هنگامی که کودک را به حمام می‌برید سعی می‌کنید تا فضای دلنشینی را برای او فراهم کنید و این که کودک از حمام کردن خود لذت ببرد. برای شستن بدن کودک خود از هر نوع صابونی استفاده نکنید.
همه صابون‌هایی که در سطح بازار قرار دارند برای کودک مناسب و مفید نیست. اولا این که برای خرید صابون کودکان باید یک سری از خصوصیات را نیز بدانید. و بعد از آن اقدام به خرید صابون کنید.
پوست بدن نوزاد یا کودک بسیار حساس است و از هر نوع شوینده‌ای نباید برای پوست کودک استفاده نمود. پوست حساس و لطیف کودک به پاک کننده‌هایی احتیاج پیدا خواهد کرد که به خوبی بدن کودک را تمیز کند و از ایجاد هرگونه حساسیت جلوگیری کند.
به این منظور بهتر است هنگام خرید سیسمونی کودک از صابون‌های گلیسیرینه برای استحمام کودک استفاده کنید. این صابون‌ها‌ با قابلیت داشتن گلیسیرین در‌ ترکیب خود باعث خواهد شد که پوست نرم شود و یک حالت نرم کنندگی را به خود اختصاص خواهد داد.

ویژگی صابون مخصوص کودکان

صابون کودکان مناسب با پوست آن‌ها‌ ساخته شده است. از مواد گیاهی نیز در این صابون‌ها ‌استفاده شده است. مانند روغن نارگیل این روغن دارای مواد مغذی برای پوست است و به پوست کمک خواهد کرد تا نرمی خود را حفظ کند. روغن نارگیل را اگر بتوانید از مغازه‌ها‌ تهیه کنید و به عنوان یک نرم کننده فوق العاده برای پوست و موی خود استفاده کنید. هم برای بزرگسالان قابل توصیه است و هم برای کودکان مفید خواهد بود زیرا مواد زیان باری را در خود ندارد و به راحتی می‌توان آن را تهیه کرد و از آن استفاده کرد. هیچگونه مواد یا افزودنی نیز نخواهد داشت. حتی می‌توانید روغن نارگیل را نیز به صورت خانگی تهیه کنید تا مطمئن‌تر باشد.

روغن مناسب برای پوست نوزاد

روغن مناسب برای پوست نوزاد عبارت است از:

روغن کرچک

روغن طبیعی کرچک نیز برای این که پوست خشک نشود بسیار موثر است. کرچک را می‌توانید در بسیاری از مغازه‌ها‌ به راحتی بخرید و یا این که به صورت آماده آن را از عطاری فروشی‌ها‌ بخواهید.
این روغن بسیار مناسب برای نرم کردن پوست و همچنین از بین بردن خشکی پوست است. از این روغن در صابون‌هایی که مخصوص کودکان است را به کار ببرید؛ تا از خشکی پوست آن‌ها‌ جلوگیری کند. روغن نارگیل نیز برای صابون‌های مخصوص کودکان به کار برده می‌شود.
البته همه صابون‌ها‌ این خاصیت را ندارند باید در هنگام خرید صابون‌های کودک به موادی که در داخل صابون از آن استفاده شده است دقت کنید. و هر صابونی را نخرید. حتی صابون‌های کودکان برای بزرگسالان هیچ مشکلی نخواهد داشت.
هنگامی که این صابون‌ها‌ در کارخانه سازنده آن تولید می‌شود این محصول را به خوبی آزمایش می‌کنند تا سازگاری آن با پوست و همچنین استاندارد بودن صابون و مواد سازنده آن اطمینان حاصل کنند.
یکی از آزمایش‌هایی که برای این صابون در نظر گرفته می‌شود آزمایش حساسیت زایی است با این آزمایش بر روی صابون‌های کودکان میزان این که آیا این صابون‌ها‌ دارای مواد حساسیت زا هستند یا نه یا درصد حساسیت این صابون‌ها‌ در چه حد است.
همان طور که گفته شد گلیسیرین موجود در صابون‌های مخصوص کودکان باعث ایجاد نرمی و داشتن رطوبت و پیشگیری از پوسته پوسته شدن پوست بدن خواهد شد.بیشتر افراد از پوسته پوسته شدن بدن پوست خود رنج می‌برند.
برای همین بعد از استحمام به سرعت به دستان و بدن خود انواع نرم کننده‌ها‌ و مرطوب کننده‌ها‌ را خواهند زد. برای کودکان از حساسیت بیشتری برای این کار برخوردار است زیرا پوست کودکان حساس است و در زمان زودتر دچار خشکی و پوسته شدن می‌شود.
پس باید دقت کنیم که چه صابونی را به کار می‌بریم؛ صابون را هنگامی که مصرف می‌کنید باید آن را در داخل ظرف مخصوص صابون قرار دهید؛ زیرا اگر آن را بدون سرپوش در فضای باز قرار دهید باعث خواهد شد که میکروب‌های موجود در هوا را جذب خود کند.

رطوبتی که در صابون باقی خواهد ماند باعث خواهد شد تا در دراز مدت منبع خوبی برای تجمع میکروب‌ها‌ شود. برای همین بهتر است که با استفاده از یک جای خوب با یک سرکش برای صابون از صابون خود در برابر میکروب‌ها‌ محافظت کنید تا صابون همیشه بهداشتی و تمیز باقی بماند.
صابون‌ها‌ در‌ اندازه‌های متفاوتی قرار دارند و می‌توانید بسته به نیاز و مقداری که می‌خواهید از صابون استفاده کنید حال این که این صابون برای چه کاربردی است را باید در نظر بگیرید برای صابون‌های معمولی که برای حمام مصرف می‌کنیم در دو‌اندازه ۷۵ گرمی و ۱۰۰ گرمی دارند که در بازار وجود دارد.
البته این‌ اندازه برای آسان بودن در طریقه به کارگیری این صابون‌ها‌ می‌باشد. هنگام خرید صابون‌های مخصوص کودکان برای حمام حتما به سیب سلامت محصول توجه بکنید تا مطمئن باشید که محصولی را که خریداری می‌کنید همه فیلتر‌ها‌ را از سر گذرانده است.
این علامت باعث خواهد شد که افراد با راحتی خیال بیشتری به انتخاب و در نهایت خرید صابون بزنند. همان طور که گفتیم حتما به قسمت روی جعبه صابون دقت کنید تا متوجه شوید که از هیچگونه موادی که برای پوست ضرر خواهد داشت استفاده نشده باشد.
اکثر صابون‌های کودکان از مایع گلیسیرینه برای خود استفاده کرده‌اند؛ زیرا پوست کودک حساس است و این مایع باعث خواهد شد که این حساسیت از بین برود و کودک از داشتن پوست نرم خود احساس خوبی را تجربه کند.

شامپو بدن مناسب برای کودک

اگر در مواقعی نمی‌خواهید از صابون استفاده کنید می‌توانید شامپو‌های بدن را به آن اضافه کنید؛ شامپو‌های بدن نیز قدرت پاک کنندگی خوبی را دارند. و این که حالت قلیایی را بیشتر صابون‌ها‌ دارند دیگر در شامپو بدن کودک آن را یافت نخواهید کرد.
همین طور این که این شامپو‌ها‌ باعث نخواهد شد که اگر احیانا شامپو به چشم کودک وارد شد احساس سوزش نمی‌کند؛ زیرا شامپو‌های بدن برای کودکان ضد سوزش چشم نیز موجود است.