تقریبا همه مادران دوست دارند با بعضی از خصوصیات اخلاقی کودک در سنین مختلف آشنا شوند.اخلاق و رفتار کودک حتی در قسمت‌های پیچیده دارای نظم و ترتیب و قابل پیش‌بینی است.

هرچه با فرزند خود بیشتر صحبت کنید ، وقت بگذارید ، با او بازی کنید کودک شما بیشتر یاد می گیرد. خواندن کتاب، آواز خواندن، پازل بازی کردن با لغات بازی کردن. و با کودک صحبت کردن در حالی که باعث رشد و تقویت مهارتهای شنیداری کودک می شود.برقراری ارتباط‌ خوب و مثبت كودك با والدین و دیگر اعضای خانواده می‌تواند نقشی جدی در هدایت‌پذیری و تربیت او داشته باشد.

اصول ارتباط موثر با کودکان

اولین و اساسی ترین وسیله‌ ی ارتباطی با کودکان زبان و گفتار است، کودک باید طریقه صحیح بیان کلمات و ارتباط زبانی را یاد بگیرد بنابراین  درکنار بیان درحد توان و درک کودک از به‌کاربردن تلفظ نادرست واژه‌ ها و حروف خودداری کنید

با انجام اعمالی مثل فریب دادن، دروغ‌ گفتن، عمل نکردن و… تنها باعث از بین بردن اعتماد او می‌ شود چرا که کودک رفته رفته متوجه بهانه‌ های شما می ‌شود.

کودک بسیار حساس و در حال تجربه ‌ی احساساتی نوپا و جدید کشف شده است بنابراین توجه و درک این احساسات بسیار برای سلامت روان کودک اهمیت دارد.

به کودک خود احترام بگذارید و  از کلمات تحقیرآمیز دوری کنید، اینکار حس ارزشمندی به او می‌ دهد، عزت نفس او را افزایش می ‌دهد و احترام را می ‌آموزد حتی اگر کار اشتباهی از او سرزده، به او فرصت توضیح بدهید

فرزندمان را همانگونه که هست بپذیریم

فرزند خود را با دیگران مقایسه نکنید.

بايد بين خود و فرزندمان  فضايي ايجاد کنيم که او بتواند آزادانه احساسات خود را بازگو کند.

موارد برقراری ارتباط موثر با فرزندان

برای فرزندان وقت بگذارید.

با هم ارتباط برقرار کنید.

به حرف ها و احساسات فرزندان گوش دهید

با درک و احترام برای فرزندان خود مکانی خاص و ارزشمند درست کنید.

روش های صحیح ارتباط با کودکان

 بچه ها به طور غریزی نمی دانند که چگونه باید تفکر واحساساتشان  را بروز دهند. همچنین خودکار آماده گوش دادن به دستور و پیروی از آن‌ها نیستند و برای انجام این مسئولیت ها باید آموزش ببینند. والدین در اغلب موارد مجبورند روش های ارتباطی خود را بهبود دهند.

نکاتی که بابد به آن توجه کرد عبارتند از:

به رفتار آن ها توجه کنید.

احساسات آنها را نادیده نگیرید

به فرزندان خود توجه کنید.

به کودک اجازه صحبت کردن دهید.

شنونده خوبی باشید.

آرام ولی قاطعانه صحبت کنید.