کودکان همان طور که برای رشد جسمی‌ خود به مواد مغذی احتیاج دارند تا بدن آن‌ها رشد کند برای پیشرفت در توانایی‌های خود نیز نیاز به وسایلی دارد تا بتواند به کمک این وسایل توانایی‌های خود را به خوبی تقویت کند و آن‌ها را برای آینده خود قوی و محکم کند.
بیشتر مادران برای خرید اسباب بازی‌های متناسب با کودک خود هنگام تهیه
سیسمونی کودک وسواس زیادی به خرج نمی‌دهند و همه نوع از اسباب بازی‌ها را خواهند خرید. ما در این مقاله به والدین خواهیم گفت که همه نوع اسباب بازی را نخرید.
باید با توجه به میزان توانمندی و همین طور میزان توانایی‌های ذهنی و فیزیکی اقدام به خرید اسباب بازی‌ مناسب برای کودکان خود کنند. با وسایلی که در خانه آن‌ها را داریم یا این که در داخل انباری این وسایل را قرار داده‌ایم.

می‌توانید بدون هیچ هزینه‌ای این وسایل مانند:

  • کارتن‌های بلا استفاده
  • ظرف‌های پلاستیکی
  • کاسه
  • بطری
  • سر پوش‌ها

که از این‌ها می‌توان به عنوان وسیله‌هایی که بتوان به عنوان کاردستی از این وسایل استفاده کرد یا کودکان به تنهایی بتوانند این وسایل را به کار ببرند.
اسباب بازی‌ها در هر رده سنی برای کودکان متفاوت است. برای نوزادانی که در سن شش ماهگی و آغاز زندگی خود هستند به اسباب بازی‌هایی مثل کامیون یا عروسک احتیاج ندارند آن‌ها در این سن به اسباب بازی‌هایی علاقه مند هستند که بتوانند به دنبال آن بروند و هدف شان گرفتن وسیله‌ای است که در حال رفتن است.

اسباب بازی‌هایی که برای این سن برای کودکان توصیه خواهد شد اسباب بازی‌هایی است که دارای رنگ بندی خوبی باشند یعنی این که طیف رنگ وسیعی را به خود اختصاص دهد؛ زیرا کودکان در این سن از این طیف رنگی را بسیار دوست خواهند داشت. همیشه به یاد داشته باشید، کودکان به اسباب بازی باکیفیت نیاز دارند.

به کار بردن توپ‌های رنگی

می‌توانید با عروسک‌هایی که مخصوص با آب بازی هستند برای کودک خود استفاده کنید این عروسک‌ها هم می‌توانند سرگرمی‌مناسبی برای بازی کودک شما باشند و هم این که با ین اسباب بازی‌ها می‌توانید کودک را با آب اشنا کرده تا دیگر از حمام کردن واهمه‌ای نداشته باشد.
همین طور اسباب بازی خوبی برای داخل حمام باشد. حتی می‌توانید توپ‌های رنگی را نیز برای کودک به داخل حمام ببرید تا کودک با آن‌ها سرگرم باشد. بعد از به کار بردن توپ‌ها می‌توانید از اسباب بازی‌هایی که کشیدنی یا هل دادنی هستند استفاده کنید.
این وسایل به تقویت بدن کودک مخصوصا قسمت عضلات را تقویت خواهد کرد. اسباب بازی‌هایی که برای کودکان یک ساله می‌توان استفاده کرد بسیار متنوع است. کودکان یک ساله دیگر قصد ندارند تا به دنبال توپ‌های رنگی حرکت کنند بلکه در این سن کودک می‌خواهد توان یادگیری خود را افزایش بدهد.
و در این مرحله از زندگی به والدین خود احتیاج دارند. آن‌ها در این سن می‌خواهند چیز‌های زیادی را یاد بگیرند و تجربه کسب کنند. اسباب بازی‌هایی که برای این سن مفید هستند و بهتر است از آن‌ها استفاده کنید عبارتند از کتاب‌ها، شب‌ها بهترین موقع برای خواندن کتاب برای کودکان است.

آن‌ها در این مواقع تمرکز خود را بیشتر می‌کنند و به دقت به کتاب خواندن والدین گوش فرا می‌دهند. بنابراین کودک کلمات زیادی را در ذهن خود قرار می‌دهد و آن‌ها را بایگانی می‌کند تا در موقع لزوم این اطلاعات یا ورودی‌ها را با مفهوم آن حلاجی کند و کلمه را بسازد و بعد از آن به سراغ جمله برود.
با این کاری که ذهن کودک انجام خواهد داد پیشرفت خوبی برای او در آینده رقم خواهد خورد و به راحتی می‌تواند خود را به مرحله تکلم برساند. اما در مرحله اول این ورودی‌ها مانند دیتا‌هایی هستند که در ذهن کودک جای خواهد گرفت.
می‌توانید از کتاب‌هایی استفاده کنید که تصویری هستند کتاب‌هایی که تصویری هستند عموما به فهم بهتر کودک برای تشخیص اشیا و تفکیک آن‌ها کمک خواهد کرد. با تصویر می‌تواند به شکل مفهومی‌ آن را به ذهن بسپارد و به شکل کلمه آن را در لیست واژگان در ذهن خود قرار دهد.
هر چند اگر نتواند آن کلمه را بر زبان بیاورد و یا آن را تکلم کند. ابزار‌های دیگری نیز هستند که بتوان از آن‌ها در این سن برای کودک تهیه کرد.

وسیله مناسب برای نوشتن

به کار بردن وسیله‌هایی است که با آن بتوان نوشت مانند ماژیک‌ها یا مداد شمعی‌ها این ابزار به کمک توان کودک در گرفتن مداد یا وسیله‌های نوشت افزاری به کمک دست خود خواهد بود. این نوشت افزار‌ها به دلیل این که نرم هستند کودک به راحتی می‌تواند از آن استفاده کند.
البته کودک در این سن نمی‌تواند بنویسد زیرا آموزش ندیده است. اما می‌تواند خط‌های نامربوطی را بکشد. در این قسمت فقط کودک باید بتواند مداد را در دستان خود بگیرد تا این مهارت را بتواند کسب کند. توان نگهداری وسایل در دستان کودک بسیار مهم است؛ زیرا جز مهارت‌های حرکتی او می‌شود.
این سن بهترین سن برای یادگیری این مهارت است. پازل‌ها مورد دیگری هستند که برای این سن مناسب هستند. پازل‌ها باعث خواهد شد که میزان دقت و توجه کودک بالا برود و در این بازی میزان دقت کودک سنجیده خواهد شد.

باعث تقویت میزان دقت و توجه در کودک می‌شود. حیوانات پلاستیکی یا عروسکی نیز برای شناخت بهتر طبیعت و اطراف کودک مناسب است. مخصوصا اگر از عروسک‌هایی استفاده شود که نمونه حقیقی آن در طبیعت است.اسباب بازی‌هایی که برای کودکان دو ساله می‌توان به کار برد در این مرحله بیشتر خواهد بود؛ زیرا کودک یک سال بزرگتر شده است و می‌تواند تعادل خود را بهتر حفظ نماید و قدرت ادراک کودک بالاتر رفته است.
می‌توانید از اسباب بازی‌هایی که ساختنی هستند استفاده کنید این نوع از اسباب بازی به تقویت مهارت دست‌ها و هم این که خلاقیت کودک را نیز افزایش می‌دهد تا بداند چه چیزی را می‌تواند بسازد یا در ذهن خود آن را پیاده خواهد کرد.