناسب اسباب بازیاگر وسایل بازی با سن، فهم و درک بچه مطابقت نداشته باشد، هنگام بازی از نظر فکری فشار زیادی بر او وارد می‌شود و ممکن است بچه خشمگین شود و اسباب بازی را بشکند. بنابراین بهتر است در هنگام خرید اسباب بازی‌ها دو عامل توانایی و علاقه‌مندی بچه در نظر گرفته شود. این نکته مهم است، ترسناک بودن بعضی از اسباب بازی‌ها نیز می‌تواند باعث خراب کردن آنها توسط کودک شود.

رفتارهای والدین در مقابل شکستن اسباب بازی توسط فرزندان :

در صورت خراب کردن و یا شکستن اسباب بازی توسط بچه ها باید والدین بهترین و مناسب ترین رفتار را انجام بدهند که در ادامه به آن می پردازیم.

• رفتارهای نامناسب والدین :

- والدین بعد از خراب شدن اسباب بازی سر و صدا می کنند، تذکر می دهند و ... و به او می گویند تو خرابکاری.

- برای اینکه وسایل خراب نشوند آنها را در کمد گذاشته و نمی گذارند سعید زیاد با آنها بازی کند.

- بعد از خراب شدن هر اسباب بازی، یک وسیلۀ جدید برایش می خرند.

رفتارهایی که والدین باید انجام بدهند :

• برای اینکه حس کنجکاوی کودکتان از بین نرود و همچنین آسیبی به اسباب بازی هایش نزند. بهتر است ساعت و یا اسباب بازی خراب شده را در اختیار او قرار بدهید تا آن را باز کند و از آن لذت ببرد. و یا حتی به آن اجازه ی تعمیر آن را بدهید.

• زمانی که بچه اسباب بازی های خود را خراب می کند و یا می شکند، به جای اینکه عصبانی شوید و او را دعوا کنید. به او بگویید که خیلی ناراحت شده اید از اینکه اسباب بازی خود را خراب کرده است زیرا برای اینکه آن را بخرید، پول داده اید.

• زمانی که بچه ای اسباب بازی اش شکست، با او به گونه ای رفتار نشود که دچار نگرانی و ترس شود، زیرا باعث پنهان کردن واقعه و هم چنین اسباب بازی شکسته از چشم والدین می شوند. همچنین از لحاظ روانی و روحی احساس گناه می کند و شرمنده می شود.

• زمانی که اسباب بازی بچه شکسته شد، باید کودک و والدین با هم آن را تعمیر کنند و اگر قابل تعمیر نبود آن را در جعبه ای نگهداری کنند و در آینده به کودک خود نشان بدهید که چه شیطنت هایی داشته و یا حتی می توانید از بعضی از قطعات آن در طول تحصیل کودک استفاده کنید.

• تعداد و میزان اسباب بازی را در اتاق کودک کم کنید، این سبب می شود که وسایل آن ها زودتر جمع شوند و کودک تنوع طلب بار نیاید و وسایل خود را خراب نکند.