موزیک دارای مزایای بسیاری برای رشد جسمی و ذهنی کودکان و خردسال ها است. وجود همین فواید بیشمار موزیک است که تولید کنندگان را به ساخت اسباب بازی های موزیکال ترغیب کرد.

موسیقی یک زبان جهانی و جزئی جدایی ناپذیر از جامعه و فرهنگ بشری است. موسیقی از طریق رادیو، تلویزیون و تئاتر به زندگی ما نفوذ می کند و با ما ارتباط برقرار می کند.

همچنین موزیک بخشی از جشن های ما را تشکیل می دهد و برای بسیاری از ما یک روش غریزی برای بیان احساسات است. علاوه بر این، موزیک دارای مزایای بسیاری برای رشد جسمی و ذهنی کودکان و خردسال ها است. وجود همین فواید بیشمار موزیک است که تولید کنندگان را به ساخت اسباب بازی های موزیکال ترغیب کرد و خرید اسباب بازی موزیکال را انتخاب درستی برای تاثیرگذاری مثبت بر روی زندگی کودکان قرار داد. اما این اسباب بازی ها چه فوایدی دارند؟ این فواید چگونه بر رشد کودکان ما تاثیر می گذارند؟

چنانچه شما هم مشتاق یافتن این چرایی ها هستید، از شما دعوت می کنم این محتوا از مجموعه ی «توی فورت » را مطالعه بفرمایید.

۱۳ فایده بی نظیر اسباب‌بازی های موزیکال برای کودکان

۱. تقویت مهارت تمرکز کودکان با اسباب بازی های موزیکال

کودکان به طور طبیعی کنجکاو هستند و از کاوش صداهای مختلف که از اسباب بازی های موزیکال پخش می شوند لذت می برند. اغلب این موزیک ها به گونه ای ساخته شده اند که برای کودکان جذاب و شنیدنی است به گونه ای که توجه کودکان را به خود جلب می کنند. آنها دقایقی طولانی با چشمان خود به دنبال اسباب بازیی که حاوی صدای جذاب است کاوش می کنند و پس از یافتن آن دقایقی به صورت مستقیم به آن خیره می شوند، با دقت حرکات اسباب بازی را زیر نظر دارند و سرگرم می شوند. به همین جهت قدرت تمرکز کودک نوپا با کمک این اسباب بازی ها تقویت شده و آنها به صورت ناخودآگاه یاد خواهند گرفت که چگونه از مهارت تمرکز خود استفاده کنند.

۲.تقویت مهارت چشمی آنها با انواع موزیکال اسباب بازی

داشتن مهارت چشمی یکی از ارکان ضروری است که کودکان باید آن را در سنین پایین یاد بگیرند. برخی از کودکان نمی توانند به طور معمول حتی برای چند ثانیه به چهره ی شخصی و یا یک شی نگاه کنند. این امر باعث می شود که آنها یادگیری مناسب، توانایی تمرکز و دقت عمل نداشته باشند. همچنین پژوهش ها نشان داده است که مجبور کردن کودکان به برقراری ارتباط چشمی و یا کسب مهارت های چشمی نتیجه ی معکوس دارد. به این معنی که نه تنها کودک این توانایی را کسب نمی کند بلکه دچار اضطراب و پریشانی می شود. تنها راه حل ممکن برای حل این معضل استفاده از بازی ها و اسباب بازی های جذاب موزیکال است. استفاده از این اسباب بازی را می توانید به هنگام نوزادی کودکان آغاز کنید.

اسباب بازی هایی همچون آویز موزیکال از برند وین فان گزینه مناسبی برای این امر است. می توانید این اسباب بازی را در بالای تخت کودک آویزان کنید. این امر نه تنها موجب سرگرمی کودک و لذت بردن او می شود بلکه مهارت چشمی او را تقویت می کند.

۳.تقویت مهارت شنیداری کودکان با صدای موزیک اسباب بازی

مهارت شنیداری از جمله مواردی است که کودکان آن را در سنین پایین کسب می کنند و سپس با گذشت زمان به تقویت آن می پردازند. اسباب بازی ها با تولید موزیک نقش به سزایی در تقویت مهارت کودکان دارد. شما می توانید با قرار دادن انواع این اسباب بازی در فواصل مختلف از کودکتان و همچنین تغییر جهات مداوم آن شرایط تقویت مهارت شنیداری آنها را فراهم کنید. برای انجام این مهم تنها کافی است اسباب بازی هایی انتخاب کنید که موزیک تولید شده توسط آن مورد پسند کودک شما باشد. اینگونه به اندازه ی کافی توجه آنها جلب خواهد شد. برای این هدف می توانید علاوه بر اسباب بازی های موزیکال از ابزارهایی همچون چراغ خواب های که موسیقی تولید می کنند استفاده کنید. برند اسباب بازی وین فان مدل های متنوع این چراغ خواب ها را داراست.

۴.تقویت هوش موسیقی با اسباب بازی موزیکال

کودکان هنگامی که از سنین پایین بازی با اسباب بازی های موزیکال را آغاز می کنند به صورت ناخودآگاه مغز آنها مهارت کافی برای تفکیک نت ها و سازهای مختلف را کسب می کند. به همین جهت با استفاده از این اسباب بازی ها در طولانی مدت هوش موسیقی کودکان تقویت می شود. به گونه ای که انواع صداهای زیر، بم، آهسته و یا بلند را به خوبی درک می کنند. همچنین علایق و استعداد آنها به انواع موزیک افزایش می یابد.

۵.تقویت حافظه ی کودکان با موسیقی اسباب بازی ها

شاید شنیدن این موضوع برای شما مقداری تعجب آور باشد که استفاده از انواع اسباب بازی های موزیکال موجب تقویت حافظه ی کودکان می شود! اما این امر یک واقعیت غیر قابل انکار است. هنگامی که کودکان به کمک برخی از اسباب بازی ها همچون شروع به ضربه زدن و تولید موسیقی می کنند حافظه ی خود را درگیر ثبت و ضبط صداهای تولید شده می کنند. آنها صداهای تولید شده و نحوه ی تولید آن را به ذهن خود می سپارند تا در صورت نیاز دوباره آن را تولید کنند. همین امر موجب می شود تا کودکان از حافظه ی خود بسیار استفاده کنند و استفاده مداوم از حافظه شرایط تقویت آن را فراهم می کند. اسباب بازی جای گذاری حیوانات موزیکال وین فان بهترین گزینه برای تقویت حافظه ی کودکان است.

۶.اسباب بازی ها با تولید موسقی خلاقیت کودکان را ارتقا می بخشند

کودکان با کمک این اسباب بازی ها صداهای مختلف تولید می کنند. آنها گاهی به صورت مرتب و شنیدنی و گاهی ناموزون و بدون ترتیب قطعه های موزیک تولید می کنند. با این وجود استفاده ی متوالی از این اسباب بازی ها موجب تحریک قوه ی خلاقیت کودکان می شود.

بهترین گزینه برای این هدف اسباب بازی بلز است. کودکان به هنگام استفاده ی مداوم از این وسیله موفق به خلق موزیک های هر چند ابتدایی و ساده می شوند. آنها یاد خواهند گرفت به هنگام ضربه زدن به قسمت های مختلف آن که هر کدام رنگ مخصوص به خود را دارند. صداهایی منحصر به فرد تولید کنند، سپس این صداها را با یکدیگر ترکیب می کنند و خلاقیت خود را گسترش می دهند.

۷.افزایش اعتماد به نفس کودکان

هنگامی که کودک به کمک این اسباب بازی ها قطعه ای موزیک ایجاد می کند و توسط دیگران مورد تشویق قرار می گیرد، نسبت به خود احساس رضایتمندی می کند. همچنین به مرور زمان اعتماد به نفس او گسترش می یابد. به عنوان نمونه هنگامی که کودک به وسیله ارگ الکترونیک یا دیگر ابزارهای موسیقی یاد می گیرد قطعه ای کوتاه موزیک ایجاد کند یا موزیک های تولید شده توسط هر کدام از دکمه ها را به خاطر می سپارد احساس توانایی می کند. همین امر بر تقویت اعتماد به نفس او تاثیر مستقیم دارد حتی اگر توسط اشخاص دیگر هم تشویق نشوند.

۸.تاثیر موسیقی اسباب بازی ها در یادگیری کودکان

بسیاری از آموزش ها هستند که توسط اسباب بازی های موزیکال بهتر و راحت تر انجام می گیرد. به همین جهت است که اغلب معلمان ابتدایی و مربیان پیش دبستانی حتما استفاده از این اسباب بازی ها را در پروسه ی آموزش خود قرار می دهند. به عنوان نمونه از کتاب داستان های موزیکال مثل کتاب موزیکال شیر وین فان استفاده می کنند و به کمک آن انواع اشکال هندسی و یا رنگ ها را به کودکان آموزش می دهند. یا به کمک اسباب بازی های موزیکال به کودکان حروف الفبای فارسی و یا انگلیسی را آموزش می دهند.

همچنین والدین می توانند با کمک اسباب بازی هایی همچون پازل موزیکال آموزشی حیوانات سری بی بی وی تک به خردسالان اسامی انواع حیوانات و صداهای تولید شده توسط آنها را آموزش دهند.

۹.تقویت مهارت های شناختی و رشد حسی کودکان

تحقیقات زیادی در مورد مزایای موسیقی برای مغز کودکان و اسباب بازی های موزیکال برای رشد ذهنی آنها انجام شده است. طی تحقیقات به عمل آمده ثابت شده است که این اسباب بازی ها موجب تقویت مغز و تحریک مسیرهای عصبی آن می شود. این بدان معنا است که به هنگام استفاده از آنها تفکر انتقادی و توانایی مهارت های حل مسئله کودکان ارتقا می یابد. به عقیده ی محققین الگوها و ریتم های موسیقی به مغز کمک می کند تا در انتقال اطلاعات سریعتر و کارآمدتر عمل کنند. نوزادان و کودکان نوپایی که در معرض موسیقی هستند و از اسباب بازی موزیکال استفاده می کنند در زمینه هایی مانند رشد زبان، گفتار، مهارت گوش دادن و خواندن عملکرد بهتری دارند.  به همین دلیل خرید اسباب بازی نوزاد بسیار انتخاب مهمی است

۱۰.تقویت مهارت های حرکتی  با مدل های موزیکال اسباب بازی

برخی از اسباب بازی ها کودکان را تشویق می کند تا از ماهیچه های بزرگ و کوچک خود استفاده کنند. به همین جهت مهارت های حرکتی  و ظریف آنها توسعه می یابد. کودکان برای به صدا در آورن اسباب بازی خود مجبور به استفاده از انگشتان خود و هماهنگ کردن آنها هستند. این امر علاوه بر ارتقای مهارت های حرکتی، موجب تقویت مچ دست آنها می شود. به همین جهت آنها در مدرسه هنگام نوشتن تکالیف و یا هنگام نگه داشتن مداد در دستان خود دچار مشکل نمی شوند و دیرتر خسته می شوند. پیانو سوپر استار همراه با صندلی آلات موسیقی وین فان میتواند یکی از اسباب بازی های مفید برای این منظور باشد.

۱۱.هماهنگی گوش، چشم و دست با وسایل موزیکال

کودکان به هنگام استفاده از برخی اسباب بازی ها این توانایی را خواهند یافت که هماهنگی لازم میان دست، چشم و گوش خود داشته باشند. آنها با انجام بازی مداوم و تکرار و تمرین کاملا در این امر ماهر می شوند و روز به روز بر توانایی خود می افزایند و رشد مغزی خود را افزایش می دهند. جالب است بدانید کودکان هنگامی که از دو دست خود استفاده می کنند از هر دو نیمکره ی مغز استفاده می کنند و شرایط تقویت آن را فراهم می کنند. اسباب بازی هایی همچون پلی ست درام همراه با میکروفون بادی فان بهترین نمونه برای این هدف هستند.

۱۲.اسباب بازی موزیکال کاهش استرس و اضطراب کودکان

نوزادان و کودکان نوپا همیشه واژگان لازم برای بیان احساسات خود را ندارند. به همین جهت این امکان وجود دارد که سرخورده شوند و یا استراس و اضطراب زیادی را تحمل کنند. این امر در حالی رخ می دهد که استفاده از اسباب بازی های موزیک داری که موسیقی های باب میل کودکان دارد تا حد زیادی مانع بروز این موارد می شود. آنها می توانند به کودکان کمک کنند تا انرژی فرو خورده ی خود را آزاد کنند. یا با درگیر کردن مغز آنها شرایط سرگرم کردن آنها را فراهم کند.

۱۳.آموختن تلاش به کودکان با انواع موزیکال اسباب بازی

نواختن موسیقی توسط اسباب بازی موزیکال و تسلط بر آن، مانند هر مهارتی زمانبر و نیازمند تلاش است. کودکان از اینکه به تدریج می توانند آهنگ ها یا الگوهای آشنا را تکرار و یا یک ریتم ثابت را اجرا کنند. علاوه بر احساس موفقیت به این نتیجه می رسند که با تلاش به خواسته های خود خواهند رسید. بازی با اسباب بازی های این چنینی یک روش عالی برای معرفی مفهوم انتظار و تلاش به کودکان است. همچنین بر ارتقا تعاملات اجتماعی آنها موثر است.

نکات کلیدی درباره فواید اسباب بازی های موزیکال

  • تمرکز کودک نوپا با کمک اسباب بازی های موزیکال تقویت شده و آنها به صورت ناخودآگاه یاد خواهند گرفت که چگونه از مهارت تمرکز خود استفاده کنند.
  • این اسباب بازی ها موجب افزایش مهارت های چشمی کودکان و خردسالان می شوند چرا که بیش از حد جذاب و سرگرم کننده است.
  • این اسباب بازی ها موجب افزایش اعتماد به نفس و تقویت قوه ی تخیل کودکان می شود.
  • اسباب بازی های موزیکال مهارت های شناختی و رشد حسی کودکان را تقویت می کند
  • این اسباب بازی ها موجب کاهش استرس و اضطراب کودکان، هماهنگی گوش، چشم و دست در کودکان می شود.