برای گرفتن نوزاد از پوشک نگرانی‌های زیادی گریبان مادران خواهد شد، با این حال مادران با استرس‌های زیادی این کار را شروع خواهند کرد.
برای این که این کار را شروع کنید باید آمادگی لازم را برای این کار داشته باشید با این حال باید صبر را نیز سرلوحه کار خود قرار دهید.
برای این که اقدام به گرفتن پوشک نوزاد خود کنید ابتدا باید وسایل مورد نیاز را تهیه کنید بعد از این که وسایل مورد نیاز را برای این کار تهیه کردید باید روش کار را بدانید استفاده از روش کار یکی از مهم‌ترین کارهایی است که باید بدانید.

برنامه ریزی کنید

باید این کار را یک ماه قبل شروع کنید باید ببینید کودک‌تان برای این کار آمادگی‌های لازم را دارد یا خیر یعنی این که هنگامی‌ که کودک را به داخل دستشویی می‌برید این احتمال وجود داشته باشد که کودک بتواند خود را به مدت دو ساعت تمیز نگه دارد.
این که خود کودک نیز تمایل داشته باشد به دستشویی برود و دیگر دوست نداشته باشد که پوشک شود و روز‌هایی را که عمل مدفوع را انجام می‌دهد مشخص باشد.
اگر سن کودک نزدیک به سه سال برسد این کار به راحتی انجام خواهد پذیرفت اما اگر بتوانید کودک خود را زود‌تر از این سن از پوشک بگیرید کار خود را آسان‌تر می‌کنید و هم این که از هزینه‌های خود برای خرید پوشک را کم می‌کنید. برنامه‌هایی را که در هفته دارید را کنار بگذارید و تمام دقت خود را برای این کار در نظر بگیرید و ابتدا به کودک خود طریقه درست رفتن به دستشویی را آموزش دهید تا کودک با این کار آشنایی پیدا کند.

ترفند‌های لازم برای تشویق کودک

  • ایجاد انگیزه
  • رقص و پایکوبی
  • خواندن شعر و سرود
  • به کار بردن عروسک‌های دلخواه کودک

کودک را برای هر بار رفتن به توالت تشویق کنید سعی کنید انگیزه و اشتیاق کودک را برای رفتن به توالت در وجود کودک به وجود بیاورید.
تا کودک با انگیزه‌ای که به دست می‌آورد در دفعات بعدی خودش برای رفتن به دستشویی پیش قدم خواهد شد.
تا این که بخواهد به اصرار والدین این کار را انجام دهد می‌توانید از کار‌های انگیزشی مانند رقص برای کودک خود همراه با آواز استفاده کنید باید بدانید که کودک شما به کدام یک از این کار‌ها علاقه مند خواهد بود.
در زمانی که می‌خواهید پوشک را از کودک بگیرید او را با لگن خود آشنا کنید یعنی به کودک بفهمانید که لگن کودک در کجا قرار دارد.
البته این کار را بهتر است در مدت ۲ تا ۵ هفته قبل از شروع اجرا کنید مراحلی را که در داخل توالت باید انجام دهد را برای کودک یکی یکی شرح دهید تا کودک با این محیط آشنایی پیدا کند. می‌توانید از سرود‌هایی که برای این کار در نظر گرفته‌اید با عروسک‌های کودک‌تان هم آوا شوید و آن را اجرا کنید.
سعی کنید یکی از بسته‌های پوشک را به کودک نشان دهید و به کودک بگویید که می‌خواهید پوشک را از کودک بگیرید و دیگر از این زمان به بعد بدون پوشک باید بگردد.
این موضوع را برای کودک خود روشن و واضح کنید یا این که می‌توانید این کار را برای کودک مفرح جلوه بدهید تا بتواند به خوبی از پس کار خود بر بیاید.
یا این که احساس نکند کار سختی را در پیش دارد و یا این که باید یک کار دشوار را انجام دهد و برای این کار بهانه بیاورد.
کودک با والدین همکاری لازم را در این زمینه نداشته باشد پس باید این کار را با یک حالت شاد و با بازی برای کودک انجام دهید تا کودک احساس خوبی برای انجام این کار را داشته باشد

البته کودک‌ها دوست دارند که بدون لباس بگردند این یک خاصیتی است که در کودکان در سنین کودکی وجود دارد به همین خاطر است که کودکان برای انجام این کار احساس خوبی را تجربه خواهند کرد. البته مادران باید مراقب باشند تا استرس‌های خود را برای این کار به کودک خود منتقل نکنند و در کمال آرامش بتوانند کار‌های خود را انجام دهند.

عملیات گرفتن پوشک از کودک به زمانبندی نیاز دارد

در اولین روزی که می‌خواهید این کار را انجام بدهید ابتدا همراه با نوزاد خود از خواب بیدار شوید بعد از آن پوشک کودک خود را باز کنید و او را‌ ترغیب کنید تا بر روی لگن بنشیند بهتر است از یک شورت برای این کار استفاده کنید تا به راحتی بتواند آن را پایین بکشد.
از این لحظه به بعد باید دقت‌تان بر روی نوزاد‌تان بیشتر شود و تا هنگامی‌ که دیدید نیاز به دستشویی دارد کودک را به دستشویی ببرید یا او را سریعا به سمت نزدیک‌ترین لگن برسانید.
از مایعات در این زمان بیشتر برای کودک استفاده کنید و عملیاتی را که برای دستشویی رفتن باید برای‌شان اجرا کرد را برای کودک شرح دهید تا این مراحل را در ذهن خود بگنجاند و آن را ملکه ذهن خود کند و از یاد نبرد که البته با تکرار تمرین می‌تواند این کار را به راحتی انجام دهد.
اگر کودک موفق به انجام این کار شد به کودک خود تبریک بگویید و چنان نشان دهید که کودک کار بزرگی را انجام داده است و او را تشویق کنید حتی اگر کمی‌ هم خرابکاری کرده بود باز هم او را تشویق کنید بعد از ده الی دوازده بار تمرین کودک یاد خواهد گرفت که بتواند به شکل مستقل از لگن استفاده کند.
اگر در این زمان کودک خراب کاری کرد یا فرش یا مبلی را کثیف کرد اصلا بر سر کودک داد نزنید و او را برای کاری که کرده سرزنش نکنید زیرا کودک از این کار بیزار خواهد شد و دیگر با شما همکاری نخواهد کرد و انگیزه خود را از دست خواهد داد.
همیشه برای خواب‌های شبانه و بعد از ظهر حتما به کودک بگویید که باید به دستشویی برود و او را برای انجام این کار عادت دهید.
با این حال هرگز از کودک این سوال را نپرسید که آیا می‌خواهد به دستشویی برود یا خیر در این حالت جواب کودک مشخص خواهد بود که چه جوابی را خواهد داد مسلما جواب کودک نه خواهد بود.
بعد از تمام شدن دوره آموزشی سعی کنید با کودک یک یا دو بار به بیرون بروید و از کودک بخواهید قبل از این که به بیرون بروید حتما به دستشویی برود.
این کار باعث خواهد شد تا عادت‌هایی را که باید به مرور زمان یاد بگیرد را انجام دهد و همیشه برای این که بخواهید به بیرون از منزل بروید حتما کودک به دستشویی خواهد رفت