به طور کلی نیازهای عاطفی در کودکان به دسته های تقسیم می‌شن. این موارد فقط یک احساس عاطفی و زودگذر نیستن، بلکه نیازهای عاطفی‌ هستند که کودکان بر پایه اون به شناخت احساسی می‌رسند و نبود هر کدام در زندگیممکن است باعث مشکلات و کمبودهایی در آینده شود. در ادامه مهم‌ترین نیازهای عاطفی کودکان رو مورد بررسی قرار می‌دهیم:

نیاز به محبت
مهم ترین نیاز عاطفی و روانی کودک در محیط خانواده، مهر و محبت و توجه و احترام است. به گونه ای که کمبودهای عاطفی، صدمات جبران ناپذیری را در آینده کودکان وارد میکند. کودک باید احساس کند که دیگران او را دوست دارند و همان طوری که هست آن را می پذیرند چرا که این احساس کودک، باعث حس ارزشمند بودن در او می شود.

نیاز به بازی های گروهی
بازی و سرگرمی برای کودکان و نوجوانان یک ویژگی طبیعی به حساب می آید و زمینه رشد جسمانی و روانی آنها را فراهم می کند وقتی کودک در بازی های گروهی شرکت میکند، روحیه تعادل و ارتقا او تقویت می شود و از تجربیات و لیاقت دیگران استفاده می کند و بر توانایی های شخصی خود می افزاید.

نیاز به پذیرفته‌ شدن
کودکان مانند بزرگسالان نیاز به پذیرفته‌شدن دارند.هر کودکی نیازها، خواسته‌ها، آرزوها، احساسات و عقاید متفاوتی دارد که باید به هر یک از اینها توجه شود. باید به طور مستقل از کودک درباره عقایدش سوال کنید و آنها را بپذیرید.


محبت غیرکلامی

هر از گاهی بهتر است که عشق و محبتخودتان را با بوسه و در آغوش گرفتن یا نوازش کردن کودک نشان دهید. این ارتباطات غیرکلامی تاثیر شگفت انگیزی بر دنیای کودکان دارد و به کودک یادآوری می‌کند که پیش پدر و مادر عزیز هستنند.

تشویق کردن

تاییدکردن و تشویق کودکان، باعث می‌شود که کودکان احساس کنند که واقعاً به آن ها علاقه دارند. پس همیشه کودکتان رو برای دستیابی به موفقیت‌های کوچک و بزرگ تشویق کنید. فراموش نکنید که به کودکان این اطمینان رو بدهید که وی را فقط بخاطر خودش دوست دارید.

راه‌های داشتن ارتباطات مثبت:

از انتقاد دوری کنید.

صفت های منفی را به زبان نیاورید.

احساس بی ارزش بودن به کودک ندهید.

کودک خود را با کودکان دیگر مقایسه نکنید.

نیازهای آن ها را درک کنید.