حسادت احساسی است که می‌تواند آرام آرام وارد زندگی کودک‌تان شود. حسادت در کودکان نسبت به دوستان، خواهر و برادر یا هم‌کلاسی‌ها شکل می‌گیرد. مثلا خیلی ساده وقتی دوستش دوچرخه‌ی جدیدی می‌خرد ممکن است موتور حسادت روشن بشود. وقتی حسادت در کودکان شکل می‌گیرد، والدین هر کاری که از دست‌شان برمی‌آید انجام می‌دهند تا این احساسات منفی قبل از جدی‌شدن و بزرگ‌تر شدن کودک از فرزندشان دور شود. همراه ما باشید، در این نوشته درباره‌ی حسادت در کودکان صحبت می‌کنیم و یاد می‌گیریم چگونه حسادت کودکان را از بین ببریم.

علت حسادت کودکان

برای تشخیص علت حسادت در کودکان بهتر است علت های کلی آن را بشناسید.

برخی از علت های اساسی حسادت در کودکان عبارتند از:

تندخویی بیش از حد والدین

  • تند خویی بیش از حد والدین می تواند باعث حساسیت و لجبازی کودکان شود.
  • تندخویی والدین نسبت به یک فرزند باعث خانواده احساس برتر بودن در فرزندان دیگر خانواده می شود. بنابراین، کودک ممکن است نسبت به خواهر و برادر دیگر خود احساس حسادت و ناامنی کند.

مقایسه کردن

  • کاملا طبیعی است که والدین فرزند خود را با دیگران مقایسه می کنند.
  • اما مقایسه بیش از حد می تواند باعث کاهش اعتماد به نفس کودک و حسادت شود.

نگرانی و محافظت بیش از حد والدین

این وظیفه پدر و مادر است که از کودک خود محافظت کنند و کاملا طبیعی است که آن ها نگران فرزند خود باشند. با این وجود، گاهی اوقات والدین ممکن است در این مسئله زیاده روی کنند. برای همین علت کودک در هنگام جدا شدن از والدین احساس سردرگمی می کند و ممکن است نسبت به بقیه کودکانی که اعتماد به نفس بالاتری دارند، حسادت کنند. زیاده روی کردن در نگهداری و محافظت کودک و سپس رها کردن او، مانند این است که شما به طور ناگهانی او را در بیابان رها می کنید. او ممکن است محفوظ، ترسو و خجالتی باشد و وقتی رفتار کودکان خردسال دیگر را می بیند به آن ها حسادت کنند.

حسادت نسبت به خواهر و برادر

اغلب دیده می شود که کودکان بزرگتر نسبت به خواهر و برادر کوچکتر حسادت می کند.

در مواقعی که والدین بر روی تربیت و نگهداری کودک تازه متولد شده تمرکز می کنند، خواهر و برادر های بزرگتر ممکن است نسبت به کودک تازه متولد شده حسادت کنند.

رقابت ناسالم

رقابت سالم برای هر کودک مهم است. اما ایجاد رقابت ناسالم می تواند بر شخصیت کودک تأثیر منفی بگذارد و منجر به حس حسادت شود. این شرایط زمانی اتفاق میفتد که والدین کودک خودشان را با دیگران مقایسه می کنند و انتظار دارند کودک بتواند کاری را انجام دهد که در واقع کودک قادر به انجام دادن آن نیست. به عنوان مثال، شاید یک کودک خوب نقاشی بکشد و شما انتظار دارید فرزند شما هم همین کار را انجام دهد اما او علاقه ای به نقاشی کشیدن ندارد و یا واقعا نقاشی کشیدن را بلد نباشد. در این صورت والدین با ایجاد یک رقابت ناسالم باعث برانگیختن حس حسادت در کودکان می شوند.

کنترل بیش از کودک و یا فرزندپروری اقتدارگرایانه

سختگیری و کنترل بیش از حد در روش فرزند پروری می تواند باعث احساس نارضایتی و حسادت در کودکان شود. علاوه بر آن کودکان با این شیوه تربیتی ممکن است اعتماد به نفس کمتری نسبت به دوستان و همسالان خود داشته باشند.

مهارت یا حسادت علمی

  • همه بچه ها یکسان نیستند.
  • برخی از آن ها ممکن است در ورزش موفق تر باشند و برخی به کارهای هنری علاقه بیشتری را نشان دهند.
  • کاملا طبیعی است که کودکان نسبت به کودکان موفق تر و یا با هوش تر حسادت کنند.

کدام اشتباهات والدین باعث ایجاد حسادت در کودکان می‌شود؟

۱. لوس‌کردن کودک

۲. مراقبت و رسیدگی بیش‌ازحد

۳. رفتارهای استبدادگونه والدین

۴. مقایسه با دیگران

۵. ایجاد رقابت ناسالم

۶. ترتیب تولد فرزندان

راه حل والدین برای مقابله با حسادت بین کودکان

قبل از برخورد با حسادت در کودکتان، مطمئن شوید که خودتان نسبت به خواهر و برادر، دوستان، همسایگان و یا هر کس دیگری حسادت نمی کنید. اگر آن را از سیستم خود حذف نکنید، نمی توانید آن را به طور موثر در فرزندتان انجام دهید. در این بخش از توی فورت راه هایی برای کنترل حسادت در کودکان آورده شده است:

1. تبدیل کردن به احساسات مثبت:

دادن انرژی مثبت به کودک یک کانال مثبت و راهی خوب برای کمک به او برای کاهش احساسات منفی و اهداف مثبت است. به عنوان مثال، اگر فرزند شما غمگین است، زیرا دوستش نمرات خوبی گرفته، تشویق کنید و به او انگیزه دهید تا نمرات بهتری بگیرد. زمانی که کودک شما در تلاش برای تحصیل به دام می افتد، بر روی این که چگونه باید کسی را فریب دهد، تمرکز نمی کند. او تمرکزش را به سمت کج منحرف خواهد کرد.

2. از روی آثار کلاسیک بخوانید:

داستان های کلاسیک و افسانه ها بسیاری از پیام های اخلاقی را دربر دارند و حتی اگر بر روی آن ها تاکید نکنید، کودک شما از آن ها در طی مراحل حیاتی رشد خود یاد خواهد گرفت. داستان خواندن در هنگام خواب را جزو برنامه روتین روزانه کنید. با کودک خود درباره اخلاقیات و ویژگی های مفید بودن، مراقبت و داشتن نیات خوب در ذهن صحبت کنید.این کار به کودک شما کمک می کند درک کند کاری که انجام می دهد درست نیست.

3. گوش کنید:

در بیشتر موارد، رفتار حسودانه ریشه در عمقی دارد. آن ها یک مساله خاص یا نگرانی در پس چنین رفتاری دارند. با کودک خود صحبت کنید و علت حسادت او نسبت به یک فرد خاص را بدانید و سپس به او گوش دهید.

ممکن است مواردی وجود داشته باشد که کودک شما ممکن است عزت نفس و اعتماد به نفس کمتری داشته باشد.او ممکن است به اندازه کافی در مورد جنبه های مثبت خودش مطمئن نباشد، که ممکن است باعث شود که او حسادت نسبت به شخص دیگری را نشان دهد.

4. با استفاده از مثال ها توضیح دهید:

یک ترفند بزرگ دیگر برای تاکید بر اهمیت داشتن احساسات مثبت در مورد همه این است که خودتان را به عنوان مثال معرفی کنید. از دیگران به خاطر حس شوخ طبعی، رفتار خوب و یا هر کیفیت دیگری که ممکن است داشته باشند، تعریف و تمجید کنید. در مقابل فرزندتان از این تعارفات راحت باشید.

5. به کودک خود اهمیت اشتراک گذاری را آموزش دهید:

کودکان به هیچ دلیلی نسبت به بچه های دیگر کینه ای به دل ندارند. اگر اینطور است، به آنها اهمیت تقسیم و مراقبت را آموزش دهید. این به او کمک می کند تا هرگونه احساس ناامنی را برطرف کند. دیر یا زود متوجه خواهید شد که کودک شما از اشتراک گذاری و همکاری با دیگر بچه ها لذت می برد.

6. کودک خود را دوست داشته باشید:

ما نمی گوییم که شما بچه خود را دوست ندارید، اما این برای تاکید بر آن است که او به تمام عشق و محبتی که می تواند در طول این مرحله از زندگی خود به دست آورد، نیاز دارد. مهم نیست که دلیل آن چیست، هدایت والدین همراه با عشق و مراقبت می تواند همیشه چیزها را تصحیح کرده و آن ها را سریع تر کند.

7. از مقایسه اجتناب کنید:

عملکرد یک کودک را با دیگری مقایسه نکنید، چون ارزش او را کاهش می دهد. این کار می تواند گونه های طولانی پایداری را توسعه دهد. این مقایسه ها باعث می شود کودکان نتیجه بگیرند که "شما او را بیش از من دوست دارید" یا "فکر می کنید او بهتر است".

8. ایجاد یک قدرت منحصر به فرد در هر کودک:

هر بچه ای دوست دارد از والدین در مورد نقاط قوت آن ها بشنود. صحبت کردن در مورد این قدرت خاص عزت نفس او را تقویت خواهد کرد. شما باید قدرت منحصر به فرد را در هر کودک در علایق و خلق و خوی آن ها پرورش دهید.

9. تکالیف مدرسه را مقایسه نکنید:

هرگز تکالیف مدرسه، کارت های امتیاز و نمرات امتحانی را با خواهر و برادر یا دوستانش مقایسه نکنید. این کارها به کودک شما کمک نمی کنند که سخت تر کار کند. در عوض، باعث خشمشان می شود.

10. تقویت رفتار مشارکتی:

این یکی از ساده ترین روش ها برای رهایی از حسادت کودکان است. آن ها را به شکلی که از هم دیگر پشتیبانی می کنند، پیوند دهید. لحظاتی را به آن ها برای کار باهم، کمک به هم و انجام کارهای گروهی بدهید. آن ها این رفتارها را تکرار خواهند کرد، چون می دانند که شما می خواهید آن ها این طور باشند.بنابراین اگر کودکتان به نمرات خوب همکلاسی اش حسادت می کند، یا به این دلیل که برادر بزرگش فقط یک دوچرخه جدید دارد، همراه فرزندتان بنشیند و به او یادآوری کنید که وقتی به چیزی در زندگی دست می یابد و برای آن پاداشی به او داده می شود، او را به یاد آن ها می اندازد. مشارکت نزدیک شما باعث ایجاد یک تفاوت بزرگ برای او می شود.