در زمان‌های گذشته تنها اسباب بازی بچه‌ها، عروسک‌های دست سازی بود که مادرها یا مادر بزرگ‌ها برای دختر بچه‌ها درست می‌کردند و یا برای پسر بچه‌ها چندین ماشین پلاستیکی رنگارنگ، می‌خریدند که در میان همان چند عروسک و ماشین‌های پلاستیکی، انواع تیله و کارت‌های فوتبالی بازی و توپ و لوازم پلاستیکی آشپزخانه هم پیدا می‌شد که حسابی بچه‌ها را سرگرم می‌کرد. اما کم کم کودکی بچه‌ها رنگ دیگری به خود گرفت تا جایی که خانواده‌ها قبل از به دنیا آمدن فرزندشان، اتاقی پر از انواع عروسک‌های کوچک و بزرگ، ماشین اسباب بازی‌های کنترلی و شارژی که حتی کودکان می‌توانند در آن بنشینند و حرکت کنند، لگوهای رنگارنگ و خیلی چیزهای دیگر برای او فراهم می‌کنند، اما هرچه تکنولوژی گسترده‌تر می‌شود دوره این اسباب بازی‌ها نیز در حال گذشتن است چرا که با وجود گوشی موبایل و تبلت مخصوص کودکان و کامپیوتر و لپ تاپ، بچه‌ها تمایل زیادی به وقت گذرانی با اسباب بازی ندارند.

اسباب بازی هوشمند چیست؟

بهتر است اکنون که بچه‌ها به تکنولوژی علاقمندند، از وسایل و لوازمی استفاده کنند که مناسب سنشان بوده و همچنین برایشان مفید باشد. در این مقاله به معرفی تعدادی از انواع اسباب بازی هوشمند پرداخته‌ایم که برای سفارش هر یک از آنها از سایت‌های خارجی معتبر، می‌توانید از سایت چارسوق کمک بگیرید و لینک کالا را در چارسوق قرار دهید تا خرید شما انجام شود و محصول به دستتان برسد.

1. پروژکتور اسکچر هوشمند

با این اسباب بازی هوشمند علاوه بر اینکه بچه‌ها حسابی سرگرم خواهند شد، می‌توانند به یادگیری هم بپردازند. این دستگاه شامل 50 کارت طراحی و نقاشی، 4 مداد رنگی و 20 برگ کاغذ است که با روشن کردن وسیله و قرار دادن کاغذ در زیر نور آن، طرح روی کارت بر روی کاغذ افتاده و کودک به راحتی می‌تواند با ردیابی خطوط، یک نقاشی زیبا را ترسیم و رنگ آمیزی نماید. اما نکته مثبت این اسباب بازی هوشمند که برای هر سنی مناسب می‌باشد این است که شما هر عکسی را که بخواهید می‌توانید از طریق تلفن همراهتان به این وسیله داده و مانند یک طراح حرفه‌ای آن را نقاشی کنید.

2. تابلوی دست نویس دیجیتال

حتما همه شما بارها تخته وایت برد با سایزهای مختلف را دیده‌اید و با ماژیک‌های رنگی روی آن نوشته‌اید، اما اکنون تخته دیجیتالی پا به میدان گذاشته که یک صفحه با یک قلم دیجیتال را در اختیار فرزندتان قرار داده و به راحتی بر روی آن می‌نویسد یا نقاشی می کند و به راحتی هم پاک می کند.

3. پروژکتور هنری کودکان
یکی دیگر از اسباب بازی‌های هوشمند کودکان که سرگرم کننده و جذاب است، پروژکتور هنری است که دارای 6 نشانگر یا قلم رنگی و 10 دیسک برای ترسیم نقاشی‌های متفاوت است که کودک شما می‌تواند در ابتدا طرح دلخواه خود را بکشد و رنگ‌آمیزی کند سپس طرح را بر روی لامپ پروژکتور قرار دهد تا دستگاه با بزرگنمایی تصویر، آن را بر روی سقف یا دیوار به نمایش بگذارد.

4. دوربین عکاسی و فیلمبرداری

اما اسباب بازی هوشمند دیگری که تنها یک اسباب بازی نیست و علاوه بر ثبت خاطرات جذاب بچه‌ها، آنها را با دنیای عکاسی و فیلمبرداری نیز آشنا می‌سازد دوربین رنگی 8 مگاپیکسلی با صفحه نمایش 2.2 اینچی، 12 جلوه عکاسی و 7 فیلتر فیلمبرداری است که می‌تواند یک وسیله سرگرمی و یا یک هدیه جذاب برای بچه‌ها باشد. همچنین لنز این مدل از دوربین کودکان، قابلیت زوم شدن و چرخش نیز دارد. براکت 3 پایه ای این دوربین و تایمر آن می‌تواند آن را برای عکاسی حرفه‌ای تر آماده کند

اسباب بازی های هوشمند چه مزایایی دارند؟

بسیاری از اقتصاددانان معتقدند که افزایش دسترسی به آموزش، یکی از بهترین راه ها برای پر کردن شکاف بین کشورهای توسعه یافته و درحال توسعه محسوب می شود. این اسباب بازی های هوش مصنوعی می توانند به عنوان یک معلم ایفای نقش کرده و در مسیر توسعه آموزشی، به کودکان کشورهای درحال توسعه کمک کنند.

برخی تولیدکنندگان اسباب بازی معتقدند که بازی های آموزشی و پرورشی، مهارت های اجتماعی کودکان را افزایش می دهند؛ اما کارشناسان هشدار می دهند که اسباب بازی های هوشمند مانند سایر دستگاه هایی که به اینترنت متصل می شوند، به دلیل دسترسی به داده های شخصی - در این مورد داده های صوتی - با نقض حریم خصوصی، خطراتی را برای کودکان ایجاد می کنند.

برای حفاظت از کودکان چه کنیم؟

نقش پررنگ اسباب بازی های هوشمند در زندگی کودکان امروزی انکار ناپذیر است و این حس تعامل  میان کودک – اسباب بازی، باعث وابستگی شدید کودکان می شود.

امکان دارد که کودک حتی ارزشمندترین رازهای خود را با اسباب بازی هوشمند در میان بگذارد. والدین باید دقت کنند که این اسباب بازی های هوشمند تعاملی، در زمان گفتگو کودک چه مطالبی را بیان می کنند؟ این مکالمه ها براساس چه الگوریتمی طراحی می شوند؟

اسباب بازی های هوشمند الزاما بد نیستند و حتی می توان در آینده از آنها برای دستیابی به اهداف آموزشی نیز استفاده کرد؛ همچنین می توان کودکان را از طریق این اسباب بازی ها، برای کار در کنار ربات های خودمختار آینده آماده کرد.

اما باید بپذیریم که کودکان آسیب پذیر هستند و والدین باید شناخت درستی از این اسباب بازی های پیدا کرده و فرزندان خود را از خطرات احتمالی (از جمله سوء استفاده هکرها) آگاه کنند.