نکات اساسی در چیدمان اتاق کودک

انتخاب رنگ مناسب برای اتاق کودک

حتما به رنگ ها و آثار روانی آنها توجه کنید؛ به عنوان مثال، نارنجی رنگی گرم و راحت است، رنگ سبز به تجدید قوای کودک کمک می کند و رنگ قرمز محرک رقابت طلبی است و … . علاوه بر این، هنگام انتخاب رنگ خوب است که به سن کودک هم توجه شود؛ به عنوان مثال، برای تزئین اتاق کودک تا سن 3 ماهگی وی از رنگ های سفید، سیاه و خاکستری استفاده کنید.

از 6 ماهگی تا 1 سالگی قدرت بینایی کودک رشد بیشتری می کند. در این زمان بهتر است که برای اتاق کودک رنگ هایی را انتخاب کنید که القاکننده حس آرامش و سکون باشند؛ مثل سبز و آبی. از 1 سالگی به بعد قدرت بینایی و تشخیص رنگ کودکان به صورت کامل رشد کرده و می توانند تمامی رنگ ها را تشخیص دهند.

انتخاب پوشش های پارچه ای در دکوراسیون اتاق کودک

پوشش های پارچه ای شامل روکش تشک و بالشت، روکش تخت خواب و پرده هاست. علاوه بر رنگ پوشش های پارچه ای، تصاویر حک شده روی آنها نیز اهمیت دارند. برای انتخاب رنگ ها نیاز است که به نوشته های فوق مراجعه کنید. در غیر این صورت، بدانید که با انتخاب هر طرحی ارزش متفاوتی را به ایشان آموزش می دهید.

استفاده از برچسب های زیبا برای اتاق کودکان

برچسب ها دارای دو کارکرد هستند؛ کارکرد تزئینی و کارکرد تربیتی.

محیط های مختلف اتاق کودک را به واسطه برچسب های زیبا از یکدیگر مجزا کنید. به عنوان مثال، برای قسمت مطالعه اتاق کودک را با استفاده از برچسب “مطالعه” از دیگر محیط ها جدا کنید یا آن که روب درب اتاق آنها برچسبی استفاده کنید که مشخص کند اتاق مورد نظر برای چه کسی است؛ مثلاً “اتاق مریم” یا “اتاق سعید”.

استفاده از تصویر کودک تان در اتاقش

کودکان علاقه زیادی به خودشان دارند. به عنوان مثال، چنان چه عکس یا فیلیمی از آنها گرفته باشید ساعت ها به عکس و تصاویر خود خیره می شوند. با نصب تصاویر کودک در اتاقش می توانید اعتماد به نفس او را تا حد زیادی تقویت کنید. یکی از بهترین گزینه ها برای نصب تصویر کودک در اتاق ایشان آن است که عکس کودک خود را روی تابلو فرش چاپ کنید.

سازماندهی قفسه وسایل کودک

به منظور مرتب تر بودن اتاق کودک حتما قفسه ای برای اتاق کودک خریداری کنید. قفسه ها برای کودکان بهترند زیرا می توانند پس از هر مرتبه بازی کردن، اسباب بازی های خود را راحت تر در این قفسه ها قرار دهند در حالی که باز و بسته کردن درب های کمد کودک برای بچه هایی که قدرت عضلانی آنها هنوز به میزان کافی رشد نکرده است، به راحتی امکان پذیر نیست.

فضای بازی در اتاق کودک

بازی کردن و اسباب بازی ها وسیله خوبی برای جامعه پذیر کردن کودکان هستند. آنها حین بازی نقش های بزرگسالان را ایفا می کنند. این موضوع می تواند به میزان زیادی خلاقیت و مسئولیت پذیری آنها زیاد کند. 

فضای خواب اتاق کودک

خوابیدن به رشد مغزی و تجدید قوای جسمی آنها کمک زیادی می کند. از این رو، به منظور رعایت اصول چیدمان اتاق کودک و در راستای فراهم سازی شرایط خواب مناسب نیاز است که در انتخاب فرش مدرن اتاق کودک وسواس زیادی به خرج دهید. به عنوان مثال، هنگام خرید فرش اتاق خواب کودک دقت کنید که فرش نرم باشد، پرزدهی نداشته باشد، تصاویرش با حال و هوای کودک تناسب داشته باشد . قبلا از خرید فرش حتما راهنمای خرید فرش اتاق کودک را مطالعه نمایید

فضای مطالعه و خلاقیت در اتاق کودک

با نحوه چیدمان اتاق کودک می توانید روی خلاقیت و میزان مطالعه او اثرگذار باشید. به عنوان مثال به منظور افزایش خلاقیت او سعی کنید که فرش اتاقش حتما کودکانه باشد تا با محیط پیرامون خود ارتباط بهتری برقرار کند. از آنجایی که مطالعه می تواند روی خلاقیت کودک اثرگذار باشد، حتما در اتاق کودک محیطی را برای مطالعه ایشان در نظر بگیرید.

استفاده از عروسک ها و وسایل مورد علاقه کودک در اتاق خوابش

یکی از اصول چیدمان اتاق کودک استفاده از عروسک های متعدد برای تزئین اتاق است. به عنوان مثال، شما می توانید با نخ های نامرئی عروسک های او را از سقف آویزان کنید تا هنگام خوابیدن کودک شما به جای یک سقف بی روح با دنیای عروسک ها مواجه شود.

عدم استفاده از وسایل نوک تیز و آتش زا در اتاق کودک

به هیچ عنوان از وسایل نوک تیز و برنده در اتاق کودک استفاده نکنید. در واقع، به جای آن که کودکان را به خاطر استفاده از وسایل نوک و برنده سرزنش کنید و اعتماد به نفس آنها را خراب کنید بهتر است که این وسایل را از اتاق آنها دور کنید.

جمع بندی

در این مقاله در مورد نحوه چیدمان اتاق کودک با شما سخن گفتیم و مهم ترین اصول چیدمان اتاق کودک را برای شما مطرح کردیم. امید است که توانسته باشیم در ساخت دنیای کودکانه عزیزان شما سهم موثری داشته باشیم.