هنگامی‌ که کودک خود را به دنیا آورده‌اید و می‌خواهید آن را به خانه ببرید دانستن چند نکته در مورد لوازم بهداشتی کودک مهم است.
وسایلی که باید مادران برای به دنیا آمدن نوزاد خود تهیه کنند مانند لوازمی‌ برای تغذیه نوزاد و همچنین لوازم بهداشتی کودک را کنار بگذارید تا از یادتان نرود.
شما می‌توانید از مادرتان یا از اطرافیان‌تان برای برداشتن این وسایل کمک بخواهید. شما برای این که بتوانید به راحتی وسایل مورد نیاز کودک را بردارید خوب است که یک فهرست برای خود تهیه نمایید تا مواردی را که می‌خواهید برای نوزاد‌تان بردارید را از خاطر نبرید.
نوشتن یکی از راه‌هایی است که شما را در این راه همراهی خواهد کرد و کمی‌ از سردگمی شما می‌کاهد. وسایلی که شما برای تغذیه کودک خود به آن نیازمند خواهید شد بالش شیردهی خواهد بود. شما این وسایل را هنگامی‌ که از بیمارستان به خانه برمی‌گردید احتیاج به آن‌‌ها پیدا خواهید کرد.

نکاتی برای بالش شیردهی

نقش بالش کودک در کیفیت خواب او بسیار تاثیرگذار است، بالش شیردهی وسیله‌ای است که شما را در شیر دادن کودک‌تان همراهی خواهد کرد که می‌توانید برای سیسمونی نوزاد آن را تهیه کنید. به کمک این بالشت شما می‌توانید سر کودک خود را به آرامی‌ بر روی بالش قرار دهید تا بتواند به راحتی شیر بخورد.
در مواقعی پیش خواهد آمد که کودک با گذاشتن بالش در زیر سر خود احساس راحتی نخواهد کرد بنابراین بهتر است بالشت را در زیر دست مادر قرار دهید تا دست مادر کمی‌ به بالا برود و زاویه مناسب برای شیردهی بوجود بیاید.
کاربرد دیگر این بالش در این است که مادر می‌تواند آن را در زیر نوزاد یا دور کمر خود قرار دهد با این حالت نیز می‌تواند عمل شیردهی را به راحتی انجام دهد. این بالش‌‌ها در رنگ‌‌ها و مدل‌‌های متفاوتی قرار دارند.
دارای سایز بندی‌‌های متفاوتی نیز هستند که سایز آن را می‌توانید مناسب با خود بردارید تا در هنگام شیردهی به نوزاد دچار مشکل نشوید.

دستمال مناسب برای نوزاد

نوزادان در ماه‌‌های اولیه زندگی خود هنگامی‌ که از شیر مادر تغذیه می‌کنند امکان دارد که استفراغ کنند پس بهتر است از یک پیش بند برای کودک خود بهره‌مند شوید. گاهی وقت‌‌ها نیز امکان دارد که آب دهان کودک سرازیر شود در چنین مواقعی نیز می‌توانید از پیش بند استفاده نمایید.

البته سرازیر شدن آب دهان کودک احتمال دارد که از دندان‌‌های او باشد زیرا وقتی دندان‌‌ها شروع به رشد می‌کنند تا از لثه بیرون بزنند این حالت‌‌ها برای کودکان و نوزادان اتفاق خواهد افتاد. نوعی دیگر از دستمال‌‌ها نیز هستند که به هنگام آروغ گیری مناسب است.

این دستمال را در زمانی که کودک شیر خود را خورده است و شما آماده آروغ گیری کودک‌تان هستید هنگامی‌ که نوزاد‌تان این فرآیند را انجام داد از این دستمال استفاده کنید البته بهتر است که این دستمال را روی دوش خود و در قسمتی از زیر دهان نوزاد قرار دهید.

با این کار هنگامی‌ که نوزاد شما آروغ می‌زند احتمالا باقی مانده شیر از دهان نوزاد خارج می‌شود و با این کار لباس شما کثیف نخواهد شد زیرا شما برای عمل آروغ گیری ابتدا نوزاد را بر روی دوش خود قرار خواهید داد.

به کار بردن شیشه شیر و سر شیشه، هنگامی که شما بخواهید نوزاد خود را با شیشه شیر تغذیه نمایید یا این که بخواهید شیر خود را برای کودک در داخل شیشه شیر آماده نگه دارید.
برای این کار به یک سرشیشه و شیشه مناسب احتیاج پیدا خواهید کرد. با این حال این امکان نیز وجود دارد که شما بخواهید از شیشه شیر برای آماده کردن شیر خشک استفاده کنید.

جنس‌‌های شیشه شیر

  1.  جنس‌‌های پلاستیکی
  2. شیشه‌ای
  3. ترکیبی از پلاستیک و شیشه

هنگام خرید شیشه شیر برای سیسمونی کودک حتما به جنس شیشه شیر توجه کنید. هنگامی‌ که شما از شیشه شیر استفاده کردید و می‌خواهید آن را به دقت بشویید تا تمیز و پاک شود.

خوب است که از یک فرچه مناسب برای این کار بهره ببرید تا با دقت آن را تمیز نمایید سعی کنید شیشه شیر را با آب گرم و کف خوب شستشو دهید تا تمامی‌ میکروب‌‌ها و شیر‌‌های مانده در داخل شیشه به خوبی تمیز شوند.

اگر در مواردی هنوز شیر کافی برای تغذیه نوزاد‌تان ندارید و باید از شیر خشک استفاده نمایید و شیر خشک به عنوان یک تکمیل کننده در کنار شیر مادر قرار می‌گیرد.برای مصرف شیر خشک با کمک مشورت پزشک خود این کار را بکنید و آن را به کار ببرید.
امکان دارد شیری را که برای کودک خود دوشیده‌اید به مدت طولانی در داخل یخچال قرار بگیرد پس بهتر است در مورد این شیر و دادن آن به کودک‌تان تجدید نظر کنید. همیشه شیر را تازه به تازه به کودک بدهید یا این که اگر قرار است شیر را برای کودک در کنار بگذارید حتما آن را در داخل یخچال قرار دهید.

شیر دوشیده شده را به مدت دو الی سه روز در داخل یخچال قرار دهید بعد از این مدت آن را دور بریزید. یکی دیگر از وسایلی که زیاد از آن استفاده می‌کنید بهره‌مندی پوشک برای نوزاد‌تان است. خیلی خوب است که تعداد زیادی از پوشک را در داخل منزل داشته باشید، زیرا در روز‌‌های اول مصرف پوشک بسیار بالاست و چون هنوز هم نمی‌دانید که تا چه مدت باید این پوشک‌‌ها بسته باشد امکان دارد آن را زود به زود تعویض نمایید.

برای تعویض پوشک نوزاد خود ابتدا یک زیرانداز تهیه نمایید هنگامی‌ که آن را در زیر نوزاد قرار دادید برای باز کردن پوشک یا بستن آن اقدام نمایید. این کار به تمیزیی منزل کمک خواهد کرد.

از زیر انداز در بیرون از خانه نیز بهره‌مند شوید زیرا به کار بردن زیرانداز در بیرون خانه برای شما کاربردی‌تر خواهد بود. دستمال‌‌های مرطوب به علت صنعتی بودن آن‌‌ها و اسانس‌هایی که به آن می‌زنند امکان دارد برای پوست کودک التهاباتی را به وجود آورد توصیه می‌کنیم به جای دستمال مرطوب از پنبه‌‌های بهداشتی استفاده نمایید.