هر پدر و مادری باید رعایت نکات مربوط به لباسشویی را برای تمیز نگه داشتن لباس کودک خود بدانند. نوزادان نامرتب هستند. به هم ریختگی در واقع بعضی روز‌ها به نظر نمی‌رسد یک کودک بیش از یک لحظه لباسش را پوشیده باشد، در حالی که نیاز به تغییر چیز جدیدی دارد. تف، پوشک دمیده، ریختن مواد غذایی و موارد دیگر چندین مورد کثیف شدن لباس در طول روز است و گاهی اوقات به نظر می‌رسد که لباس قابل تمیز شدن نیست و دیگر نمی‌توان آن را تمیز کرد.

لباس نوزادان را چگونه بشوییم؟

گاهی استفاده از شوینده ها باعث تحریک، خارش یا سوزش پوست بدن می‌شود بنابراین انتخاب شوینده‌ای مناسب که مانع بروز چنین حالاتی شود، اهمیت زیادی دارد اما وقتی پای کودکان و نوزادان به میان می آید، اهمیت موضوع دو چندان می‌شود زیرا نوزادان با توجه به پوست بسیار لطیفی که دارند بیشتر در معرض بروز حساسیت پوستی هستند.

 

یک ماده شوینده مناسب برای پوست حساس کودک انتخاب کنید:

لباس‌های کودک به دلیل داشتن پوست حساس کودک نمی‌توانند با همان ماده شوینده بقیه اعضای خانواده شسته شوند. لباس‌ها باید در شوینده‌ای که مخصوص نوزادان و پوست حساس آن‌ها ساخته شده است و بدون عطر شسته شود. لازم است کودک را تا حد ممکن از مواد شیمیایی دور نگه دارید. بنابراین، شوینده‌هایی که فاقد عطر هستند و یا برای پوست‌های حساس تولید شده اند بسیار مفید هستند.

آمادگی برای شستن لباس کودک

به خاطر داشته باشید که همواره لباس های نوزاد و کودکتان را پیش از لباس های خودتان بشویید. نوزادان پوست نازک و حساسی دارند و با شستن لباس ها، مواد حساسیت زای موجود در بافت لباس، از آن خارج می شود. جوراب ها و سایر البسه کوچک را حین شست‌وشو و خشک کردن داخل یک کیسه توری قرار دهید. پیش از اولین مرتبه شست و شوی هر لباس، به برچسب هشداری که روی آن به کار رفته، دقت کنید. این برچسب ها اطلاعات دقیقی را درباره نحوه شست و شو و نگهداری لباس در اختیار شما قرار می‌دهند. لباس خواب کودک باید ضدحریق باشد، بنابراین هرگز از سفیدکننده روی الیاف ضد حریق استفاده نکنید زیرا اثربخشی موادشیمیایی درمانی را کاهش می دهد.

همه لکه‌ها برابر نیستند:

لباس بچه‌ها قرار است دچار لک های مختلف شود. با این وجود نمی‌توان همه لکه‌ها را به همان روش پاک کرد. به همین ترتیب دانستن بهترین روش برای از بین بردن لکه‌های اصلی که احتمالاً برای لباس کودک اتفاق می‌افتد، مهم است. در زیر چند مورد از این لکه‌ها گفته شده است:

لکه‌های روغنی:

به نظر می‌رسد به محض تماس لباس با روغن کودک لباس برای همیشه لکه دار می‌شود. اولین مرحله، پاک کردن لکه‌های اضافی لباس است بعد لباس را صاف بگذارید، نشاسته ذرت را روی لکه بپاشید. بگذارید تا ۱۵ دقیقه بماند. نشاسته ذرت را پاک کنید. سپس صابون ظرف مایع را به لکه بمالید و اجازه دهید تا ۱۵ دقیقه بماند. مرحله آخر این است که لکه را زیر آب گرم قرار داده و با صابون بشویید.

- لکه‌های غذا:

غذاهای کودک در رنگ‌های متنوعی وجود دارد که به نوبه خود می‌تواند در رنگ‌های مختلف لکه دار شود. هرچند نترسید و برای از بین بردن بیشتر این لکه‌ها راه حل هایی وجود دارد. لباس را در  مخلوط الکل و آب خیس کنید. اگر با شستن لکه به مشکل برخوردید، باید از مخلوط یک به یک سرکه سفید و آب استفاده کنید تا لباس کاملا تمیز شود.

- لکه‌های پروتئین:

از بین بردن شیر مادر و شیر خشک، لکه‌های پروتئین به خودی خود پاک می‌شوند.

- لکه‌های ادرار:

از یک حلال روی استفاده کنید و سپس آن را در لباسشویی قرار دهید. لکه باید در پایان چرخه کاملا پاک شود. مهم است که آمونیاک یا سرکه را با هر ماده تمیز‌کننده حاوی آمونیاک مخلوط نکنید. این ترکیب برای سلامتی مضر است.

شستشوی لباس نوزاد به صورت حرفه ای

نوزاد شما دارای پوست بسیار حساسی بوده و زمان زیادی نیاز است تا با محیط بیرون از منزل ارتباط بگیرد. شستشوی لباس نوزاد یکی از مسائل بسیار مهم بوده که جای بحث دارد. لباس نوزاد می بایست عاری از هرگونه آلودگی باشد.

آیا می توانیم از نرم کننده در شستشوی لباسهای کودکمان استفاده کنیم؟

نرم کننده های پارچه مایعاتی هستند که در طی فرآیند شستشو به سایر مواد شوینده اضافه می شوند تا لباس ها نرم و لطیف شوند اما به دلیل اینکه در تولید نرم کننده ها از مواد شیمیایی استفاده میشود، متخصصان پزشکی موافق نرم کننده ها نیستند زیرا پوست کودک مستعد تحریک پذیری و آلرژی است و این مواد می توانند پوست را تحریک کنند و همچنین این در حالی ست که رایحه آنها برای کودک نامطلوب است.

نحوه‌ی شستن پوشک پارچه‌ای چگونه است؟

پوشک‌های پارچه‌ای باید جدا از لباس‌های دیگر نگه داشته و شسته شوند. پوشک‌های کثیف را بلافاصله در دستشویی خانه بشویید. اما ممکن است بخواهید از مینی‌واش برای شست‌وشوی پوشک استفاده کنید. در این حالت پوشک‌‎ها را در یک سطل زباله‌ی پلاستیکی با درپوش محکم قرار دهید تا زمان شستن آن‌ها برسد. در داخل سطل پوشک، از یک آستر قابل شست‌وشو یا کیسه‌ی یک‌بار مصرف پلاستیکی استفاده کنید.

چگونه می توان لباس کودک را ضد عفونی کرد؟

لباس کودک را می توان با استفاده از یک ضد عفونی کننده مخصوص البسه کودک و یا با سرکه ضد عفونی کرد. آب گرم و نور خورشید میکروب های لباس کودک را نیز از بین می برند. ممکن است بخواهید همه لباس ها را ضد عفونی نکنید، اما پوشک های پارچه ای و لباس زیر کودک نیاز به ضد عفونی دارند

اگر کودک حساسیت پوستی داشته باشد چه می شود؟

در اینجا چند نکته جهت اطلاع در چنین شرایطی ذکر شده است :

– از شوینده مخصوص کودکان استفاده کنید

– اگر حساسیت خفیف است از مواد شوینده مایع استفاده کنید

– برای ضد عفونی کردن فقط از آب گرم و نور خورشید استفاده کنید

– لباس های کودک کوچک خود را، به ویژه پوشک های پارچه ای و لباس زیر را در فواصل منظم بشویید.

– پاک و تمیز نگه داشتن لباس کودک یکی از روش های محافظت از کودک در برابر میکروب های بیماری زا است.