کودک شما پس از گذشت چند ماه از به دنیا آمدنش می‌تواند غذاهای ساده‌ی دیگری به غیر از شیر مادر را مصرف کند. البته این به آن معنا نیست که می‌توانید یک پیاله فرنی را جلوی او بگذارید و توقع داشته باشید به‌راحتی بخورد. مصرف غذا باید با احتیاط و مرحله به مرحله باشد. غذاهای ساده مثل پوره‌ی سیب‌زمینی برای شروع مناسبند. البته در نظر داشته باشید که بلعیدن تکه‌های غذا می‌تواند راه تنفس او را مسدود کرده و باعث خفگی شود. فیدر وسیله‌ای است که به شما کمک می‌کند تا به روشی ایمن، غذاهای مختلف را در اختیار کودک قرار دهید.

در بازار محصولات کودک فیدرهای متنوعی وجود دارند و می‌توانید علاوه بر شیشه‌ی شیر، از آن‌ها هم استفاده کنید. با این وسایل می‌توانید به کودک خود میوه، غذای پخته یا حتی دارو بدهید. اندازه‌ی فیدرها متنوع است و می‌توانید بر اساس سن کودکتان یکی از آن‌ها را برای استفاده انتخاب کنید. امروز در دیجی‌کالا مگ می‌خواهیم درباره‌ی فیدر، روش استفاده و نگهداری از آن صحبت کنیم.

فیدر چیست؟

نوزادان پس از گذشت چند ماه می‌توانند با مواد غذایی مختلف هم تغذیه کنند و در کنار شیر مادر، مایعات و غذاهای پخته‌ی خوش طعم مصرف کنند. امی شایپر، متخصص تغذیه و بنیانگذار و مدیر Real Nutrition، یکی از طرفداران استفاده از فیدر برای نوزادان شش ماهه به بالا است و معتقد است استفاده از این وسیله به والدین اجازه می‌دهد برای کودکشان امکان تجربه‌ی طعم‌های مختلف و مصرف غذاهای متنوع را فراهم کنند.

او می‌گوید: «والدین می‌توانند از فیدر برای کاهش درد رویش دندان کمک بگیرند و کودک خود را آرام کنند.». فیدر کودک یک کیسه‌ی کوچک است که بدنه‌ی آن پر از سوراخ است و یک دسته‌ی مستطیلی دارد. سوراخ‌های روی کیسه باعث می‌شود طعم غذاها از آن خارج شده و کودک از جویدن آن لذت ببرد. همچنین کودک می‌تواند به‌راحتی دسته‌اش را در دست بگیرد و نیازی به نگهداری توسط شما ندارد.

روش استفاده از فیدر

اگر می‌خواهید به کودک خوراکی خاصی بدهید که ممکن است با تکه‌های آن احساس خفگی کند، آن را در فیدر ریخته و با خیال راحت در اختیار او قرار دهید. با کمک فیدر و انواع خوراکی سردی که در آن قرار می‌دهید می‌توانید درد رشد دندان جدید را هم تسکین دهید. کودک با جویدن فیدر حاوی میوه‌ی منجمد سرما را به لثه‌های خود منتقل کرده و درد را تا حد زیادی کاهش می‌دهد؛ به علاوه طعم آن هم برای کودک جذاب بوده و بیشتر سرگرم می‌شود. در مطلب روش‌های خانگی کاهش درد رویش دندان درباره‌ی این موضوع بیشتر توضیح داده‌ایم.

بهتر است از فیدر در مسافرت یا رستوران استفاده کنید تا کودک برای تغذیه به آن عادت نکند. استفاده‌ی طولانی مدت از فیدر مانع از یادگیری غذا خوردن در کودک می‌شود.

ظرف تغذیه‌ی میوه یا پستانک میوه‌ی کودک هم یک نوع فیدر است که می‌توانید تکه‌های میوه را در آن قرار داده و در اختیار کودکتان بگذارید تا بدون نگرانی در کنار شما از میوه‌های تازه مصرف کند. می‌توانید در فیدر غذاهای پخته شده، مانند پوره‌ی سیب‌زمینی هم قرار دهید تا کودکتان بتواند خودش غذا بخورد. با کمک فیدر، غذای پخته شده ذره ذره وارد دهان او شده و خطر خفگی از بین می‌رود. اگر کوکتان تازه دندان در آورده است از این روش تغذیه استقبال می‌کند.

بهترین فیدرها از جنس سیلیکون بادوام ساخته شده‌اند و می‌توانند به‌راحتی غذاهای سرد یا گرم را در خود نگه‌دارند. بعضی از فیدرها کیسه‌ی قابل تعویض دارند و می‌توانید با توجه به سن و میزان اشتهای کودک، از کیسه‌ای با حجم مناسب استفاده کنید.

تغذیه با فیدر

می‌توانید برای تغذیه‌ی کودکتان مواد غذایی مختلفی را در آن قرار دهید. در ادامه بعضی از مواد غذای مفیدی که کودک از خوردن آن خوشحال می‌شود را نام برده‌ایم؛

  • تمشک تازه یا منجمد
  • توت‌فرنگی تازه یا منجمد
  • توت سیاه تازه یا منجمد
  • طالبی
  • ملون
  • موز
  • انبه‌ی تازه یا منجمد
  • سیب‌زمینی تنوری
  • کدوتنبل تنوری یا پخته شده
  • گلابی تازه و رسیده
  • خیار تازه و بدون پست
  • هندوانه بدون تخمه
  • گوشت قرمز پخته یا کباب شده
  • انگور یخ زده

تمیز کردن فیدر

برای تمیز کردن فیدر باید آن را زیر آب گرفته و با کمک فشار آب تکه‌های غذا را از داخل آن جدا کنید. سپس با کمک یک برس ریز یا مسواک تمیز، تمام قسمت‌های آن را بشویید. استفاده از یک محلول شوینده‌ی سبک برای پاک کردن آلودگی‌ها بسیار مناسب است. بهتر است فیدر را بلافاصله پس از استفاده بشویید تا تکه‌های غذای باقی‌مانده در آن باعث ایجاد آلودگی نشود.

نکاتی درباره‌ی استفاده از فیدر

  • پس‌مانده‌ها را در فیدر نگه ندارید. غذاهای باقی مانده حاوی باکتری‌هایی هستند که از دهان کودک به آن‌ها منتقل شده است. در صورتی که فیدر حاوی غذای نیمه خورده شده در جایی نگه داشته شوند، باکتری‌‌ها در غذا تکثیر شده و آن را آلوده می‌کنند.
  • از فیدر برای تغذیه‌ی منظم کودک استفاده نکنید بلکه باید فقط در زمان‌هایی که نیاز به حواس‌پرتی یا سرگرمی دارد به سراغ آن بروید. کودک باید از ابتدا روش صحیح غذا خوردن را یاد بگیرد.
  • از فیدر برای سال‌های طولانی استفاده نکنید. اجازه دهید کودکتان پس از یک سالگی به شکل عادی غذا بخورد و استفاده از آن را از برنامه‌ی غذایی او حذف کنید.

سخن آخر

وقتی سن کودک برای خوردن غذاهایی به جز شیر مادر مناسب می‌شود نمی‌توانید غذای پخته شده را در اختیار او قرار دهید. بلعیدن تکه‌های غذا می‌تواند راه نفس کودک را بسته و باعث خفگی او شود. فیدر وسیله‌ای است که به شما کمک می‌کند با خیالی آسوده میوه، پوره و انواع غذاهای پخته شده را در اختیار او قرار دهید. فیدرها انواع مختلفی دارند که در این مطلب آن‌ها را به شما معرفی کرده‌ایم. متخصصین کودک توصیه می‌کنند از فیدر فقط در زمان‌های خاص مثل مسافرت یا رستوران استفاده کنید تا کودک برای غذا خوردن به آن وابسته نشود. همچنین در این مطلب توضیح داده‌ایم که چطور می‌توانید از فیدر برای کاهش درد رویش دندان استفاده کنید.