با توجه به اینكه بازی نقش بسیار مهمی ‌در بروز و نشان دادن احساسات، ارتباط با دیگران و شكل‌گیری شخصیت كودك دارد، لذا انتخاب یك اسباب‌بازی مناسب با سن كودك بسیار مناسب و ضروری است.
یك كارشناس كودك درباره نقش اسباب بازی گفت: انتخاب اسباب‌ بازی‌ مناسب، علاوه بر پرورش خلاقیت و افزایش توانایی‌های كودك موجب بالا رفتن روابط اجتماعی او با دیگران و آماده ‌سازی كودك برای نقش‌های واقعی‌ در زندگی آینده می‌شود.
 در برخی از مواقع ممكن است یك اسباب بازی اطلاعات عمومی ‌كودك را بالا ببرد و یا موجب تقویت مهارت‌های حركتی شود.

گاهی نیز كودك در هنگام بازی با اسباب بازی، نقشی را كه در آینده می خواهد به عهده بگیرد را تقلید می كند؛ لذا باید در خرید اسباب بازی به جنسیت كودك نیز توجه شود.
 از خرید اسباب ‌بازی‌‌هایی كه هیچ جنبه آموزشی نداشته و به تخلیه هیجانات كودك كمك نمی‌كنند، خودداری كنند.

چه اسباب بازی‌هایی برای کودکان آموزنده‌تر است؟

هر کودکی در هر سنی نیاز داد که برای خود اسباب بازی هایی داشته باشد. اسباب بازی در ساده ترین حالت به چیزی می‎گویند که بشود با آن بازی کرد و از آن برای تفریح استفاده کرد. اسباب بازی ها معمولا از چوب، پلاستیک، فلز یا پارچه ساخته می شوند و میتوانند با مکانیزم و طراحی های ساده ساخته شده باشند و یا ساختار پیچیده و ماشینی داشته باشند و امروزه انواع مختلفی از اسباب بازی ها به راحتی می‎توان در بازار ها پیدا کرد. شما زمانی که کودکتان کوچک است می‎توانید با انتخاب خود برایش اسباب بازی مناسب را بخرید ولی وقتی کودک شما بزرگتر شد دوست دارد خود تصمیم بگیرد و اسباب بازی هایی را که دوست دارد را انتخاب می‎کند اما بهتر است در این فرآیند همیشه نظارت شما بر روی اسباب بازی خریداری شده باشد زیرا اسباب بازی ها سهم زیادی در رشد کودک شما دارند و هر نوع از اسباب بازی، دانش متفاوتی را برای کودک شما به ارمغان می‌آورد. و جالب است بدانید که اسباب بازی ها نیز تا حد زیادی بر رفتار کودک شما تأثیر می‎گذارند.

مفیدترین اسباب بازی ها برای کودکان

به طور خلاصه, مفیدترین اسباب بازی ها آن هایی هستند که به بیش ترین اقدام را در بخش کودکی نیاز دارند. هر چه کودکان بیشتری از ذهن و بدن خود استفاده کنند, بیشتر یاد می گیرند.

آیا اسباب بازی ها می توانند " بچه مرا دقیق تر کنند " چون بسته بندی ها و تبلیغات آنها اغلب این ادعا را دارند؟

احتیاط کنید.بیشتر محصولاتی که این ادعا را دارند, هوش کودکان را افزایش نمی دهند.در حقیقت, آیتم های خانگی ایمن (کاسه های پلاستیکی برای پر کردن و دفن کردن, بالش برای بالا رفتن و درست کردن غار, لباس های خاص برای پوشیدن) اغلب بهترین ابزار یادگیری هستند. به یاد داشته باشید, هر چه کودک شما از ذهن و بدن خود بیشتر برای حل مشکل و توسعه ایده هایش استفاده کند, بیشتر یاد می گیرد.

طریقه انتخاب بهترین اسباب بازی برای کودکان

• اسباب بازی هایی را انتخاب کنید که بیان هنری را تشویق می کنند

به کودکان اجازه دهید تا با بلوک های سازنده و بلوک های پلاستیکی به هم پیوسته, خمیر بازی, قیچی کاری, ماژیک های غیر سمی بزرگ و مداد, رنگ انگشتی و کارت ها, خلاق باشند.

• اسباب بازی هایی را انتخاب کنید که کودکان را به دنیا متصل می کند

به دنبال اسباب بازی هایی بگردید که نشان دهنده شخصیت کودکان شما هستند, مانند یک شخصیت اکشن با یک قهرمان محبوب و یا یک اسباب بازی مجلل از کارتون محبوب شان.

• به دنبال اسباب بازی برای ساختن اسباب بازی برای بچه های هفت ساله باشید

کودکان در این سنین از بازی با مدل سازی گل, اسباب بازی, ابزارهای موسیقی ساده کودکان, کتاب ها و پازل و سینما لذت می برند.

• اسباب بازی هایی را انتخاب کنید که می توانند با دوستان مشترک باشند

توسعه و رشد اجتماعی در سنین پایین بسیار مهم است. کودکان را به داشتن دوست و به اشتراک گذاشتن اسباب بازی های خود با آنها تشویق کنید.

• اسباب بازی هایی را انتخاب کنید که فعالیت در سنین ۵ و بالا را ارتقا می دهند

کفش های اسکیت, دوربین های کودکان, سورتمه, بادبادک, نقاشی , لوازم دوخت و ابزار پیچیده را انتخاب کنید. یک دوچرخه راه عالی دیگری برای به دست آوردن کودکان بیرون و بازی است بسته به اندازه کودک, چرخ ها باید چند اینچ باشد.

بازی برای شناخت کودک

 شاید یکی از بهترین معیارها برای اینکه بدانیم کودک فردی توانا یا ضعیف است از طریق بازی امکان پذیر باشد. یا فرمانده است یا فرمانبر؟ آرام است یا شلوغ و...
از طریق بازی کودک با اسباب بازی ها می توانیم احساسات نادرست و خصمانه یا دوستانه او را دریابیم و بفهمیم چه مسئله ای او را رنج می دهد، از که گله مند است، چه رویاهایی در سر دارد و چه مطالبی را در سر می پروراند و بسیاری از صفات و خصوصیات دیگر مثل : شجاعت ، ترس ، مهربانی ، قوه ابتکار و ابداع ، وضع عادی و یا نابسامان ، جنبه انزواجویی یا زندگی در جمع ، در سایه بازی کردن کودک مشخص می شود.
 بازی باعث آرامش ، تسکین ، آموزش راه زندگی و ایجاد راهی برای رسیدن به انس و الفت در کودک می شود.

انتخاب اسباب بازی با توجه به فعالیت کودک

 انتخاب اسباب بازی نباید همیشه متناسب با جنسیت کودک باشد
در هنگام خرید اسباب بازی مورد نظر برای کودکتان به فکر مهارت های خاصی که مورد نیاز زنان یا مردان هست باشید اما اسباب بازی را با این اجبار که تو دختری یا پسری برای آنها تهیه نکنید. اگر فرزند شما دختر است و ماشین بازی می کند یا پسر است و عروسک بازی را دوست دارد ، نگران نشوید و اجازه بدهید مدتی این کار را تجربه کند.

• در انتخاب اسباب بازی به انتقال فرهنگ و تغییر الگوهای زیبایی شناسی و هویتی توسط آن اسباب بازی توجه کنید
برای کودک خود اسباب بازی هایی که پوشش های عریان و نیمه عریان و آرایش صورت و اندام خاصی هستند انتخاب نکنید زیرا این گونه اسباب بازی ها الگوهای زیبایی شناسی و هویتی را تنزل و تغییر می دهند.

• اسباب بازی انتخاب کنید که موجب تحریک حواس کودک شود
هنگام خرید وسیله بازی وسایلی را که به نفع تربیت فرزندتان است تهیه نمایید و اسباب بازی را انتخاب کنید که کمتر صدا تولید کند و بچه ها بتوانند با تمرکز بخشی از آن را در جای مخصوص خود قرار دهند تا برنده بشوند .