گریۀ بی‌دلیل و راهکارهای آرام کردن آن در نوزادان

وقتی نوزاد شما شیرش را خورده و گرسنه نیست، تازه پوشکش را عوض کرده‌اید و تمیز است، همچنین مطمئن هستید که بیمار نیست و تب هم ندارد و پزشک نیز این موضوع را تأیید کرده است ولی همچنان گریه می‌کند، لازم است دلیل گریۀ او را پیدا کنید. تمام نوزادان دلایل خود را برای گریه کردن دارند، اما گاهی حتی باتجربه‌ترین پدر و مادرها هم نمی‌توانند دلیل اصلی گریۀ نوزاد و کودک خود را بفهمند. غیر از اینکه بهتر است از دلایل شایع گریه در کودکان آگاه باشید، در این مطلب می‌توانید با برخی از روش‌های آرام کردن گریۀ بی‌دلیل نوزاد و همچنین در نظر گرفتن زمانی برای استراحت و اهمیت دادن به مراقبت از خودتان هنگام گریه‌های بی‌دلیل نوزاد و کودکتان که از روی بیماری یا وجود مشکلی در او نیست، آشنا شوید.

مطالعات نشان می‌دهد اکثر نوزادان به‌طور متوسط یک تا 4ساعت در شبانه‌روز گریه می‌کنند، اما این گریه‌های بعضا طولانی معمولا بی‌دلیل نیستند. برای آرام کردن فرزندتان لازم است علت اصلی گریه را پیدا کنید. در ادامه 12 روش مناسب برای آرام کردن نوزادان لجوج و گریان را برای‌تان معرفی کرده‌ایم. اگر مطمئن‌اید که خطر بیماری کودک‌تان را تهدید نمی‌کندو گریه و بی‌تابی‌ به مشکلات جسمی مربوط نیست از این روش‌ها استفاده کنید. اگر از گریه فرزندتان ناراحت هستید و سعی دارید او را آرام کنید این مطلب را از دست ندهید.

1. برایش ترانه بخوانید
فرقی نمی‌کند لالایی بخوانید یا آهنگ‌های مورد‌علاقه خود را با صدایی ملایم زمزمه کنید. صدای مادر گاهی اوقات تنها چیزی است که می‌تواند گریه نوزاد را متوقف کند. اگر گریه کودک پریشان‌تان می‌کند، می‌توانید از آواز خواندن برای تسکین اعصاب خود نیز کمک بگیرید.

2. با هم پیاده‌روی کنید
اصولا بغل کردن و راه بردن کودک، حس آرامش را برای فرزندتان به‌همراه دارد. اما اگر راه رفتن در محیط خانه کمکی نمی‌کند، به دست‌های خود استراحت دهید و نوزاد خود را با کالسکه به گردش ببرید. راه رفتن به‌صورت آرام به نوزاد و مادر کمک می‌کند تا آرامش بیشتری به دست بیاورند. حتما در تبلیغات دیده‌اید که مادران یا پدران جوان در ساعات اولیه شب در حال رانندگی هستند؛ به این امید که گردش با ماشین به نوزادشان کمک کند تا راحت‌تر به خواب برود. بسیاری از کودکان زمانی که در اتومبیل هستند و گردش می‌کنند، آرام شده و به خواب می‌روند. شاید زمان آن رسیده که این روش را هم امتحان کنید، حتما موثر خواهد بود.

3. صندلی گهواره‌ای بخرید
حرکات ریتمیک یک صندلی گهواره‌ای به نوزاد کمک می‌کند تا آرام‌تر شود. در روانشناسی گفته می‌شود این حرکات ریتمیک تداعی‌کننده حرکات نوزاد در شکم مادر بوده و آرامش‌بخش است.

4. بغل کردن
چه کسی است که در آغوش کشیده شدن را دوست نداشته باشد، آن‌هم وقتی که احساس ناراحتی می‌کند. ممکن است فکر کنید کمی ساده‌انگارانه است، اما بغل کردن نوزاد دقیقا همان چیزی است که او به آن نیاز دارد و برایش گریه می‌کند. حتما دیده‌اید که برخی نوزادان بلافاصله پس از در آغوش کشیده شدن آرام می‌شوند، پس بغل کردن فرزندتان را به‌یاد داشته باشید. در این شرایط بهتر است فرزندتان را به گونه‌ای در آغوش بگیرید که صورتش مقابل صورت شما باشد این کار احساس امنیت او را بیشتر می‌کند.


5. از پستانک کمک بگیرید
نوزادان مکیدن را دوست دارند و این یک واکنش طبیعی است که باعث آرام شدن نوزاد می‌شود. اگر مطمئن هستید که کودک‌تان گرسنه نیست، می‌توانید با پستانک او را آرام کنید. مطالعات نشان می‌دهد که خوردن پستانک در روزهای نخست تولد بر فرم دندان‌های نوزاد و نحوه حرف زدن او در آینده اثر نمی‌گذارد، بنابراین می‌توانید با خیال راحت از این روش برای آرام کردن نوزاد گریان خود استفاده کنید.

6. به او شیر بدهیدشیر دادن به نوزاد بهترین کار ممکن است تا آنجا که وقتی نوزاد از پستان مادر شیر می‌خورد، خود را در بهترین و ایمن‌ترین جای ممکن احساس می‌کند. فرزند خود را در آغوش بگیرید و به او شیر بدهید.احساس امنیت دادن به کودک می‌تواند آرامش او را تضمین کند و این امنیت در آغوش مادر و با شیر دادن حاصل می‌شود. می‌توانید این کار را با آواز خواندن ترکیب کنید تا تاثیر بیشتر آن را احساس‌کنید.


7. شاید باید استرس را  از خود دور کنید
گاهی اوقات باید نوزادتان را به شخص دیگری بسپارید تا آرامش پیدا کند. استرس، نگرانی و استیصال شما برای آرام کردن فرزندتان گاهی اوقات اوضاع را بدتر می‌کند. بهتر است او را برای چند دقیقه به یکی از نزدیکان‌تان یا پدرش بسپارید، کمی قدم بزنید و هنگامی که آرام شدید دوباره به نوزادتان رسیدگی کنید. آرامش شما بهترین تاثیر را در آرامش فرزندتان دارد

8. از روش‌های قدیمی کمک بگیرید
زمان‌های قدیم نوزادان را قنداق می‌کردند و احتمالا همه ما این روش نگهداری از فرزندان را دیده یا شنیده‌ایم. طرفداران این روش بر این باورند که قنداق کردن  با محکم نگه داشتن اعضای بدن نوزاد او را آرام می‌کند.اگر تصمیم دارید نوزاد خود را قنداق کنید، بهتر است سرش را بیرون قنداق قرار دهید و فقط از پارچه‌های نازک و نخی برای این کار استفاده کنید. قنداق کردن تکنیک خاص خود را می‌طلبد که باید آن را بیاموزید. حواس‌تان باشد نوزاد را محکم و سفت نبندید که خود دلیل دیگری برای گریه است.

9. نور اتاق را کم کنید
برخی نوزادان مثل بسیاری از ما بزرگسالان برای آرام شدن به یک محیط آرامش‌بخش نیاز دارند. برای ایجاد یک محیط آرام می‌توانید چراغ‌های اتاق را خاموش یا کم‌سو کنید تا تاثیر این کار را روی فرزندتان مشاهده کنید. نور کم تاثیر زیادی بر آرامش اعصاب دارد.

10. اتاق خوابش را عوض کنیدتغییر اتاق خواب نوزاد گاهی اوقات نقش بسزایی در آرام کردن او دارد. اگر فرزندتان گریه‌های طولانی و بدون علت دارد، سعی کنید هر از گاهی اتاق خواب نوزادتان را عوض کنید. یک محیط جدید تاثیر شگرفی بر آرامش فرزندتان دارد. جرات داشته باشید و تغییر را تجربه کنید.

11. نویز سفید را  امتحان کنید
میتوانید از صدای سفید برای نوزاد استفاده کنید. برخی مادران معتقدند که نرم‌افزارهای تولید‌کننده نویز سفید (صدای محیطی) به آرام شدن نوزادشان کمک می‌کند، می‌توانید امتحان کنید. اگر چندان پیگیر تکنولوژی نیستید و با این ابزار آشنایی ندارید، می‌توانید از یک فن پرسر و صدا سشوار یا جارو‌برقی استفاده کنید.

12. تسلیم نشویدنگهداری از نوزادی که دائم گریه می‌کند، ممکن است استرس‌زا باشد و شما را مشوش کند. اما امید خود را از دست ندهید؛ همیشه راهی برای آرام کردن نوزاد وجود دارد. حتی‌الامکان از همسر و سایر اعضای خانواده کمک بگیرید.

راهکارهایی برای آرامش مادر هنگام گریه کردن نوزاد

نوزاد گریانی که به راحتی آرام نمی‌شود، استرس زیادی به پدر و مادرش وارد می‌کند. خوشبختانه، هرچه کودک شما بزرگ‌تر ‌شود، بهتر می‌تواند خود را تسکین دهد و گریه‌هایش بسیار کمتر خواهد شد. در این فاصلۀ زمانی، لازم است همان‌قدر که از او مراقبت می‌کنید، از خودتان هم مراقبت ‌کنید و در این مورد احساس گناه نکنید. این کار باعث می‌شود تا شما، مادر یا پدر صبورتر و مهربان‌تری هم باشید. وقتی دیگر در حال کلافه شدن از صدای گریه‌های بی‌دلیل نوزاد هستید، روش‌های زیر را امتحان کنید:

  • نفس‌های عمیق بکشید.
  • نوزاد خود را در یک مکان امن قرار دهید و اجازه دهید مدتی گریه کند.
  • با یک دوست باتجربه یا مادرتان تماس بگیرید و از او مشورت بخواهید.
  • اجازه دهید شخصی که مورد اعتمادتان است، مدتی نوزاد را نگه دارد.
  • به یک موسیقی آرام گوش کنید تا ذهنتان منحرف شود و کمی استراحت کند.
  • به خودتان یادآوری کنید که گریۀ نوزاد، به او صدمه‌ای نخواهد زد.
  • با خودتان تکرار کنید که این مرحله از زندگی شما و کودکتان دائمی نیست.

نقش پدر در آرامش نوزاد

کمک و مراقبت پدر تاثیر بسیار زیادی در آرامش نوزاد دارد. همیشه نباید مادر مسئول آرام کردن کودک باشد؛ چرا که مادر نیز خسته می‌شود و گریه‌های مداوم کودک آرامش روانی او را پایین می‌آورد؛ پس در این شرایط کمک پدر تاثیر بسیار مثبتی می‌گذارد. در بسیاری از مواقع نوزاد در آغوش پدر به سرعت آرام می‌گیرد. این آرامش ممکن است ناشی از بازوان قوی‌تر، شانه‌های پهن‌تر، گرمای بدنی بیشتر و یا محبت پدرانه باشد. در شرایطی که مادر در دسترس نیست، نوزاد را در آغوش گرفته و با دادن شیشه شیر، او را آرام کنید.