لیل این که بچه های این دوره و زمانه چاق شده اند، کم تحرکی آن هاست؛ این موضوع را دیگر هر پدر و مادری می داند. اما نکته مهم آن است که فرزندان ما به جای ورزش و بازی کردن، وقت شان را با چه چیزی پر می کنند؟ پاسخ ساده است: تلویزیون، بازی های ویدئویی و کامپیوتر. اگر بتوانید به نوعی زمان تلویزیون دیدن را برای بچه ها محدود کنید در حقیقت چند خدمت به آن ها کرده اید؛ اول این که آن ها فرصت بازی و جنب و جوش واقعی بیشتری به دست می آورند و دوم این که کمتر مورد بمباران تبلیغات مواد غذایی بی ارزش و چاق کننده یا همان هله هوله ها قرار می گیرند.

عادت به خوردن هله هوله

عادات غذایی در سنین پائین شکل می گیرد و از همین زمان باید مواد غذایی سالم را در اختیار کودک قرار داد و به تامین مواد مغذی مورد نیاز او در وعده های اصلی و میان وعده های غذایی توجه کرد.مصرف مداوم هله هوله و تنقلاتی از قبیل چیپس و پفک قبل از غذا باعث محروم شدن کودکان از غذاهای اصلی و در نتیجه سوء تغذیه ی آنان می شود.مثلا زمانیکه به مهمانی می روید و فرزند شما،کودک میزبان را با خوراکی ها و هله هوله های ناسالم می بیند طبیعی است که دلش آن خوراکی ها را بخواهد. در این شرایط چه می کنید؟

یشگیری کنید

قبل از اینکه به دلیل هله هوله های سروشده در یک مهمانی دچار اضطراب و دلخوری شوید بهتر است اصول یک تغذیه درست را به فرزندتان آموزش دهید. هرم غذایی را روی یک کاغذ مقوایی بکشید و با جزییات به او در مورد خواص هرکدام از مواد خوراکی توضیح دهید. به او بگویید که هر وعده غذایی که وارد بدن می شود چه تاثیراتی روی سلامت و ظاهر بدنش بر جای خواهد گذاشت. با این آگاهی این انتخاب را به فرزندتان داده اید که با دانش غذای مورد علاقه خود را انتخاب کند یا نست به آن بی علاقه باشد. بعد از اینکه یک وعده غذایی را در مقابل فرزندتان قرار دادید از او بخواهید به هرم غذایی که روی مقوا کشیده اید رجوع کند و میزان اهمیت آن را برایتان توضیح دهد. با این کار فرزندتان را درگیر نوعی بازی سرگرم کننده کرده اید و هردو از آن لذت خواهید برد.

 نه به هله هوله

بدن کودکان هموراه به علت تحرک بالایی که دارند مقدار زیادی کالری از دست می دهد و به این خاطر کودکان نیازمند تامین انرژی زیادی هستند که تنها از طریق تغذیه مناسب تامین می گردد.  این انرژی می تواند با غذاهای شور و شیرین و چرب و البته ناسالم مثل انواع شکلات ها، چیپس و پفک، پاپ کرن و .. تامین شوند که برای کودک و سلامتی ایشان در آینده بسیار مضر است و از سویی هم می تواند با میوه و سبزیجات و انواع مغز تامین شود که نه تنها مضر نیست بلکه زندگی ای همراه با سلامتی و نشاط به کودکان پبشکش می کند. اما کار سختی است کودکان را وادار به خوردن میوه جات و سبزی جات و … کنیم. چرا که نه شکل و شمایل این تغذیه های سالم مورد علاقه کودکان است نه عطر و طعم آن ها. امکان ندارد یک کودک از میان پفک و یک میوه مثلا “نارگیل” مورد دوم را انتخاب کند. بنا براین خریدن چیپس میوه و میوه خشک با بسته بندی های زیبا و طعمی شبیه به هله هوله جاتی که کودکان دوست دارند، بهترین انتخاب است.

اثرات  هله هوله بر کودکان

هله هوله روی سلامتی کودکان تاثیرات بسیاری می گذارد. در اینجا بیشترین نتایج  اینکه چطور هله هوله روی کودکان اثر می گذارد و چرا باید بچه ها را از این مواد غذایی آشغال دور نگه دارید را آورده ایم:

افزایش فشار خون

سدیم موجود در نمک  ها باعث افزایش فشار خون می شود،این علت اصلی فشار خون بالاست و به نوبه ی خود باعث تضعیف سیستم گردش خون در بدن می شود.

خستگی

وقتی کودکتان هله و هوله می خورد احساس پر شدن در شکمش می کند .این غذاها کمبود کربوهیدرات و پروتئین دارند که آنها به بدن انرژی می دهد.کودک شما احساس خستگی و تخلیه شدن می کند به همین دلیل ، انجام دادن وظایف روزانه اش برایش سخت می شود

بیماری های کلیوی

افزایش فشار خون باعث مشکلات کلیوی می شود.یکی از اثرات معمول افزایش سطح سدیم این است که آب بدن را می کشد و یکی از دلایلی که کلیه خوب عمل نمی کند.

دیابت

قندی که در نوشابه ها ، نوشیدنی های گازدار دیگر وجود دارد خیلی بالاست. و نبود مواد مغذی در این هله هوله ها باعث اثرات بد این مواد قندی بر بدن کودک می شود. باعث دیابت نوع دوم در کودکی بچه ها یا در سنین بزرگسالیشان می شود.

بهره عاطفی کمتر

عدم تعادل هورمون ها در سنین ۶ تا ۱۲ سال برای همه بچه ها وجود دارد. کودکتان نوسانات اخلاقی بسیاری را تجربه می کند.یک رژیم غذایی برای اینکه سالم باشند ضروری است ، خوردن هله هوله کودکان را از تعادلات هورمونی محروم می کند.افسردگی یکی از اثرات معمول در کودکانی است که هله هوله می خورند.

چاقی

چربی ای که برای چاشنی و طعم دادن به مواد غذایی آشغال اضافه می شود در بدن تجمع می کند.سطح انرژی پایین باعث می شود که کودکان برای انجام فعالیت های فیزیکی تشویق نشوند.منجر به چاقی می شود.

برای قلب ریسک دارد

اعتماد به نفس کودک را می گیرد.

اختلال در دستگاه گوارش فیبر کمتری دارد

باعث یبوست می شود،باعث اختلال روده ، سرطان روده بزرگ در بزرگسالی میشود.

تاخیر در رشد

یک کودک در حال رشد به تمام مواد مغذی اصلی نیاز دارد تا دندان های سالم و استخوان بندی خوبی داشته باشد

افزودن وزن اضافی در ران ها و باسن منجر به شروع زودرس پوکی استخوان می شودشکر هم باعث پوسیدگی دندان می شود

ناراحتی های قلبی

یکی از اصلی ترین ترکیب های غذاهای هله هوله ، پنیر است.چربی سطح کلسترول را بالا می برد. و این در کانال های قلبی رسوب می کندو احتمال سکته قلبی در مراحل بعدی زندگی به وجود می آید.

کاهش عملکرد مغزی

مواد غذایی هله هوله باعث کاهش تمرکز و توانایی یادگیری می شود

هله هوله های سالم برای بچه ها

وقتی کودک از دوران شیرخوارگی و نوپایی به سنین خردسالی می رسد، اشتهای او به خوردن خوراکی ها و تنقلات رنگارنگ زیاد می شود.
در واقع دوست دارد که غذاها و تنقلاتی که می خورد از نظر طعم، رنگ، ظاهر و بو متنوع باشد. اینجاست که پای تنقلات صنعتی به میان می آید.
نگرانی اصلی مادران جوان هم، میل زیاد کودکان به مصرف این نوع تنقلات است. هرچند مادر بتواند در محیط خانه کودک را به خوردن تنقلات سالم تشویق کند، اما به محض ورود او به مهد یا مدرسه و با دیدن این نوع تنقلات در دست دوستان یا در بوفه مدارس اشتهای او تحریک و ترغیب به مصرف این تنقلات می شود.

تنقلات سالم کدام است؟
برگه هلو، زردآلو و قیسی یکی از خوشمزه ترین تنقلات سالم به شمار می رود. برگه ها به دلیل طعم شیرین و مزه متنوع جایگزین مناسب پاستیل، تافی و آبنبات های نرم است.

آلو؛ سرشار از ویتامین B
آلوبرقانی، آلو زرد، آلو سیاه، آلو بخارا و آلوچه جنگلی خشک شده یا تازه، جایگزین مناسب لواشک های صنعتی است.

کشمش، از بین برنده سوءهاضمه
سطح این نوع میوه خشک را می توانید با مقداری کاکائوی نرم شده پوشش دهید و آن را جایگزین انواع شکلات های اسانس دار و اسمارتیز کنید.

مویز حبه های درشت خشک شده انگور سیاه و کشمش حبه های انگور سبز است. مویز تهیه شده از انگور شاهانی و قرمز خواص بیشتری دارد و پرخاصیت ترین آن انواع پرگوشت، کم دانه یا بی دانه آن است.

کنجد و شاهدانه استخوان ها را تقویت می کند
این دانه ها جایگزین تنقلات شیرین است. آنها را خام تهیه و در منزل برشته کنید. این دانه های پرکالری نیرو را تقویت کرده، به واسطه فسفر زیاد برای آرامش اعصاب مفید و تقویت کننده حافظه است، اسیدفولیک و منیزیم بدن را تامین می کند و به سبب کلسیم فراوان باعث استحکام استخوان های در حال رشد می شود.