مشخصات رفتاری یک کودک سخت چیست؟

10 روش برای برخورد با یک بچه دشوار

معمولاً تمامی کودکان زمانی که از آنها می‌خواهیم آماده شوند، سبزیجات خود را بخورند یا زمانی که باهم بیرون می‌رویم یکجا آرام بنشیند، سروصدا راه می‌اندازند. برخی از کودکان به حرف شما گوش می‌دهند، ولی از طرفی دیگر کودکانی نیز هستند که بدقلقی می‌کنند. والدین چنین کودکانی همیشه منتظر دردسر بعدی هستند و نگران این هستند که چگونه بدون اینکه مشکلی پیش آید از کودک خود بخواهند وظایف اولیه خود را انجام دهد. در این مقاله به تمام اطلاعاتی که در مورد شناسایی و روش برخورد با کودکان سخت نیاز دارید، اشاره شده است.

کودکان سخت چه کودکانی هستند و چه عواملی باعث بروز این رفتار می‌شود؟

کودکان بدقلق کودکانی هستند که معمولاً هنگام انجام کارهای روزانه مانند لباس پوشیدن، غذا خوردن، حمام رفتن یا آماده‌شدن برای بیرون رفتن با شما می‌جنگند. این مسئله می‌تواند فراتر رفته تا جایی که والدین برای بردن فرزندان خود به مجامع عمومی نگران باشند که مشکلی پیش بیاید یا در کل، اوقات ناراحت‌کننده‌ای در برخورد با فرزندشان داشته باشند.

چطور با «بچه‌های دشوار» رفتار کنیم؟

برخی رفتارها از قبیل ضربه زدن، جیغ زدن، و حتی گاز گرفتن برای یک کودک یک تادو ساله چندان غیر طبیعی به نظر نمی رسد، اما برای کودکان بیش از دو سال این رفتارها طبیعی نیست؛ به همین دلیل برای داشتن فرزندانی سالم و رسیدن به جامعه‌ای آرام نیاز است رفتارهای پرخاشگرانه کودکان از سنین کودکی مورد توجه والدین قرار گیرد.

ویژگی کودکان دشوار

کودکان دشوار ویژگی های خاص خود را دارند. نظام خانواده به گونه ای است که باید بسیار در تکمیل و پیدایش و تثبیت ویژگی های رفتاری و شخصیتی کودکان تاثیر مطلوب داشته باشند. کودکان سخت اما به این توجه و مراقبت به میزان دو چندان نیاز دارند. کودکان سخت در واقع یک سیستم عصبی رشد نایافته دارند اما می توان با راهبردهای درست این ناسازگاری و دشواری را به میزان کمتری رساند و آن را برطرف کرد. سیستم عصبی این کودکان سبب می شود که نسبت به بسیاری از انتظارات و گفته های معلم ها و والدین خود واکنش شدیدتری را نشان دهند. کودکان سخت مدام در حال خودگردانی هستند تا جلب توجه کنند. البته که با این کودکان می توان روش ها و فنون خاصی را به کار برد.

صفات رفتاری کودک دشوار

  1. اعتراض و مقاومت : کودکان بدقلق دائماً با شما مقابله می‌کنند و در برابر هرآنچه از آنها درخواست کنید (برای مثال از آنها بخواهید تا صبر کنند پس از اتمام خرید شما برایشان بستنی بخرید،  به مدرسه بروند و یا هر درخواست ساده دیگر،) با شما مخالفت کرده و تمایلی به اطاعت کردن ندارند.
  2. سروصدا : یک کودک نوپای به شدت بدقلق با سروصدا غذا می‌خورد، غذای خود را به اطراف پرتاب کرده یا فقط یک نوع غذای خاص طلب کند؛ حتی اگر به مدت طولانی گرسنه بماند. این کودکان حتی زمان لباس پوشیدن یا حمام کردن نیز سروصدا می‌کنند.
  3. صدمه زدن به دیگران: این مورد یکی از صفات رفتاری پسران بدقلق است که غالباً رفتارهای بی‌ادبانه‌ای دارند و با کودکان دیگر و بزرگسالان، به‌خوبی بازی نمی‌کنند. آنها معمولاً اگر آزرده‌ خاطر شوند یا به آنچه می‌خواهند دست پیدا نکنند، شروع به گاز گرفتن، لگد زدن یا نیشگون گرفتن می‌کنند.
  4. خشم بیش از اندازه: بروز این رفتار زمانی که به آنچه می‌خواهند نمی‌رسند، در آنها بسیار معمول است. خشم کودک باعث می‌شود آنها بیشتر با شما مقابله کرده، اجسام را به اطراف پرتاب کرده و یا به دیگران آسیب برسانند.
  5. هیجانات: یکی از صفات رفتاری معمول در کودکان دشوار، هیجانات مکرر است. کودک معترضی که در یک مهمانی آرام نمی‌نشیند، می‌تواند تبدیل به یک معضلی شود که تمام توجه اطرافیان را به‌سوی خود جلب کند. آنها از این شیوه برای دستیابی به خواسته‌های خود استفاده می‌کنند، حتی اگر ضرورتی برای داشتن آن نداشته باشند.

چرا کودکان سخت هستند؟

اینکه چرا کودکان رفتارهای بالا را از خود نشان می دهند دلایل مختلفی دارد. از جمله دلایل فردی، محیطی و خانوادگی.

عوامل ژنتیکی و هر عاملی باعث صدمه زدن خفیف به مغز کودک می شود در زیر آمده است:

  • وزن کم در بدو تولد و صدمات مغزی
  • داشتن والدین بدون صبر، دمدمی مزاج و عصبی
  • درگیری های عاطفی والدین با هم
  • منش و خصوصیات والدین
  • نوع محیطی که کودکان در آن بزرگ می شوند.