در دوران اولیه‌‌‌‌‌‌‌‌ای که نوزاد شروع به رشد خواهد کرد ماه‌های اولیه خواهند بود در ماه‌های اولیه رشد کردن بدن بسیار سریع اتفاق خواهد افتاد که باعث خواهد شد یک سری از اتفاقات رشد در این ماه در بدن نوزاد بوجود بیاید. برای همین در خرید لباس نوزادی برای سیسمونی نوزاد دقت کنید و خیلی لباس نخرید، زیرا خیلی سریع کوچک می‌شود.
این تغییرات به شکل عمومی‌ در بدن همه نوزادان بوجود خواهد آمد پس بنابراین نگران نباشید، یک از این تغییرات که در بدن نوزاد بوجود خواهد آمد مو خواهد بود. کودکانی که در اروپا به دنیا می‌آیند از مو‌های زیادی برخوردار نیستند و نوزادانی که در شرق به دنیا می‌آیند دارای مو‌های زیادی هستند.
با توجه به این موضوع می‌توان گفت که احتمال این که در کشور‌های اروپایی کودکان از موی کمتری برخوردار هستند به علت آب و هوایی است که در آن رشد کرده‌اند یا این که به عوامل وراثتی نیز مربوط خواهد بود.
بیشتر نوزادان دارای موی زیادی بر روی پیشانی یا بر روی گوش‌های خود دارند که این مو‌ها کم کم با گذشت زمان می‌ریزد یا اگر بماند نیز رشد زیادی نخواهد کرد پس زیاد نباید نگران این مو‌ها باشید.
بعضی از نوزادان نیز هنگامی‌ که به دنیا می‌آیند اثری از مو بر روی سر آن‌ها وجود ندارد یا کاملا بی مو و براق هستند.
این مطلب نیز نباید باعث نگرانی شود زیرا برخی از کودکان نیز از موی کمتری بر روی سر خود برخوردار هستند و این دلیلی نیست که کودک شما در آینده با تاسی رو به رو خواهد شد.
اگر بخواهیم در رابطه با رنگ مو و حالت پذیری آن نیز صحبت کنیم این مورد نیز به موارد ارثی و آب و هوایی مرطوب خواهد شد و حتی در طول زمان می‌توان گفت که دستخوش تغییرات خواهد شد.
امکان دارد مو‌های کودکی در سال‌های اولیه زندگی فرفری باشد اما بعد از گذشت مدتی این موهای فرفری صاف شوند، زیرا هر تغییری در این سال‌ها امکان دارد.

رنگ مو نوزاد امکان دارد در سال‌های بعد تیره و روشن شود. اگر دسته‌‌‌‌‌‌‌‌ای از مو‌ها در قسمت ستون فقرات یا مهره‌های گردن نوزاد به شکل غیر قابل طبیعی وجود داشته باشد در این جا باید نگران شد و حتما موضوع را با پزشک در میان نهاد.
هنگامی‌ که نوزاد به دنیا می‌آید بر روی سر نوزاد پوسته‌هایی وجود دارد که به رنگ زرد هستند که البته به آن‌ها کبره گفته می‌شود.
گاهی وقت‌ها امکان دارد که این کبره‌ها بر روی پوست صورت نوزاد یا در کنار ابرو‌های نوزاد نیز وجود داشته باشد.
با این حال مادران جوان سعی می‌کنند با دست یا با دستمال این کبره‌ها را از بین ببرند اما متوجه خواهند شد که با دست نمی‌توان آن‌ها را از بین برد و آن‌ها را باید با استفاده از آب و شامپو شستشو داد.
بهترین راه حل برای این که بخواهید کبری‌ها را از بین ببرید بردن نوزاد یا کودک به حمام است، می‌توانید برای این که این کار را بهتر انجام دهید از روغن‌هایی استفاده کنید تا این کار را برای مادران عزیز راحت‌تر کند برای این کار ابتدا می‌توانید از روغن زیتون استفاده کنید.
آن را بر روی سر نوزاد بمالید البته این کار را آرام انجام دهید و بعد از آن که مدتی از چرب شدن پوست نوزاد گذشت نوزاد را به داخل حمام ببرید و به آرامی‌ نوزاد را شستشو دهید.
این را بدانید که همان در اولین شستشو این امکان وجود نخواهد داشت که همه این پوسته‌های زرد رنگ از بین برود اما می‌توان به کم کردن آن‌ها کمک کرد.

لکه‌های‌‌ قرمز رنگ به نام سالمون

در برخی از موارد شاهد این خواهیم بود که لکه‌های قرمز رنگی بر روی پوست وجود دارند این لکه‌های قرمز رنگ موارد نگران کننده‌‌‌‌‌‌‌‌ای نیستند با این حال این لکه‌های قرمز رنگ را با نام سالمون نیز می‌شناسند.

این لکه‌ها را می‌تواند در قسمت‌هایی از صورت شامل:

  • پیشانی
  • در پشت پلک چشم
  • در قسمت بالای ابرو‌ها و پشت گردن

مشاهده کنید این لکه‌های قرمز رنگ نگران کننده نیستند، زیرا بعد از مدتی از بین خواهند رفت.
البته این امکان وجود دارد که این لکه‌های قرمز رنگ بر اثر گریه نوزاد تشدید شوند ولی در نهایت با گذشت زمان این قرمزی از بین خواهند رفت و دیگر جای آن‌ها باقی نخواهد ماند.
اگر دقت کرده باشید دانه‌هایی بر روی پوست بدن وجود دارند که این دانه‌ها بیش‌تر مادران را نگران خواهند کرد که این خود جای نگرانی نخواهد داشت.
زیرا این دانه‌ها به خودی خود و در طول زمان خوب خواهد شد. نکته جالب این است که این عارضه را در کودکانی که نارس هستند کمتر مشاهده خواهیم کرد.
این دانه‌ها نیاز به درمان خاصی نخواهند داشت و یا این که بخواهید از کرم‌های خاصی برای بهبود این دانه‌ها استفاده کنید.
بنابراین بهتر است که این دانه‌ها را به حال خود بگذارید تا به مرور زمان دیگر اثری از آن‌ها باقی نخواهد ماند.

کبودی در نواحی از بدن نوزاد

احتمال دارد هنگامی‌ که نوزاد به دنیا می‌آید از کبودی‌هایی در ناحیه چشم و دهان یا دستان نوزاد شما را نگران کند البته این کبودی می‌تواند از درست نبودن عملکرد قلب و عروق با سیستم خارجی بدن می‌باشد.
که این حالت با توجه به این که کودک در سرما قرار بگیرد نیز تشدید خواهد شد اما بدانید که این تعارض زیاد مهم نیست.
با این حال اگر مشاهده کردید که این کبودی در هر ناحیه‌‌‌‌‌‌‌‌ای از بدن که به وجود آمده است ماندگار شد باید خیلی سریع نوزاد را به بیمارستان ببرید تا پزشک نوزاد را حتما مورد معاینه قرار دهد.
اما اگر این نکته در مدت زمان کمی‌ بر طرف شد نیاز نیست نوزاد را به نزد پزشک ببرید پس به این عارضه قبل از هر تصمیم گیری فرصت بدهید تا خود را در برابر محیط هماهنگ کند و این عارضه از بین برود.
بعضی از مادران جوان با توجه با این که اولین تجربه مادری خود را سپری می‌کنند بر روی نوزاد خود بسیار دقت خواهند کرد.
با این حال اگر متوجه شدید در داخل دهان نوزاد و در زیر زبان نوزاد هاله آبی رنگی وجود داشت که شدت آبی بودن آن زیاد خواهد بود جای نگرانی نیست و نباید خود را بابت این مسئله نگران کنید.