با علم به اینکه آرایش کودکان میتواند عوارض جسمی و روحی جدی در پی داشته باشد، در این مقاله سعی کرده ایم چند راهکار ساده برای جلوگیری از آرایش کردن کودکان پیشنهاد دهیم.

تصور کنید که در حال آرایش کردن هستید و فرزندتان بعد از چند دقیقه زل زدن به شما، با چشمان مظلومش درخواست میکند تا اجازه دهید او هم از لوازم آرایش شما استفاده کند. حالا فقط کافیست با یک جمله ی تند درخواست او را رد کنید تا با سیل عظیمی از اشک ها و ناله های او مواجه شودید. اگر در چنین موقعیتی قرار بگیرید با کودک چگونه رفتار خواهید کرد؟

اتفاقی که در بالا توضیح دادیم ممکن است برای خیلی از شما پیش آمده باشد و یا حتی ممکن است از سر و کله زدن با کودک خود برای اینکه جلوی آرایش کردنش را بگیرید هم حسابی کلافه شده باشید. در این مقاله قصد داریم چند راهکار ساده برای جلوگیری از آرایش کردن کودک پیشنهاد کنیم. در این راه فراموش نکنید که این مسئله نیز مانند دیگر مسائل تربیتی نیاز به صبر،استمرار و تمرین دارد.

اول از همه باید به عوارض آرایش کردن کودک آگاه باشیم و بدانیم که قطعا آرایش کردن کودکان برای آن ها عوارض جسمی و روحی در پی دارد. آرایش کودکان باعث میشود که آن ها کم کم اعتماد به نفس خود را از دست دهند و از اینکه بخواهند بدون آرایش در اجتماع حضور پیدا کنند بترسند. این بدین معنی است که کودک بعد از مدتی به استفاده از لوازم آرایش عادت میکند و آن را تنها وسیله برای زیبا نشان دادن خود میداند، بنابراین بدون آرایش دیگر نسبت به خودش احساس خوبی نخواهد داشت. این همان اتفاقی است که برای بسیاری از خانم ها نیز رخ میدهد. حال تصور کنید که بستر چنین آسیب هایی برای یک کودک چقدر راحت تر میتواند فراهم باشد! علاوه بر این ها، آرایش کردن کودکان میتواند آسیب های جسمی زیادی نیز برای آن ها به همراه داشته باشد. آیا میدانستید که پوست لطیف کودکان نسبت به آلودگی ها و عوامل خارجی بسیار حساس تر و آسیب پذیر تر است؟ استفاده از لوازم آرایش کودکان باعث بروز عوارض پوستی مانند آکنه، حساسیت، خارش، قرمزی و ...میشود. همچنین استفاده کودکان از مواد معطر احتمال ابتلا به بیماری های تنفسی در آن ها را افزایش میدهد.

آرایش برای کودکان به خصوص دختربچه ها چه مضراتی و عوارضی دارد؟

  • آرایش کردن دختر بچه ها موجب بلوغ زودرس در آن ها می شود.
  • بحران هویت یکی دیگر از عوارض روانی آرایش کردن دختر بچه ها است .
  • بزرگ ترین ضرر استفاده از مواد آرایشی - بهداشتی، فرهنگ سازی غلط است.
  • از عوارض آرایش دختر بچه ها از بین بردن اعتماد بنفس شان است زیرا وقتی آن ها به سنین بالاتر برسند دیگر نمی توانند در اجتماع بدون آرایش حضور یابند.

برخورد مناسب چیست؟

این شیرین کاری بچه ها، شاید در نگاه اول، نظر والدین و بزرگ ترها را جلب کند و با خندیدن به او یا به کار بردن اصطلاحاتی مانند «چه خوشگل شدی!» و «چقدر این رنگ رژ به تو می آید» با او برخورد کنند اما بلافاصله والدین را به این فکر وا میدارد که مواد شیمیایی موجود در لوازم آرایش با پوست لطیف او چه خواهد کرد؟!

  • لوازم آرایش اسباب بازی نیست، برای بچه‌ها لوازم آرایش نخرید.
  • اجازه دهید کودکی کنند؛ وقت برای بزرگ شدن دارند ولی "زمان کودکی کوتاه است"
  • وقتی کودک را آرایش می‌کنید، از او عکس می‌گیرید، این عکس غیرطبیعی را به دیوار اتاق نصب می‌کنید، و کلی ذوق می‌کنید، این عکس را در گروه‌هایتان به اشتراک می‌گذارید !!

در نتیجه : کودک احساس می‌کند خودم زشتم! مامان و بابا چقدر وقتی آرایش دارم بیشتر دوستم دارند! الان به نظر همه زیباترم! پس برای اینکه دوستم داشته باشند و بهم توجه کنند باید آرایش کنم!

اعتماد به نفسش پایین می‌آید! و در نتیجه برای همه این موارد؛ علاقه‌مند می‌شود همیشه آرایش کند، رژ بزند، لاک بزند. به او بگویید که تو خودت زیبایی، دوست داشتنی هستی ، و ما همین طور که هستی دوستت داریم. و اگر علاقه زیادی به آرایش کردن دارد به او بگویید: «من فكر می‌كنم كه آرایش كردن برای این است كه چهره یك دختر، زنانه شود. تو یك دختربچه با یك پوست لطیف و زیبا هستی، آنقدر زیبا و لطیف كه من از ته دل افسوس می‌خورم این زیبایی و لطافت را با لوازم آرایشی بپوشانی.»

راه چاره چیست؟

به مادرانی که در این مورد راهنمایی می خواهند، گفته می شود اولا باید به او تفهیم کنید که می تواند با استفاده از لوازمی مانند تل های رنگارنگ، گل سرهای زیبا و جوراب های تزیینی رنگارنگ، خودش را خوشگل تر کند و به او بگویید که این وسایل هم به زیبایی او می افزایند و هم برایش بی ضرر هستند. برای او توضیح دهید که پوست بزرگ ترها ضخیم است و به این مواد شیمیایی مقاوم شده اما پوست او آسیب خواهد دید و وقتی به سن مدرسه برسد، پوستش خراب می شود و دوستانش زیبایی او را نمی بینند.

در حضور کودکتان خودآرایی کمتری داشته باشید و برای او توضیح دهید که این کار مخصوص بزرگترهاست و برای سلامت شما مضر است.

اگر کودکتان علاقه دارد مثل شما از وسایل آرایشی استفاده کند یا با روش تربیتی غلط او را به این سمت سوق داده‌اید، بهترین انتخاب کرم مرطوب‌کننده و ضدآفتاب است. در صورتی که کودکتان پوست خشکی دارد، به او یاد بدهید مرتب از مرطوب‌کننده‌ها استفاده کند اما اصلا لازم نیست انواع گران قیمت را تهیه کنید. وازلین ساده بهترین انتخاب است. کرم ضدآفتاب نیز جزو ضروریات محسوب می‌شود. از 6 ماهگی، به‌خصوص وقتی به مناطق ساحلی سفر می‌کنید که شدت تابش نورخورشید بیشتر است، حتما کرم ضدآفتاب به پوست کودک بزنید. بهترین نوع برای کودکان، ضدآفتاب‌های مینرال یا فیزیکال است که عاری از فیلترهای شیمیایی هستند و SPF آنها نیز 30 تا 50 است.

راهکارهایی برای دست نزدن کودک به لوازم آرایش

کاملا منطقی صحبت کنید
برای کودک تان توضیح بدهید که استفاده از لوازم آرایش برای سن آن ها اصلا مناسب نیست. چون معمولا افرادی از این وسایل استفاده می کنند که عیب و نقضی روی صورت شان دارند یا می خواهند جوان تر به نظر برسند. به او بگویید که کودکان آنقدر بی نقص و زیبا هستند که نیازی به استفاده از این مواد ندارند. آن ها باید بدانند پوست لطیف شان در اثر استفاده از لوازم آرایش آسیب می بیند.


جایگزین مناسب داشته باشید
چه اشکالی دارد که دخترکوچولوی شما بخواهد زیباتر باشد؟ برای او گل سر، تاج، سنجاق سر و تل های رنگارنگ تهیه کنید و روش های مختلف بستن مو را به او آموزش دهید و نشان دهید که این وسایل جزئی از لوازم آرایش مناسب سن اوست.

یادآوری یک خاطره
حتما شما هم یک روز تلخ را به خاطر دارید که پوست دلبندتان در اثر یک شیطنت زخم کوچکی برداشته بود. آن روز را به او یادآوری کنید تا بداند زخم یا خراش یا آسیب های پوستی آزاردهنده هستند. در ادامه به او بگویید که استفاده بی جا از لوازم آرایش باعث آسیب به پوست حساس و لطفا او خواهد شد.

شما الگوی کودکان تان هستید
این بار شما قایم شوید! بله. باید سعی کنید جلوی چشم کودکان کمتر آرایش کنید. آن ها شما را الگوی خود می دانند و هرچه از شما ببینند تکرار می کنند. برای آرایش کردن جایی بروید که در دید کودکان نباشید.

وسایل آرایش رنگارنگ و وسوسه انگیزتان را جلوی چشم نگذارید
کودکان رژ لب، لاک و رژگونه را بیشتر از بقیه وسایل شخصی شما دوست دارند. سعی کنید جای مخصوص و دور از دسترس برای این رنگارنگ های کوچک در نظر بگیرید.

لوازم آرایش مخصوص کودکان
این بار که دارید برای خودتان خرید می کنید از فروشنده، لوازم آرایش مخصوص کودکان بخواهید. این محصولات جدید ضد حساسیت هستند و آسیب کمتری به پوست حساس بچه ها وارد می کنند. اگر روند تربیتی شما با این مسئله مغایرت ندارد می توانید با توجه به سن فرزندانتان برایش لاک یا رژ مخصوص بخرید.