انتخاب اسباب بازی خوب و مناسب برای کودکان در سنین مختلف زندگی همواره یکی از چالش‌های والدین بوده است.این اسباب ‌بازی ‌های سرگرم‌ کننده می‌توانند به کودک کمک کنند تا مهارت‌های خود را به سرعت کشف کند:

کتاب ها:

در این سن کتاب خواندن برای هر دوی شما سرگرم کننده تر می شود. با هم مطالعه کردن برای مهارت‌های زبانی  کودک که در حال شروع هستند، بسیار مهم است. (در مورد کتاب خواندن با فرزند خود اطلاعات بیشتری کسب کنید.)

کتاب‌های پارچه ای یا تخته ای گزینه های مناسبی هستند. بعد از خواندن برایش ، کتاب را به او بدهید تا او نیز آن را ورق بزند و برای شما بخواند.

اسباب بازی های مهارتی: ( اسباب بازی هایی که برای تقویت مهارت های حرکتی به ویژه دست هستند).

کودک شما کم کم به این فکر می‌کند که می‌تواند باعث شود بعضی چیزها اتفاق بیافتند. از این‌رو لمس کردن، دست زدن، چرخاندن، فشردن، تکان دادن، انداختن و باز کردن اجسام او را مجذوب خود خواهد کرد. سطل های تو در تو ( به ترتیب ابعاد) ، بلوک ها و حلقه های چیدنی، اسباب بازی هایی با اهرم و اسباب بازی هایی که به او اجازه می دهند تا یک شیء را داخل دیگری قرار دهد، گزینه خوبی خواهند بود.

عروسک های نرم:

کودکان در این سن اغلب به یک عروسک یا پتو مورد علاقه، وابستگی پیدا می‌کنند. متخصصان کودک این ارتباط را تشویق می کنند و می‌گویند یک شیء آشنا می تواند بعداً جدا شدن آن ها را (مثل جدا شدن از تخت یا اتاق والدین) آسان کند. با این حال، بعضی از عروسک‌ها از بعضی دیگر مناسب ‌تر هستند.

از عروسک‌هایی که دارای روبان، چشم پلاستیکی ، نخ یا هرچیزی که ممکن است جدا شود و در دهان کودک برود، دوری کنید یا عروسک های خیلی بزرگ که برداشتن آن ها برای کودک سخت باشد را، انتخاب نکنید. به دنبال اسباب ‌بازی‌های قابل شستشو با برچسب “مقاوم در برابر آتش” بگردید.

توپ ها:

توپ ها برای هر سنی سرگرم ‌کننده هستند، فقط مطمئن شوید که توپ به اندازه کافی بزرگ باشد (حداقل به قطر 5 سانتی‌متر) تا خدای نکرده از خفگی کودک جلوگیری شود. توپ های پارچه ای سبک وزن مناسب این رنج سنی هستند. همچنین توپ هایی که بافت جالبی دارند و یا سر و صدایی ایجاد می‌کنند، حتما لذت بخش خواهند بود.

یک توپ را روی زمین بین دو نفرتان به عقب و جلو هل دهید. وقتی کودک شما شروع  به چهار دست و پا راه رفتن کرد، می ‌توانید توپ را روی زمین پرتاب کنید تا او به دنبال آن برود.

وسایل خانه:

در کابینت آشپزخانه به دنبال برخی از وسایل مورد علاقه کودک خود  باشید. یک کاسه پلاستیکی، چند فنجان و قاشق‌ های چوبی برای مدتی طولانی کودک شما را سرگرم خواهند کرد. این وسایل و دیگر وسایل امن کودک را در کابینت پایین نگه دارید و هنگامی که در آشپزخانه هستید، آن کابینت را برای او باز کنید. تماشا کنید که کودک شما از برداشتن وسایل و انجام کار های خیالی خود چطور لذت خواهد برد.

نکته: اگر در حال آشپزی هستید، به جای آن که کودک را نزدیک خود روی زمین بنشانید، او را با وسایل آشپزخانه در مکان بازی خود بگذارید. کودکان می توانند به راحتی با پاشیدن یا ریختن مایعات گرم از اجاق گاز یا ایستادن کنار فر داغ، آسیب ببینند.

اسباب بازی های صدادار:

چند بلوک را بچینید و سپس بگذارید کودک شما آن‌ها را بهم بریزد. اسباب بازی های صدادار، آلات موسیقی ساده‌ای که وقتی کودک شما روی آنها می زند  سروصدا ایجاد می کند، تلفن های اسباب بازی و مکعب های بازی که وقتی کودک به آن ها دست می زند یا آن ها را تکان می‌دهد تولید صدا ‌کنند و…، این ها همه برای کودک شما سرگرم کننده هستند. سر و صداها نباید خیلی زیاد باشد، صدای برخی اسباب ‌بازی‌ ها ممکن است به قدری بلند باشند که به شنوایی کودک آسیب برسانند، به خصوص به این دلیل که کودکان معمولا اسباب ‌بازی ‌ها را نزدیک صورت خود تکان می‌‌دهند.

اسباب بازی های فشاری:

زمانی که کودک شما شروع به حرکت می‌کند، به اسباب‌ بازی ‌هایی که حرکت می‌کنند نیز بیشتر علاقه‌مند می‌شود. پس میتوانید برای او عروسک و یا ماشین‌ محکم چرخ داری پیدا کنید که بتواند آن را روی فرش حرکت دهد.